R Rooten48 skrev:
Bortsett från att de flesta LED-lampor flimrar. Jag använder bara såna som inte flimrar, blir helt trött i huvudet annars. ... mer trött än vanligt alltså ... :)

[länk]

Det finns vanliga glödlampor att köpa fortfarande, googla.
Detta tycker jag är den enda gångbara invändningen mot LED som presenterats här.
 
M Martin Lundmark skrev:
så får du komma ihåg att, det vi kallar för en ”dimmer” utvecklades för glödlampor och fungerar bäst med dessa.
Nej varför ska jag komma ihåg något alls eller fundera på tekniken kring hur en dimmer fungerar? För mig räcker det med att konstatera att dagens teknik fungerar sämre än gårdagens. För mig är det inte ett ickeproblem utan ett högst reellt problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Försök inte, även när man hade glödljus justerade man dimmern så att "noll var noll"......
Försök inte. Så fungerade vissa dimmer men långt ifrån alla. Knappt någon av de jag har. Elko RS 400 GL har jag över tio av och den är en "stendum" glödljusdimmer utan minsta justerbarhet. Dock går den till skillnad mot dagens lösningar att använda för att dimma glödljus till godtyckligt låg ljusstyrka.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta tycker jag är den enda gångbara invändningen mot LED som presenterats här.
Att du tycker det är uppenbart. Och jag förstår att de som resonerar som @Martin Lundmark även kan vara nöjd med led.
M Martin Lundmark skrev:
Skulle jag vilja styra ljusstyrkan i mina LED-lampor
För mig är det helt självklart att jag vill styra ljusstyrkan i de flesta belysningar. Vi får konstatera att det helt enkelt finns olika behov och olika önskemål. Jag fortsätter dock att påstå att de normala dimmerlösningar som presenteras i normala konsumentbutiker helt enkelt inte fungerar acceptabelt!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta tycker jag är den enda gångbara invändningen mot LED som presenterats här.
"Då LED-lampor till stor del saknar den röda färgen blir CRI inte det bästa sättet att ange färg kvalité hos en LED-lampa, men används inom EUs lagstiftning. Exempelvis måste ljuskällor ha ett Ra-värde på minst 80 för att få säljas i EU, många lampor har just 80! Som referens används glödlampa vilket ges ett Ra-värde 100. Notera dock att ett högt Ra värde inte är någon garanti för bra färg återgivning. På marknaden finns lampor med Ra-värde över 95, men som har avvikande färgspektrum. Där kan man misstänka att tillverkaren balanserat färgerna för att få ett så högt värde som möjligt, men åsidosatt ett naturligt jämt spektrum"

Det förklarar ju varför jag upplever att LED har ett gulaktigt sken och inte ett "varmt" ljus så som halogen och vanliga glödlampor har.
Värst syns det i vårat badrum med ljust grönt kakel. Det ser helt skevt ut.
Har provat med dyrare LED från Philips, Osram, GE, Biltema.
Ingen större skillnad.
Nu sitter där halogen sedan förra veckan från www.lampmani.se
Färgåtergivningen utklassar alla LED jag har prövat.
 
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur kommer det sig då att det inte ens fungerar i butikernas "demouppställningar"?
Vandaler !!
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vandaler !!
Måste vara väldigt sofistikerade vandaler som främst alltid lyckas med att förstöra dimmeregenskaperna vid låg ljusstyrka. Medlemmar i glödtrådskramarmaffian kanske?
 
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara väldigt sofistikerade vandaler som främst alltid lyckas med att förstöra dimmeregenskaperna vid låg ljusstyrka. Medlemmar i glödtrådskramarmaffian kanske?
Hur vet du att dom alltid lyckas !? Är du en av vandalerna !?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hur vet du att dom alltid lyckas !?
Därför att jag aldrig sett en fungerande demouppställning.
 
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att jag aldrig sett en fungerande demouppställning.
Men ärligt handlar det nog mer än 1000 olika händer än att led är svårt att förstå sig på.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Men ärligt handlar det nog mer än 1000 olika händer än att led är svårt att förstå sig på.
Det där fattar jag inte?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej varför ska jag komma ihåg något alls eller fundera på tekniken kring hur en dimmer fungerar? För mig räcker det med att konstatera att dagens teknik fungerar sämre än gårdagens. För mig är det inte ett ickeproblem utan ett högst reellt problem.
Hej Alfredo

Jag upprepar lite av vad jag skrev i inlägg #59

Dimmer är utvecklad för att styra glödlampa och inte för att styra en LED-lampa baserad på kraftelektronik.

