Hej.

Jag har dragit ut två eluttag utomhus för att bl a använda till motorvärmare. Uttagen har separata säkringar om vardera 13A. Till dessa vill jag ha varsin strömbrytare inomhus och de är just nu dragna till samma dosa, dvs två faser och två tändtrådar direkt från centralen. Finns det någon dubbelströmbrytare som är godkänd för att styra båda dessa, alltså en vippa till varje (t ex d-trapp?) eller måste jag borra en dosa till och ge dem varsin enkelbrytare? Vill helst undvika detta om möjligt..

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
J
Jag har inte hittat någon som är godkänd för det. De flesta är märkta med 250V men om du hittar någon som är märkt 400V så är det ok
 
Tack. Den jag har (eljo renova) är för 16A 250V så den får jag alltså lämna tillbaka.. Men Om jag hittar en för 400V och mer än 26A, är principen med d trapp för två separata faser ok?
 
Jag skulle nog vilja påstå att det inte går att hitta. Inte som vanliga strömställare. Tyvärr.

Och är det en tvåfasgrupp eller är det två stycken enfasgrupper? Är det de sistnämnda så är det inte ens tillåtet att ha dem i samma dosa.

//Patrik
 
Kan inte dessa definitioner till 100 procent. Är det inte två st enfasgrupper enl min beskr ovan (två faser med varsin säkring)?
 
J
nästan rätt volt talet ska vara 400V men ampertalet behöver bara vara samma som säkringarna du har i centralen.
jag tror du får ta och borra in en cenildosa (multidosa) brevid den andra och köpa två trappbrytare med kombiram

jag har löst det ibland med ett arbetsrelä som man lägger i dosan sedan kopplar man en av faserna till det och som brytare sätter jag då en kronbrytare en knapp får då styra ett uttag och den andra styrar reläets spole.
 
Tyresö
Tvåfasgrupp är det om båda faserna är sammankopplade.
 
OK. Låter enklast att damma av dosfräsen.. Tack för snabba svar!
 
J
när man tillverkad en brytare måste tillverkaren typgodkänna brytarna. altså bestäma vad som är godkänd amper och volt så det fungerar att göra som du tängte men är ej godkänt.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Och är det en tvåfasgrupp eller är det två stycken enfasgrupper? Är det de sistnämnda så är det inte ens tillåtet att ha dem i samma dosa.
Och inte i samma rör heller, så endast en senildosa extra löser inte problemet.
 
Hur många faser resp nollor,jord är det i dosan?
 
Om det inte är noga med utseende och du har en tvåfas grupp (två faser men endast en nolla och jord) så kan du ju sätta en arbetsbrytare.
 
För att få använda samma kopplingsdosa måste det vara två olika faser, en nolla och en jord. Med olika faser menas två av dom tre inkommande faserna L1-L3 till huset, alltså inte endast två valfria olika säkringar i centraler som ju kan matas från samma fas. Alternativt krävs en skiljevägg i dosan, men jag tror att du vill ha två olika faser här till motorvärmaren.

Men för strömbrytare finns nog inga lösningar som nämnts - det krävs två separata strömbrytare. Detta för att byte av strömbrytare inte är behörighetskrävande. Det är inte lämpligt att kräva av en lekman att han ska förstå att skruva ur två säkringar.
 
Det här med vad lekman får göra skulle man väl i princip kunna "lösa" genom att ändra regelverket så att man får göra på "lekman-farliga" sätt om man också monterar fast locken på apparaterna med skruvar som kräver "bitssats security" från biltema, men det lär väl aldrig hända eftersom ingen lär driva fram en sån förändring...
 
Knappast relevant i denna tråd, ännu mindre att para ihop Elsäkerhetsverket och Biltema...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.