Bilskrotar får också flytta omkring avregistrerade bilar på sin tomt så varför skulle inte du få göra det så länge du hålls på egen mark?
 
G givetvis skrev:
Hur fungerar det att flytta en bil som är oregistrerad/avregistrerad på ens tomt (Alltså ingen ägare finns på papperet) har någon svar på det?
Det är samma regler som om den är registrerad. Det är bara svårare för någon annan att hävda äganderätt utan papper på det.
 
G givetvis skrev:
Hur fungerar det att flytta en bil som är oregistrerad/avregistrerad på ens tomt (Alltså ingen ägare finns på papperet) har någon svar på det?
Då är det ingen bil utan metallskrot. Ring nån av alla de som annonserar om att de köper metallskrot/skrotbilar så kommer de säkert och hämtar den.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är samma regler som om den är registrerad. Det är bara svårare för någon annan att hävda äganderätt utan papper på det.
Exakt. Hur länge kan man lämna något innan det tillfaller tomtägaren? Vem ska man liksom kontakta och säga att dom har en bil på min tomt som dom måste hämta.
 
harry73
G givetvis skrev:
Exakt. Hur länge kan man lämna något innan det tillfaller tomtägaren? Vem ska man liksom kontakta och säga att dom har en bil på min tomt som dom måste hämta.
Om du har en bil som enligt registret är skrotad eller exporterad, då skulle jag kontakta myndigheterna (polis och transportstyrelsen), för då är det någon som fuskade, och då kan de säkert kolla upp vem som avregistrerade bilen.
Är bilen inte registrerat alls och har den inget värde, då är det ingen bil, men just en bit skrot. Men jag tror inte att en seriös skrotfirma tar emot en bit skrot som liknar en bil.

Egentligen gäller samma sak för dig som alla andra. Du befinner dig i en sits som lagen inte är skapat för. Flytt bilen till allmän plats när ingen ser och låt den stå där tills kommunen eller trafikverket löser problemet åt dig.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
En skrotbil är värd närmare 1000 kronor i rent skrotvärde. Inte skall man låta kommunen ta hand om den.

Går det inte att lagligt avregistrera en bil i Sverige? Hur går ni då när ni har en gammal bil att plocka reservdelar av eller om ni bygger en traktorkärra av en lastbil? Det måste finnas kryphål.
 
H heimlaga skrev:
Går det inte att lagligt avregistrera en bil i Sverige? Hur går ni då när ni har en gammal bil att plocka reservdelar av eller om ni bygger en traktorkärra av en lastbil? Det måste finnas kryphål.
Inte som privatperson, nej. Det man kan göra är i så fall att anmäla den som försvunnen, men då måste man komma med en bra förklaring.

Det är nog rätt få på båda sidor om Bottenhavet som gör det du skriver om. Men vill man ha kvar ett chassi för att bygga om får man nog göra upp med skroten om att få tillbaka det. Skrotning ses nämligen numera som miljöåtervinning i första hand och reservdelsutvinning i andra.
 
harry73 harry73 skrev:
Om du har en bil som enligt registret är skrotad eller exporterad, då skulle jag kontakta myndigheterna (polis och transportstyrelsen), för då är det någon som fuskade, och då kan de säkert kolla upp vem som avregistrerade bilen.
Är bilen inte registrerat alls och har den inget värde, då är det ingen bil, men just en bit skrot. Men jag tror inte att en seriös skrotfirma tar emot en bit skrot som liknar en bil.

Egentligen gäller samma sak för dig som alla andra. Du befinner dig i en sits som lagen inte är skapat för. Flytt bilen till allmän plats när ingen ser och låt den stå där tills kommunen eller trafikverket löser problemet åt dig.
Bilen är avregistrerad ej skrotad. Alltså ingen ägare finns på papper. Så det går inte kontakta ägare och säga att han måste hämta bilen inom sju dagar. Om det gått hade det varit min bil efter en månad om han inte hämtat den, om jag förstått det rätt.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte som privatperson, nej. Det man kan göra är i så fall att anmäla den som försvunnen, men då måste man komma med en bra förklaring.