Att försöka att blanda den gamla ”dimmertekniken” (som jag förklarade i inlägg #59) går ibland någorlunda, ibland inte alls. Har du krav på bra funktion skall du undvika den blandningen av gammal och ny teknik.

Dagens teknik att styra en LED-lampa är den som t.ex. finns i IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue.

Menar du att dagens teknik (t.ex. IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue) inte fungerar?
 
M Martin Lundmark skrev:
Dagens teknik att styra en LED-lampa är den som t.ex. finns i IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue. Menar du att dagens teknik (t.ex. IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue) inte fungerar?
Jag har ingen erfarenhet av dessa och för mig känns det bakvänt att bygga in dimmerfunktionen i själva ljuskällan. Det finns säkert situationer där det är en toppenlösning men har lite svårt att se att det skulle fungera i mitt badrumsskåp eller ovanför min diskbänk. Men jag är som sagt inte insatt i dessa lösningar.

Dock är "dagens teknik" inte enbart denna utan "traditionella" dimmer (om än med modern teknik) som ersättare för "väggströmbrytaren" marknadsförs av exempelvis Ikea, Bauhaus och Classe och deras "demouppställningar", med av företaget utvald kombination av dimmer och ljuskälla, brukar aldrig fungera acceptabelt vid önskemål om dimmning till låg ljusstyrka.

Men har du ett förslag på lämplig ersättare med "modern teknik" till de sex 10 W G4 halogen spottar som idag sitter i mitt badrumsskåp eller de åtta 20 W G4 halogen som sitter ovanför diskbänken så tar jag gärna emot tips. Ett krav samma höga användarvänlighet som en traditionell vriddimmer ger, ett varmt behagligt ljus och möjlighet till mycket låg neddimmning.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av dessa och för mig känns det bakvänt att bygga in dimmerfunktionen i själva ljuskällan. Det finns säkert situationer där det är en toppenlösning men har lite svårt att se att det skulle fungera i mitt badrumsskåp eller ovanför min diskbänk. Men jag är som sagt inte insatt i dessa lösningar.

Dock är "dagens teknik" inte enbart denna utan "traditionella" dimmer (om än med modern teknik) som ersättare för "väggströmbrytaren" marknadsförs av exempelvis Ikea, Bauhaus och Classe och deras "demouppställningar", med av företaget utvald kombination av dimmer och ljuskälla, brukar aldrig fungera acceptabelt vid önskemål om dimmning till låg ljusstyrka.

Men har du ett förslag på lämplig ersättare med "modern teknik" till de sex 10 W G4 halogen spottar som idag sitter i mitt badrumsskåp eller de åtta 20 W G4 halogen som sitter ovanför diskbänken så tar jag gärna emot tips. Ett krav samma höga användarvänlighet som en traditionell vriddimmer ger, ett varmt behagligt ljus och möjlighet till mycket låg neddimmning.
Hej Alfredo

När jag (i inlägg #59) skrev och förklarade skillnaden i teknik mellan att styra en (resistiv) glödlampa med dimmer och problematiken med att sedan försöka ansluta en kraftelektronikbaserad LED-lampa, istället för den resistiva glödlampan, då skriver du ”varför ska jag komma ihåg något alls eller fundera på tekniken kring hur en dimmer fungerar?”

Det är en eftergift från tillverkarna till elanvändarna att försöka erbjuda LED-lampor i kombination med dimmer. Jag väljer bort den lösningen och jag har bl.a. i inlägg #59 förklarat den tekniska bakgrunden till detta.

Som ett bättre alternativ erbjuder tillverkarna ljusstyrningen internt i lampan eller drivdonet, det är ”den moderna tekniken” att styra elektronikbaserad belysning.

Om du inte vill lyssna (läsa) om problematiken att BLANDA olika teknik (gammal och ny teknik) då kan jag inget göra, det är ditt bekymmer. Sätter du in en dimmer i serie med en kraftelektronikbaserad LED-lampa då tar du en risk att det inte fungerar bra.

Jag har en dimmer men använder inte IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue.
 
Redigerat:
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Det där fattar jag inte?
Äh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.