Problemet uppstår om någon tror att strömmen är bruten när de har skruvat ur proppen eller brutit dvärgbrytaren för t.ex. TM-uttaget, men tåtarna till lampan är fortfarande satta i spänning. Dra två kablar istället.
 
305 skrev:
Risk för överbelastning av nollan torde ju inte föreligga om jag gör så som jag frågade om man får göra. Ty med en femledare, så kan jag ju använda gulgrön som skyddsjord, blå som nolla och brun som fas till vägguttaget emedan jag använder svart och grå som fas och tändtråd eller vice versa till brytaren som hör till den andra gruppen på samma fas.

Problemet där är nämligen bara att strömbrytaren sitter på helt fel plats, emedan allt annat till lampan är korrekt färdigdraget.

Att sedan inte skyddsjorden får vara gemensam för två olika grupper vet jag, men vad ska skyddsjordas på en strömbrytare i plast?

Dock fick jag ovan intrycket av att detta endå inte är tillåtet...
Det är lamparmaturen som skall jordas, inte strömbrytaren.
 
Varför fråga när man ej blir nöjd med svaret, om det inte är det som man önskar???????
 
elmont skrev:
Varför fråga när man ej blir nöjd med svaret, om det inte är det som man önskar???????
Ditt svar var jag nöjd med.

Kände mig dock missförstådd, då någon föreföll tro att jag hade tänkt koppla för mycket på samma nolla...
 
mycke_nu skrev:
Det stupar även på att två grupper inte får ha en gemensam ledare för skyddsjord.

Vill man absolut ha endast en kabel så måste det vara EN grupp med TVÅ olika faser.
Vad är det för skillnad förutom namnet i skåpet på två grupper (på olika faser) och en grupp på med två faser?
 
puu skrev:
Vad är det för skillnad förutom namnet i skåpet på två grupper (på olika faser) och en grupp på med två faser?
Varje gru kommer med egen neutral- och jordledare, detta är viktigaste skillnaden. I centraler med dvärgbrytare bryts hela gruppen samtidigt, 2 eller 3-polig brytare.
 
Mina trefasgrupper i centralen har vanliga enpols dvärgbrytare (hager).
Det är bara uppmärkta som tex 9a, 9b och 9c.
Jag har en trefasgrupp som går ut från skåpet med gemensam nolla och jord som sedan är uppdelad i tre enfasgrupper i köket.
Jag tycker man kan se det som det är tre grupper som delar på nolla och fas.
 
Eftersom dom delar på jord och nolla ÄR det en grupp.
 
Och sitter det enpoliga brytare där så ska det sitta en JFB också
 
Om det är blandat 1-fas & flerfasbelastningar ska det vara JFB ja, annars inget krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.