A Avemo skrev:
Du har kommit nästan ända fram själv. Den blå går troligtvis ner till uttaget under brytaren som du skriver. Och det gör i så fall den ena svarta också. De skall sitta under samma skruv även i den nya brytaren.
Tack. Så att det är två faser in i brytaren har inget att göra med att brytaren styr två st lampor?
 
Du har bara en fas till brytaren, att det är två ledningar innebär bara att samma fas mats vidare.
 
Det kan inte utifrån bilderna uteslutas att de svarta är tändtrådar som går åt olika håll till olika lampor. Men det verkar konstigt med en tändtråd som går ner mot golvet. Och i så fall skulle vägguttaget vara matat någon annanstans ifrån. Det är en hypotetisk möjlighet. Men inte troligt. Mycket mer troligt utgår tändtråden / tändtrådarna från den andra brytaren.

Skall man vara noga så har du inte två faser i dosan. Det är en enfasgrupp.
 
A Avemo skrev:
Du har kommit nästan ända fram själv. Den blå går troligtvis ner till uttaget under brytaren som du skriver. Och det gör i så fall den ena svarta också. De skall sitta under samma skruv även i den nya brytaren.
J JNN skrev:
Jag lånar denna tråden lite då jag har liknande funderingar. Jag ska byta en äldre ful strömbrytare mot en nyare variant. Det är trappkoppling för två olika lampor om man uttrycker det så. Dvs med denna strömbrytare kan man tända/släcka två lampor och med en annan strömbrytare på en annan plats kan man göra detsamma. Den andra strömbrytaren har dessutom dimmer vilket den jag byter nu inte har.

Nu till frågan. När jag öppnade upp såg jag att det är två fasledare på strömbrytaren som sitter där idag, se bild. Är detta för att det är två lampor som styrs eller varför är det så? De går in där det är märkt ”P”. Är det bara att koppla in dessa under samma skruv på min nya strömbrytare ( schneider exakt trapp/1-pol)? Den blåa kabeln som ses i bild går inte in i strömbrytaren utan den går troligtvis ner till ett vägguttag under brytaren.
[bild][bild]
Ett ännu bättre alternativ är att skarva fasen i en Wago bakom strömbrytaren och sedan dra fram endast en tråd och koppla in. Du får då en bättre och säkrare anslutning
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Lånar den här också. Liknande fråga som TS. Ska byta strömbrytare, och den gamla har två svarta sladdar som går in i fas. En blå som passerar i dosan innanför. Jag har inget eluttag under, och brytaren går enbart till utebelysningen (en lampa). Däremot sitter det en strömbrytare bredvid som styr samma två lampor på övervåningen som två andra brytare som sitter på övervåningen.
Är det bara att koppla in fasen under samma skruv i den nya eller borde jag tänka annorlunda? Tack på förhand!
 
  • Gamla strömbrytaren med två svarta sladdar i fasanslutningen och en blå sladd som passerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Är det bara att koppla in fasen under samma skruv i den nya eller borde jag tänka annorlunda? Tack på förhand!
Ja, koppla båda svarta under samma skruv.
 
  • Gilla
Benkebustrumma
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ja, koppla båda svarta under samma skruv.
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Lånar den här också. Liknande fråga som TS. Ska byta strömbrytare, och den gamla har två svarta sladdar som går in i fas. En blå som passerar i dosan innanför. Jag har inget eluttag under, och brytaren går enbart till utebelysningen (en lampa). Däremot sitter det en strömbrytare bredvid som styr samma två lampor på övervåningen som två andra brytare som sitter på övervåningen.
Är det bara att koppla in fasen under samma skruv i den nya eller borde jag tänka annorlunda? Tack på förhand!
jag är av den uppfattningen att man inte ska överkoppla på uttagets plintar utan istället göra skarven i en Wago bakom och sedan en tråd fram
 
F Fredrik K80 skrev:
jag är av den uppfattningen att man inte ska överkoppla på uttagets plintar utan istället göra skarven i en Wago bakom och sedan en tråd fram
Varför gör man så? Får man inte samma resultat eller begränsar Wagon spänningen, typ?
 
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Varför gör man så? Får man inte samma resultat eller begränsar Wagon spänningen, typ?
Det blir samma resultat om man gör rätt. En del anser att det är lättare att göra en dålig skarv utan wago men det beror ju på anslutningen.
 
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Varför gör man så? Får man inte samma resultat eller begränsar Wagon spänningen, typ?
Precis som müsli skriver så blir det samma slutresultat men enligt min egen mening blir skarven i wagon många ggr bättre. Dessutom kommer uttaget/strömställaren etc endast betjänas av ledare som används för funktionen .

jag är av samma åsikt att inte överkoppla på vägguttag utan skarven gör man bakom själva uttaget med Wago. Har dessutom haft en del stök med uttag som varit vidarekopplade där trådarna ibland släppt bara man rört på insatsen. Sedan är det ju väldigt mkt lättare att få uttaget på plats när det är färre ledare inkopplade
 
Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.