MultiMan MultiMan skrev:
Var får du dina vattenpriser från? Där jag bor kostar 1 m3 36,49kr och fortsätter ständigt uppåt.
Jag har för mig mitt vatten också är dyrare än 15kr, det slog mig också att det verkar gått upp senaste tiden...

Man kan väl ändå säga att det verkar vara samma tiopotens på besparing eller förslust på kallvatten eller "varmvattenvärmning", så att över tid kommer man att vinna eller förlora nån hundring om året på detta, eller max en krona per dag.

Det stora kostanden är alltså installation och den dag man behöver byta VVBn. Så är det värt 3500 för denna bekvämlighet så är det "go"? Så att hålla span efter en beggad VVB eller rea, kan vara värt det...
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Var får du dina vattenpriser från? Där jag bor kostar 1 m3 36,49kr och fortsätter ständigt uppåt.
Flytta till Staffanstorp
 
  • Faktura för vattenförbrukning med avlästa och beräknade mätarställningar samt kostnader inklusive moms.
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Superkewl skrev:
Flytta till Staffanstorp
Men där är nog elen å andra sidan dyrare än i västernorrland... :D 😂
 
  • Gilla
Anonymiserad 156139
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Men där är nog elen å andra sidan dyrare än i västernorrland... :D 😂
Sant 😂 dock band jag på 0,50 kr/kWh så har blivit många långa duschar, lustigt nog fick jag tillbaka mer på elbidraget än jag förbrukat så någon tur får man ha ibland.
Dock ska du se vattenpriserna i Burlöv där jag bodde innan
 
  • Informationsblad om vatten- och avloppsavgifter i Burlövs kommun, inklusive fast och rörlig avgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J JohanLun skrev:
Men ingen skulle kunna ostraffat ta "maratonduschar" gissar jag, för nibetten lär inte orka värma vatten i den takt att man kan köra turkisk ångbastu halvtimmesvis...
Nibetten kopplar du alltså på varmvattnet i anslutning till tappstället, den är bara till för att leverera varmt vatten under tiden det "riktiga" varmvattnet är på väg i ledningen.

P.s. du kan så klart koppla den på kallvatten också, men då funkar det ju bara för små varmvattenuttag såsom att tvätta händerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nibetten kopplar du alltså på varmvattnet i anslutning till tappstället, den är bara till för att leverera varmt vatten under tiden det "riktiga" varmvattnet är på väg i ledningen.

P.s. du kan så klart koppla den på kallvatten också, men då funkar det ju bara för små varmvattenuttag såsom att tvätta händerna.
Jo, är med på det... Men när varmt vatten börjar levereras så lär ju nibetten höja tempen något om den är högre än det varma vattnet... Men iofs kan man ju ställa nibetten (antar jag) rätt lågt, behöver ju inte börja med skållhett vatten...

Min fundering var, när min VVB i BVP har låtits svalna något pga högt elpris... Hur kommer Nibetten då fungera... Spä på det 37 gradiga vattnet till 45 grader och under en längre period... Eller räcker det bara för en kort stund? På ett sätt kanske det är den perfekta kombon. Varmt vatten levereras, men lite för kallt för att det ska vara skönt med den där 45 minutersduschen. Men fortfarande så varmt att en nödvändig dusch efter träning kan genomföras utan obehag men kort nog att inte kosta för mycket... Jag antar också att man inte behöver fundera på legionella, för det är väl nån slags genomströms-värmare? Så om den inte håller full temp så kommer den vid första dusch ändå att få varmt vatten från VVB...
 
C
J JohanLun skrev:
Men iofs kan man ju ställa nibetten (antar jag) rätt lågt, behöver ju inte börja med skållhett vatten...
Ja Nibetten skall inte ställas högre än vad VP levererar vid tappstället, för då kommer du att uppleva att temperaturen droppar när varmvattnet i Nibetten är slut. Dessutom onödigt att "toppa" varmvattnet från VP.

Nibetten är inte en genomströmningsberedare utan den fungerar som vilken varmvattenberedare som helst, bara att den har väldigt liten volym. Dvs. du tappar ut det varmaste vattnet från toppen. Så den "mixar" inte inkommande vatten med vatten från beredaren.
 
Att koppla en VVB i serie fungerar bra, det är storleken som kan diskuteras. En 50 liter eller 80 liters gör att det finns VV bra länge, sen det med 45 min dusch så håller inte någon VVB någon längre tid tempen, att spara är att dra ner på tiden för dusch. Kommer andra efter och ska ha samma tid, så är det bara 300L VVB efter som gäller och knappt det. Finns det döttrar i huset som är i eller början av tonåren, så blir det minst en 200 liters efter VP. VVB gör VV till ett bra pris och VVB spetsar till tex 70 C så blir mycket VV att ta ut och det kommer direkt i kranen.
 
Unikt namn
Superkewl skrev:
Flytta till Staffanstorp
Har du förbrukat 250kbm vatten på ett kvartal? 😮
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du förbrukat 250kbm vatten på ett kvartal? 😮
Står dock beräknad årsförbrukning på 201 kbm.
 
