Hej!
Ska byta en vanlig strömbrytare,. När jag tar ut den gamla ser det ut som det kommer två faser (svarta ledningar) till brytaren.Varför? Tvinnar jag dom och skruvar dit dom på fasen på nya brytaren?
 
Sitter de på samma klämma på gamla brytaren eller olika klämmor?
 
nisse123 skrev:
Sitter de på samma klämma på gamla brytaren eller olika klämmor?
på samma vill jag säga..


20150227_152246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har en fas som är vidarekopplad (skarvad) i brytaren, jag skulle skarva fasen utanför brytaren och dra upp en tråd från skarven till brytaren men naturligtvis kan du även i fortsättningen skarva i den nya brytaren. Man brukar inte tvinna ledarana när man kopplar in dom, det är bara på g:a brytare som det kunde behövas.
 
Nya brytaren är av gammal retromodell så jag måste tvinna ihop dom, inte såna klämkopplingar. Visst är de svarta inkommande fas även om pilen på brytaren visar "ut". Och brun är tändtråd?
 
Antagligen är det så. Tidigare var det vanligt med svart som fas. Numera brukar brun vara fas. Det skulle kunna vara två tändtrådar också.
 
Vart går tändtrådarna då? Jag har bara en taklampa... kan man mäta sig fram med en multimeter? Hur? Kul att ni engagerar er :D
 
Finns det ett vägguttag under strömbrytaren? Går de svarta trådarna ut i olika rör? Går det en nolla genom dosan som inte är ansluten till strömbytaren? Om svaret på dessa frågor är ja är de svarta högst sannolikt fas. Det kan ha suttit en kronbrytare tidigare och en armatur med två grupper av lampor. I så fall borde de svarta som i det fallet är tändtrådar gå ut genom samma rör.

Oavsett vilket som är fallet så kommer det att fungera om du kopplar den nya brytaren likadant som den gamla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoketoomuch
  • Laddar…
Om huset är byggt mellan 1970 - 2000 då brukar svart vara fasledare och brun tändtråd ( bruten fas). I början av 2000 talet kom en internationell iec standard där brun är fas i enfasgrupper.

Är retro strömbrytaren en eljo renova, då är brytarenheten fullt modern. ( samma typ som som eljo trend). Den typen brukar vara konstruerade för max två ledare på varje kontaktposition.

Tittar du i botten på dosan så passerar nog en blå och ev. gul/grön ledning rakt igenom dosan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoketoomuch
  • Laddar…
Eftersom brytaren är minst 30 år gammal borde även fasen vara svart, den brytaren hade utgått innan det blev brun fas.
 
  • Gilla
Smoketoomuch
  • Laddar…
Avemo skrev:
Finns det ett vägguttag under strömbrytaren? Går de svarta trådarna ut i olika rör? Går det en nolla genom dosan som inte är ansluten till strömbytaren? Om svaret på dessa frågor är ja är de svarta högst sannolikt fas. Det kan ha suttit en kronbrytare tidigare och en armatur med två grupper av lampor. I så fall borde de svarta som i det fallet är tändtrådar gå ut genom samma rör.

Oavsett vilket som är fallet så kommer det att fungera om du kopplar den nya brytaren likadant som den gamla.
Ja på alla :)
 
Tobbe_3 skrev:
Om huset är byggt mellan 1970 - 2000 då brukar svart vara fasledare och brun tändtråd ( bruten fas). I början av 2000 talet kom en internationell iec standard där brun är fas i enfasgrupper.

Är retro strömbrytaren en eljo renova, då är brytarenheten fullt modern. ( samma typ som som eljo trend). Den typen brukar vara konstruerade för max två ledare på varje kontaktposition.

Tittar du i botten på dosan så passerar nog en blå och ev. gul/grön ledning rakt igenom dosan.
Nya brytaren är de som gysinge säljer. Nåt tyskt fabrikat. ..
 
Huset är byggt 1916 men detta rum kom till på 60-70 talet
 
Jag lånar denna tråden lite då jag har liknande funderingar. Jag ska byta en äldre ful strömbrytare mot en nyare variant. Det är trappkoppling för två olika lampor om man uttrycker det så. Dvs med denna strömbrytare kan man tända/släcka två lampor och med en annan strömbrytare på en annan plats kan man göra detsamma. Den andra strömbrytaren har dessutom dimmer vilket den jag byter nu inte har.

Nu till frågan. När jag öppnade upp såg jag att det är två fasledare på strömbrytaren som sitter där idag, se bild. Är detta för att det är två lampor som styrs eller varför är det så? De går in där det är märkt ”P”. Är det bara att koppla in dessa under samma skruv på min nya strömbrytare ( schneider exakt trapp/1-pol)? Den blåa kabeln som ses i bild går inte in i strömbrytaren utan den går troligtvis ner till ett vägguttag under brytaren.
En äldre strömbrytare öppnad i väggen med två fasledare och en blå kabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen äldre strömbrytare med två fasledare anslutna, infälld i vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JNN skrev:
Nu till frågan. När jag öppnade upp såg jag att det är två fasledare på strömbrytaren som sitter där idag, se bild. Är detta för att det är två lampor som styrs eller varför är det så? De går in där det är märkt ”P”. Är det bara att koppla in dessa under samma skruv på min nya strömbrytare ( schneider exakt trapp/1-pol)? Den blåa kabeln som ses i bild går inte in i strömbrytaren utan den går troligtvis ner till ett vägguttag under brytaren.
Du har kommit nästan ända fram själv. Den blå går troligtvis ner till uttaget under brytaren som du skriver. Och det gör i så fall den ena svarta också. De skall sitta under samma skruv även i den nya brytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.