En liten annan fråga men fick inte svar i min egna tråd.
Hur påverkas bärigheten om man flyttar en sträcka av befintlig 45x190 i sidled? Alltså samma längd på regeln bara att en sträcka blir förskjuten? Jag fattar att det beror på många faktorer men i mitt fall vill jag flytta in 180cm av regeln närmast ytterväggen ca 80cm. Är det i teorin möjligt?
 
pokasd pokasd skrev:
Hur påverkas bärigheten om man flyttar en sträcka av befintlig 45x190 i sidled?
Att flytta in en del av en bjälke fungerar inte. Då måste den delen ha nya upplag. Flyttar du en bjälke i sidled medan angränsande bjälkar ligger kvar blir effekten försumbar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag tänkte låna tråden och ställa en fråga till.
Håller på att förbereda för att bygga ett nytt trädäck, ca 50kvm, höjd ca 50cm, markplattor som stödpunkter.
Pga missen vid beställning har jag 120x28 trall och en massa 45x90 tryckimpregnerade reglar och försöker komma på en vettig lösning...

Kommer däcket att vara en stabil konstruktion med täta stödpunkter och 45x90 både som bärlinor (låt oss säga med 1m mellanrum) och skruvreglar (cc 60)?

Blir det dumt att limma och skruva ihop två 45x90 till en 45x180 som skall fungera som en bärlina motsvarande typ 45x145?
 
Dubbla 45x95 är nästan lika bra som en 45x145.
Att limma är svårt, bör vara nyhyvlat och rakt och limmat med något vattenfast.
Protte
 
Dubbla 45x95 är betydligt svagare än 45x145 men troligen går det att lösa på något annat vis.

Att limma tryckimpregnerat så det håller under ett trädäck är på gränsen till omöjligt. Aerodux 185 som är ett svindyrt speciallim som används till hårt belastade delar på träbåtar och flygplan är det enda limmet jag ens skulle kunna tänka mig att försöka med. För att det skall bita skall träet vara hyfsat torrt och ytan nyhyvlad. Torktiden är en vecka under vilken limfogens temperatur inte för en enda minut får sjunka under +10 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.