J jonaserik skrev:
Att koppla en VVB i serie fungerar bra, det är storleken som kan diskuteras. En 50 liter eller 80 liters gör att det finns VV bra länge, sen det med 45 min dusch så håller inte någon VVB någon längre tid tempen, att spara är att dra ner på tiden för dusch. Kommer andra efter och ska ha samma tid, så är det bara 300L VVB efter som gäller och knappt det. Finns det döttrar i huset som är i eller början av tonåren, så blir det minst en 200 liters efter VP. VVB gör VV till ett bra pris och VVB spetsar till tex 70 C så blir mycket VV att ta ut och det kommer direkt i kranen.
Det var ju egentligen problemet med att det tar tid för varmvattnet att komma som var det jag var ute efter. Att någon ev kan ta en "snabbdusch" när min BVP tar paus på varmvattentillverkning pga högt elpris var ju en bonuseffekt, om jag tänker rätt kommer den då att "lyfta" så det blir en accepterbar temp även om tempen i själva VVB i BVP är under komforttemp. De där 5l kostar nog inte mycket att värma på direktverkande el, men borde heller inte räcka jättelänge. Om man duschar i 38 grader, VVB har 35 grader så lär det bli mer än 30 sekunders dusch. Men nog inte mycket? Det tar 7 minuter att värma, så jag gissar att den börjar värma direkt...

Tonårsbarn kan gärna få lära sig att vattnet tar slut. Men nu är det ibland frugan som är sist, eller att det första barnet duschar slut på vatten. Då blir så att säga fel barn straffat. Det jag vill undvika är att "ladda på" hela vvb på dyrtid (läs kl 8 på morgonen) för att man duschar ett par korta duschar och sen inte ska duscha mer på hela dagen... Då är det bättre vänta att värma tills elen blir billigare... Ett annat sätt att lösa detta problemet är väl att börja värma vatten igen vid sjutiden på kvällen. Men oftast är det först vid tio som elpriset är riktigt lågt igen...
 
Då ska du absolut ha en VVB in 200 L i serie med VP, den kan då laddas till ca 80 C när elen är billigast. blir att VP förvärmer. VVB kan med fördel styras för nattladdning med en elektronik detalj och en kontaktor eller ett kopplingsur som kopplar in en kontaktor vid vissa tider. Första barnet sätter nog på vattnet och 15 minuter eller längre tid, med färdig dusch stängs vattnet av . Har sett det tidigare med knallhatt, men då var det 1/2 timma som duschen stod på. Så det fanns ingen VV efter det. En dusch på 2 minuter och du är lika blöt som att hoppa i sjön. Surt sa räven, men det blir nog att fostra några med duschtid. En av ungarna stod länge, blev att jag satte in elektronik ventil, samma som finns på en badhus och idrottsanläggningar 3 minuter, kunde bli 2 - 3 tryck mer, men inte 30 minuter.
 
J jonaserik skrev:
Då ska du absolut ha en VVB in 200 L i serie med VP, den kan då laddas till ca 80 C när elen är billigast. blir att VP förvärmer. VVB kan med fördel styras för nattladdning med en elektronik detalj och en kontaktor eller ett kopplingsur som kopplar in en kontaktor vid vissa tider. Första barnet sätter nog på vattnet och 15 minuter eller längre tid, med färdig dusch stängs vattnet av . Har sett det tidigare med knallhatt, men då var det 1/2 timma som duschen stod på. Så det fanns ingen VV efter det. En dusch på 2 minuter och du är lika blöt som att hoppa i sjön. Surt sa räven, men det blir nog att fostra några med duschtid. En av ungarna stod länge, blev att jag satte in elektronik ventil, samma som finns på en badhus och idrottsanläggningar 3 minuter, kunde bli 2 - 3 tryck mer, men inte 30 minuter.
Det vore vettigt med en separat större VVB den dag jag ska byta BVP. Men den dagen är inte här riktigt än... Idag har BVP en inbyggd VVB som räcker för normala vuxna att ladda på natten och ta ett par snabba duschar. För att få plats med en ext beredare måste jag flytta BVP, och då den närmar sig end of life känns det inte motiverat. Men vid ominstallation känns det vettigt. Man kan till och med ha en elpatron i ext VVB, och överväga ladda den extra om elen är rikgit billig men BVP inte orkar/hinner ladda tillräckligt...

Själva regleringen gör jag just som du skriver, jag har en signal in på en ingång på BVP som kan stänga av varmvattenproduktion. Den styr jag från Home Assistant som laddar hem elpriser. Är priset högt så pausar jag varmvattentillverkning... Jag mäter även tempen så blir det FÖR lågt så värmer jag den litegranna.Tror jag satt för lågt på 35 grader. Kan ju höja den. Men då börjar det kosta...

Fast nu hamnade denna tråden på en annan topic än att få snabbt varmvatten. För den funktionen är en liten 5l VVB i serie med varmvattenledningen och nära duchen troligen perfekt.
 
Kan du inte styra detta med nån elektronisk ventil eller nåt som du kan schemalägga eller synka med nån rörelsedetektor?
Om det ändå handlar om bekvämlighet menar jag det kanske är lägre insats.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du inte styra detta med nån elektronisk ventil eller nåt som du kan schemalägga eller synka med nån rörelsedetektor?
Om det ändå handlar om bekvämlighet menar jag det kanske är lägre insats.
Nej, även om jag har vvb på tar det 30 sek. Det är att vvb står långt från duschen...

Det är alltså två helt olika problem som jag funderade kanske kunde lösas med en liten vvb.

Sorry om jag rört till det och beskrivit på krångligt sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.