Förslag på fönstren?
Dels var man köper fönster med rätt stil - till rätt pris.
Men också vilka mått man ska sätta?

Befintliga fönster är 12 höga, som jag ritat nu är det 8x13+8x4.
(10cm lägre bröstning än inne och 40cm "sänkt golv" gör att ovankant med denna sättning hamnar i samma nivå som fönstret innanför. Bredden tog jag för att det kändes bra. Kanske ska man titta på 7 istället?)
 
Den senaste omarbetningen ger ett ännu bättre förslag. Ett nättare uterum och borttaget glastak som man ändå inte har så stor nytta av. Jag gillar också fönsterlösningen på uterummet, med små överfönster på framsidan, men där de stora fönstren har samma mått som de på gaveln.. Resonemanget om bröstningshöjder är riktigt. När det gäller fönstrens proportioner så ska du inte göra dem för breda, för då försvinner "funkis" känslan. Fönster går att få till de dimensioner man själv vill ha idag. Jag tycker du ska kolla upp uterumstillverkare som Willab Garden (det finns fler liknande) först. Det gäller att ha rätt nivå på U-värdet, varken för lågt eller för högt.
 
Bra att du tog bort glastaket och takfönstrent, ni kommer att få tillräckligt med ljus ändå.
Vi byggde liknande uterum i år med plåttak. Dock öppning/skjutdörr på långsidan med altan framför, men principen blir den samma. Vi ville inte heller ha glas från golv till tak utan tyckte det kändes lite "apa i bur" varning på det och kollade därför runt på diverse fönsterleverantör med "vanliga" husfönster. Vi valde PVC fönster efter en del funderingar, men gillar man inte PVC så kan man alltid köra träfönster. 2-Glas räcker bra till ett uterum där man vill förlänga säsongen. Vi importerade fönster direkt från tillverkaren (Lümico i Estland) vilket halverade inköpspriserna på fönster. Vi har ett 60 tals tegelhus och inte ett putsat, men slänger med en länk för eventuell inspiration.
http://mathiasbacklund.se/?p=2484
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.