Hej

Är det tillåtet att dra två olika grupper i gemensamt 16mm VP-rör från central med gemensam säkerhetsjord, dvs fem ledare?

2 faser
2 neutral
1 säkerhetsjord.

Faserna, nollan + jorden delas upp vid första dosan i två grupper dvs 2st (nolla, jord, fas).

Jag vill göra detta för att undvika att dra utanpåliggande kabel och dela säkerhetsjord eftersom det är svårt att dra mer än 5 ledare i 16mm vp.
 
Varför två nollor från centralen?

/Kent
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Nej, men du får däremot dra fram en 2 alt. 3-fasgrupp och dela upp den i en dosa.
 
  • Gilla
Uday Abed och 1 till
  • Laddar…
kolvas skrev:
Nej, men du får däremot dra fram en 2 alt. 3-fasgrupp och dela upp den i en dosa.
Vilket alltså innebär två olika faser, en nolla och en skyddsjord. Bara ett förtydligande..
 
  • Gilla
Uday Abed och 1 till
  • Laddar…
Effekten tas ju ut mellan fas och nolla i de båda grupperna och behöver jag inte använda två nollor för att inte belasta endast en dragen nolla för hårt om nollan är en 1.5mm2 ledning?
 
Nej, inte om det är två olika faser, exvis L1 och L2. Om du därimot använder exempelvis L1 till båda faserna blir nollan mycket riktigt överbelastad.
 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Ok

Antar att det handlar om fasskillnaden mellan L1 och L2 (120 grader) som gör att nollan in behöver dimensioneras upp?
 
Det stämmer bra.

En del av strömmen från L1 går tillbaka via L2 (och vice versa) och därför blir inte nollan för hårt belastad.
 
  • Gilla
M&I
  • Laddar…
1. Man FÅR INTE ha flera grupper i ett och samma rör/kabel etc och varje grupp skall ha egen nolla och skyddsjord.
2. Två och trefasgrupper har olika faser (L1, L2, L3) och kan därför ha gemensam nolla och en skyddsjord.

Två och trefasgrupper SKALL dokumenteras/märkas upp och BÖR ha flerpolig brytning om det är möjligt.
JFB ersätter till viss del den flerpoliga brytningen.
Uppdelning av två och trefasgrupper BÖR definitivt undvikas i bostäder men används en del i verkstäder, industri och kontor. Skälen till att det bör undvikas i bostäder är att det väldigt lätt att gemene man enbart bryter en säkring och sen har man ändå spänning i dosor/uttag eftersom de matas från flera säkringar.

Nån behörig får fylla på.

/Kent
 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Hur gör jag för att konvertera en två/tre fasgrupp till en fas grupper förrutom tydlig märkning.

Något mer jag behöver tänka på?
 
Som snickarboden skriver så skall du ha flerpoliga säkringar som bryter samtliga faser samtidigt OM du har blandade en- och flerfaslaster i gruppen. Är det endast enfaslaster är det inte nödvändigt.
 
Att det är behörighetskrävande vet du väl (då var det sagt med).

Sen är kravet flerpolig brytning som på gamla centraler eventuellt kan ersättas med flerpolig JFB som tar berörd grupp.

Jag gillar personligen inte sådana lösningar i bostäder mer än till typ ugn/häll etc där det kan framgå rätt klart. Drar man i det i övriga dosor bör man vara på det klara med att man frångår standard och det måste förutom de ovanstående kraven dokumenteras väl så ingen gör ett misstag.

Hur man skall klara det kravet i en bostad med "glada hemmapulare" vet jag inte och det var inget illa menat med den kommentaren utan en förklaring till varför jag anar att den regeln finns. På industrier är uppmärkningen tydlig och man har ofta egna elektriker så där kan man göra saker på ett annat sätt.

Tyvärr tapetserar ju folk gärna över doslock så märkningen där lär knappast sitta hela anläggningens driftstid och där är en fara.

Är det en modernare central så koppla ihop säkringarna med ett bleck, JFB är alltid ett måste.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Tyvärr tapetserar ju folk gärna över doslock så märkningen där lär knappast sitta hela anläggningens driftstid och där är en fara.
/Kent
Sätt gärna märkningen inne i dosan, samt på centralen, givetvis.
 
mycke_nu>Tyvärr så kastas alla doslock ner i en hög vid målning så insidan av doslock funkar inte så bra.
Bättre hade varit ett extra skyddslock innanför!
Skall vi ta patent på det? *S* Vet dock inte om det finns sådana redan men rätt bra grej. Om inte den kastas med förstås *suck*

/Kent
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Det här redde ni ut bra grabbar (och tjejer?) - tror inte ens nån verksam elektriker hann vara med? d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.