Henry72 skrev:
Hej.

Jag har dragit ut två eluttag utomhus för att bl a använda till motorvärmare. Uttagen har separata säkringar om vardera 13A. Till dessa vill jag ha varsin strömbrytare inomhus och de är just nu dragna till samma dosa, dvs två faser och två tändtrådar direkt från centralen. Finns det någon dubbelströmbrytare som är godkänd för att styra båda dessa, alltså en vippa till varje (t ex d-trapp?) eller måste jag borra en dosa till och ge dem varsin enkelbrytare? Vill helst undvika detta om möjligt..

Tacksam för svar!
Ska du ha två bilar / uttag eller? Annars räcker 10A gott och väl (om du inte bor i bortre Sibirien)

Vad har du dragit för kabel? Är inte alls säkert att du får säkra 1,5mm kabel med 13A

Jag antar att dessa uttag är skyddade av jordfelsbrytare (krav på de)

Det är högst olämpligt att ha mer än en fas kopplad i en vanlig strömbrytare. Vill du styra flera faser från samma brytare så sätt två kontaktorer i centralen och styr dessa med en vanlig kronbrytare. Då man man ju lyxa till det med tidreläer tex.. Ett tryck på knapp 1 så går uttag 1 igång i två timmar osv..

Kanske överflödig kommentar, men du vet att du inte får göra detta själv om du inte råkar vara elektriker förstås?
 
Moderna kupévärmare har väl PTC-motstånd som värmekälla, värmeeffekten är då omvänt proportionell mot temperaturen.

Med andra ord, om man ställer kupévärmaren utomhus en kall vinternatt så kommer den dra 2000W. När den står i bilen så kommer den däremot rätt snart minska effekten allt eftersom.

De äldre körde däremot med samma effekt oavsett temperatur. Vissa hade termostat.

En trög diazed-säkring (osäker på dvärgbrytare med C-karaktäristik?) klarar dubbel belastning i en timma (och behöver sedan vila länge). Om man har säg 700W motorvärmare och 2000W kupévärmare så borde man kunna köra flera timmar både på trög 10A diazed-säkring och på 10A dvärgbrytare med C-karaktäristikl

(Bo och Glufsglufs: referensen till Biltema var enbart för att alla lätt ska begripa att jag avsåg någon form av specialskruv där vanliga mejslar inte passar).
 
yxis skrev:
(Bo och Glufsglufs: referensen till Biltema var enbart för att alla lätt ska begripa att jag avsåg någon form av specialskruv där vanliga mejslar inte passar).
Jo, jag förstår. Bara det att Bo fick in en fin liten kommentar där som jag tyckte var rolig. Mellan all nyttig och fin info som Bo kommer med allt som oftast så glimmar det till med något kul ibland och det är man inte beredd på så då sätter man kaffet i halsen ;):D
 
Ett alternativ kan vara att montera veckotimer med årskalender vid gruppcentralen. Till resp frånslag schemaläggs per uttag om resetiderna är regelbundna. Går även att manuellt koppla på/av på timern och programmera ett antal extra tidpunkter med enbart frånslag så man inte glömmer motorvärmaren påkopplad hela natten.

Reläerna i dessa timers klarar 16A 250V resistiv last och de matas med 230V manöverspänning. Antingen blir det 2 st enkanals eller 1 st 2-kanals. I det sistnämnda fallet finns dock ett litet frågetecken. Om man kopplar gruppsäkring från L1 till kanal 1 och annan gruppsäkring från L2 till kanal 2 och kanske manöverspänning via gruppsäkring från L3 blir det teoretiskt 400V inne timern men inte över brytgapen. Eftersom det sitter i gruppC är det inget som en lekman ska kunna byta och därför borde 2-kanals ändå vara ok, eller?
 
Redigerat:
Bara timern är godkänd för 400V, och det är två enskilda reläkontakter internt så ska det gå bra. Men är den märkt 250V så går det nog inte.
 
Brytförmågan på reläerna är märkt 16A 250V och konstruktionen i övrigt uppfyller "Overvoltage category III" enligt databladet. Alltså utrustning för fast installation som ska klara transienter på 4kV under 1,2/50 mikrosek och 2,21 kV dielektrisk motståndskraft under minst en minut enligt DIN EN 61 984. Vad krävs för "godkänd 400V"?
 
