Hej!

Vi ska renovera huset och jag förstår att en krysslaser kommer vara till användning.

Pga ekonomi kan jag inte köpa tre linjer med grön laser. Så valet står mellan två gröna linjer och tre röda linjer.

Det jag inte förstår är, vilken funktion har den tredje linjen?
 
Redigerat:
Några Bosch att jämföra mellan:

Grön laser, två linjer (inkl stativ). 2135 kr.
Toolab. Bosch GLL 2-15/LB10/BT150 Kors-/Linjelaser Grön | toolab.se

Grön laser, två linjer (inkl. stativ, måltavla och roterande fäste). 2633 kr.
GCL 2-50/RM10/BT150 Bosch Kombilaser grön, med batterier och roterande fäste | Proffsmagasinet

Röd laser, tre linjer. 3029 kr.
GLL 3-80 Bosch Korslaser med alkaliska batterier | Proffsmagasinet

Grön laser, 3 linjer. 1921 kr.
Krysslaser Bosch Power Tools AdvancedLevel 360 Basic (bygghemma.se)
 
Redigerat:
Någon som förstår vad som skiljer Advanced Level 360 Basic från de andra? Den har tre gröna linjer, och är ändå billigare än de andra...?
 
C
Om din budget ändå ligger i den storleksordningen skulle jag satsa på en GLL 3-80 som säljs till extremt bra pris på Amazon. Annars kommer du en bra bit på vägen med en billig krysslaser för några hundralappar.

Angående stativ måste du ha någonting som håller lasern på önskad arbetshöjd. Om du sen väljer ett traditionellt stativ, en teleskopstång, väggfäste, eller något improviserat kanske inte spelar så stor roll så länge det funkar för ändamålet. Personligen är jag sugen på en teleskopstång då jag ofta vill upp på en högre höjd än vad ett vanligt stativ duger till. Gärna med vev så att man kan finlira enkelt.
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Om du till största delen ska använda lasern inomhus så duger det gott med rött ljus. I så fall är det bättre och billigare att satsa på en bra röd laser än den billigaste gröna.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
richardtenggren
Som nämnt ovan är de vanligaste stativen ofta för låga när man grejar inomhus.
Jag kör med Bosch BM-1-fäste som man kan montera på vägg, stolpe eller stativ. (Jag har även köpt till en teleskopstötta från Bessey, tyvärr är det lite för klent rör för att fästet ska gå använda.)
Men oftast så sätter jag en skruv på lämplig höjd och hänger upp den, funkar ju dock inte i slutskedet.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Tack för svar!!

Vad gör det att stativen är för låga? Det är väl bara att vinkla den upp, och få linjen högre upp på väggen?

Kan någon förklara för mig vad den tredje linjen används för? Jag förstår inte vid vilka moment den kommer användas, och därför inte om det är något som är värt att betala för. Man vill ju inte betala för det om man inte behöver det, men man vill heller inte köpa två linjer och en bit in i husrenoveringen verkligen behöva en laser med tre linjer...

Om man nu behöver tre linjer, vad är skillnaden på GLL 3-80 och Advanced Level 360? Även fast GLL har röd laser och Advanced Level har grön laser, så är Advanced Level 1100 kr billigare. Förstår att GLL är blå serie och Advanced Level är grön serie, men vad är den faktiska skillnaden? Eftersom gröna serien är för hemmabruk och blåa serien mest för professionella, kan inte Advanced Level vara ett bra alternativ för mig?
 
Den tredje linjen ger dig ett streck i 90graders vinkel mot de andra två.

Tycker det är användbart men inte absolut nödvändigt.

Senast jag använde det var när jag skulle ha upp en mellanvägg i källaren, där inga väggar är raka och inget går att mäta efter.

Stativ - jag tycker det går rätt bra utan. Ibland använder jag dock ett hemmagjort teleskopstativ som består av en träregel och en tving i änden (så den blir som ett teleskopstativ man spänner mellan tak/golv).
 
richardtenggren
Du kan inte vinkla lasern då den är självnivellerande(lasern kommer försöka kompensera för lutningen till en viss gräns) eller ja du kan ju låsa den för att sedan vinkla den men då vet du inte om den är i våg längre.

Skillnaden är att den dyra har 3x360, medan den billiga bara har 1x360 och 2x180 typ. Dvs på den dyra projiceras linjen runt hela rummet medan den billigare bara projicerar det horisontella planet runt rummet och det andra vertikala som ett kors.

Fördelen med 3 plan är att man kan rikta upp lasern för att ta ut mittlinjer, räta upp hörn osv.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
C
P peter.linkan skrev:
Det är väl bara att vinkla den upp, och få linjen högre upp på väggen?
Nä, poängen med en (självnivellerande) laser är att den alltid håller sig vågrät, så det går inte att vinkla upp den utan lasern måste befinna sig på den höjd man vill ha linjen.

Grejen med den tredje linjen är att den är vinkelrät mot den andra vertikala linjen.
Så att du kan projicera två vinkelräta linjer på golv/tak på samma sätt som du kan få två vinkelräta linjer på väggen med ett kryss.

Strikt talat så behöver man ju ingen laser alls. Har ju gått utmärkt att bygga hus i hundratals år utan laser, så det handlar bara om bekvämligheten och hur man värderar sin tid i relation till vad lasern kostar. Men om man ändå är beredd att lägga några tusenlappar finns det ju möjlighet att få en laser av god kvalitet med alla finesser.

Skillnaden mellan 3-80 och AdvancedLevel 360 är att 3-80 har 360° linjer på alla tre axlarna, medan AdvancedLevel 360 bara har 360° på horisontalen.
 
Kan man välja om den tredje linjen ska vara horisontell eller vertikal?
Så att man kan få två horisontella linjer och en vertikal? Eller är det tvunget en horisontell och en vertikal?
 
  • Gilla
whyman
  • Laddar…
Angående höjdfrågan. Hur gör man om man renoverat färdigt ett rum och ska sätta upp en gardinstång?

Stativen är inte tillräckligt höga och lasern kan inte riktas uppåt. Man har ett väggfäste, men den kan man inte skruva in i en tapetserad vägg.

Det var en bra idé ha en träregel som man kan fästa väggfästet på och så hålla upp den, för att få upp lasern på rätt höjd, men det känns ändå lite bull att lägga typ 4000 kr på laser och stativ, men ändå behöver ordna hemmasnickrade lösningar, bara för att få en rakt linje högre upp på en vägg...?

Att hänga upp sånt som tavlor, hyllor och gardinstänger måste ju vara bland det vanligaste man använder en laser till, men för allt över stativets mått så fungerar inte produkten? :/
 
Redigerat:
richardtenggren
Nej, du får nöja dig med ett tredimensionellt koordinatsystem. Där alla planen är ortogonala mot varandra.
250px-Cartesien-system.svg.png

Därför är teleskopstativet ett bra alternativ. då det ger hög flexibilitet. Annars kan man ju alltid placera lasern på en möbel eller något för att få linjen på rätt höjd, man får vara kreativ om man är "snål" ;) Jag brukar palla upp med mina Festool-systainrar ibland :p
Det finns ju stativ som klarar normala rumshöjder,
https://www.toolab.se/bosch-bt-250-laserstativ-975-250cm
https://www.toolab.se/bosch-bt-300-hd-laserstativ-58-122-295cm
https://www.toolab.se/bosch-bt-350-teleskopstang-for-kors-linjelasrar-univeral

Jag har suktat efter BT 300, men ansett att det varit för dyrt och BT 250 läste jag att vissa var missnöjda med, men lite trevligare pris.
 
Då använder man ett teleskopstativ som man klämmer mellan golv och tak, väldigt smidigt.

Om lasern har magneter som gör att den kan fästas på en stolpe kan det bli snäppet billigare att använda en skivstötta typ: https://www.hornbach.se/shop/Skivstotta-WOLFCRAFT-120-290cm-max-30kg/7671620/artikel-detaljer.html

Har båda delarna (BT350 som länkades ovan och en enklare skivstötta) och skivstöttan är lättare att justera så den åker oftare fram än stativet faktiskt.

Edit: 2a på den ja
 
Cheesen
P peter.linkan skrev:
Angående höjdfrågan. Hur gör man om man renoverat färdigt ett rum och ska sätta upp en gardinstång?

Stativen är inte tillräckligt höga och lasern kan inte riktas uppåt. Man har ett väggfäste, men den kan man inte skruva in i en tapetserad vägg.

Det var en bra idé ha en träregel som man kan fästa väggfästet på och så hålla upp den, för att få upp lasern på rätt höjd, men det känns ändå lite bull att lägga typ 4000 kr på laser och stativ, men ändå behöver ordna hemmasnickrade lösningar, bara för att få en rakt linje högre upp på en vägg...?

Att hänga upp sånt som tavlor, hyllor och gardinstänger måste ju vara bland det vanligaste man använder en laser till, men för allt över stativets mått så fungerar inte produkten? :/
Man fäster gardinstången i taket så är problemet löst.
Alternativet är ett klämfäste som man klämmer i trappstegen som du ändå har ståendes i rummet. (Har själv nästan helt avvecklat stativet till förmån för det lilla klämfästet som hänger upp lasern i dörrar, kvastskaft, stegar, stolsryggar och skåpsluckor.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.