Bra poäng där Josth, det är väl rätt vanligt att reläer/kontaktorer bara har tydlig spec på brytförmåga men inget lika tydligt om spänning mellan polerna...
 
P
Jag har som sagt 2st sådana veckotimerreläer (varför skulle man ha årskalender?) men dom är kopplade på samma fas och än så länge har inte säkringen gått (B10). Men nu drog elektrikern ju en 5polig EKLK, N, jord och 2 ledare till vardera uttaget + en till lampor i närheten. Han sa att 1.5mm2 skulle räcka länge. Var det så smart om det inte skulle räcka? Skulle man då kunna använda en trefasbrytare och dra en fas till varje förbrukare? Får man det?

Förresten hur funkar det i smartahus?
Har man datorstyrda reläer som styrs av tid och en datoravläst termometer?
 
Josth skrev:
Brytförmågan på reläerna är märkt 16A 250V och konstruktionen i övrigt uppfyller "Overvoltage category III" enligt databladet. Alltså utrustning för fast installation som ska klara transienter på 4kV under 1,2/50 mikrosek och 2,21 kV dielektrisk motståndskraft under minst en minut enligt DIN EN 61 984. Vad krävs för "godkänd 400V"?
Ja den håller säkerligen i dubbla bemärkelser, men om man får koppla varsin fas till reläterminalerna kan jag inte svara på.
 
TheStills skrev:
Jag har som sagt 2st sådana veckotimerreläer (varför skulle man ha årskalender?) men dom är kopplade på samma fas och än så länge har inte säkringen gått (B10). Men nu drog elektrikern ju en 5polig EKLK, N, jord och 2 ledare till vardera uttaget + en till lampor i närheten. Han sa att 1.5mm2 skulle räcka länge. Var det så smart om det inte skulle räcka? Skulle man då kunna använda en trefasbrytare och dra en fas till varje förbrukare? Får man det?
Hur många trådar är det i den här tråden? Minst trefas... Det här är inte samma fall som i föregående post va?

Du matar alltså 2 motorvärmare och kupévärmare plus en lampa via en och samma B10 dvärg? Tja, funkar det så funkar det. Men om du kan köra 2x2 motorvärmare 700W och kupéfläkt 2kW samtidigt vid -15°C så har någon dragit en spik i dvärgen! Troligen har du inte så kraftig motorvärmare och/eller kupévärmare.

Är dessutom kabeln någorlunda lång så tar det ned strömmen lite, t.ex vid 40 meter blir resistansen i kabeln ca 1 Ω som sänker strömmen med runt 1 A vid 3kW.

Det är lite förbryllande att elektrikern inte gjorde en trefasgrupp - två extra dvärgar kostar inte mycket.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Ja den håller säkerligen i dubbla bemärkelser, men om man får koppla varsin fas till reläterminalerna kan jag inte svara på.
Ja hur blodigt ska man se på saker och ting?

Om man har en 230V-kontaktor, får man inte ta manövern från en fas och styrd kraft från en annan fas?
 
Jag säger inte emot. Men pratar vi kontaktorer finns det väl knappast någon som inte är godkänd för 400V.
 
Timern kommer garanterat att hålla för 400V (säkert för 1000V också).

Man bör däremot inte ha mer än en fas i en apparat som en lekman förväntas att byta. I en elcentral (eller en kontaktorkapsling bredvid centralen) kan man ju anta att alla som är där och pillar fattar att de finns mer än en fas! :cool:
 
P
Men om man har en 2 eller 3fas säkring skulle man inte kunna/få dra två faser till en dubbeltrapp och sen ut till värmaruttagen?
 
TheStills skrev:
Men om man har en 2 eller 3fas säkring skulle man inte kunna/få dra två faser till en dubbeltrapp och sen ut till värmaruttagen?
Nej, det får man inte om det ska vara regelrätt. Och det beror i det fallet inte på att lekmän skulle kunna ta miste vid bytesjobb odyl. Skälet är helt enkelt att apparatens märkdata inte tillåter mer än 250VAC i den, vad som ibland i normtexter kallas "single pole only" märkströmmen skulle däremot kunna vara ok för det du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.