Det är nog rätt få på båda sidor om Bottenhavet som gör det du skriver om. Men vill man ha kvar ett chassi för att bygga om får man nog göra upp med skroten om att få tillbaka det. Skrotning ses nämligen numera som miljöåtervinning i första hand och reservdelsutvinning i andra.
Det verkar finns några lagliga vägar att avregistrera ett fordon utan skrotningsintyg också. Hur lätt eller svårt det är kan jag inte uttala mig om, men Transportstyrelsen verkar tilltåta det för t.ex. folkracebilar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Avregistrering-och-skrotning/
 
Förr kanske vid 90talets mitt , när man köpte en volvo 140 eller 240 för 500:- , infördes en skrotningspremie på 1000-1500:-
En bekant hade en uppsjö av bilar som skulle slaktas, han skar ut chassinr och åkte på skroten, dom knorrade men fick lov att ta emot regpapper och chassinr och skriva på skrotintyg.
Vart bilarna tog vägen sen vet jag inte...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte som privatperson, nej. Det man kan göra är i så fall att anmäla den som försvunnen, men då måste man komma med en bra förklaring.

Det är nog rätt få på båda sidor om Bottenhavet som gör det du skriver om. Men vill man ha kvar ett chassi för att bygga om får man nog göra upp med skroten om att få tillbaka det. Skrotning ses nämligen numera som miljöåtervinning i första hand och reservdelsutvinning i andra.
Nå.... bara i den här byn... som enligt röstlängd och folkbokföring har ungefär 250 röstberättigade i kommunalval plus ett okänt antal minderåriga...... så skulle jag gissa att antalet bilar som just nu i skrivande stund står på privat nedmontering är fler än 10 . När bara det slutrostade skrovet är kvar förs de till någon skrothandel så sällan står de längre tid än några år innan de förs vidare. Antalet traktorkärror byggda av gamla lastbilar är åtskilliga tiotal. Helt ovanligt är det alltså inte.
 
Sånt görs förstås i Sverige också, men lagstiftningen motarbetar som sagt privatskrotning.
 
P
Det skrotas stora mängder bilar i privat regi.. vissa företag som håller på med skrotfragmentering är inte så nog räknade så det är enkelt att lösa och ganska lönsamt då skrotpriset nyligen varit ganska högt på järnskrot så ökar andelen bilar som försvinner dessa vägar. självklart motarbetas det av staten och miljörörelsen som vill ha allt på sitt sätt men så fort skrotpriserna ligger bra så är det många som håller på. så pass många så i vissa områden är det ont om bilskrotar eller bilskrotarna har knappt nåt att göra. Sen är det ibland svårt att skilja från när bilar skrivs på nån målvakt och sen förs utomlands då det ofta är liknande tillvägagånssätt och ungefär samma folk som håller på. vissa bilar och modeller är mer lönsamma att exportera olovligt och vissa modeller / märken skrotas ner då ingen vill ha dom. kan namnge en handfull personer som hämtar alla gamla bilar här i området har du papper är det bra ,har du inte så går det också bara bilen verkar övergiven, kommer inte dela dessa här men det är altså enkelt att få gamla bilar som dom får gratis mot att hämta försvinner oavsett om du kan visa regbevis eller inte..tror du mig inte sätt ut en annons om gammal bil skänkes med info om modell och så länge den inte står på polisstationens parkering så hämtas den rätt snart om den står lite avsides och diskret till..

Lagstiftningen är absolut tänkt att göra det knöligt att driva privata bilskrotar men det finns mycket kryphål och så länge det finns pengar att tjäna så finns det folk med varierande samvete mot regler miljö osv sen finns det vissa av dessa där det är minst lika bra som lokala bilskroten där det egentligen inte spelar nån roll mot miljön allt tas om hand på rätt sätt enda är väl att det betalas knappast in några skatter osv utan det är mycket svarta pengar i omlopp..

Så länge det är höga priser på metallskrot och på ädel metallerna i katalystorerna så blir det dom här problemen och att skrotarna försöker neka till att ta emot bilar där nån annan norpat katalystorn gör inte saken bättre utan snarare ökar på mängden bilar som skrotas på alternativa sätt... skrotarna vill såklart ha hela kakan själv och inte dela med sig men det blir också sjukt när dom inte ger ägaren en krona mer på skroten för bilar som bara katalystorn är värt 5 siffrigt än för bilar där det inte finns många kronor att tjäna.. skrotarna skulle behöva seriöst betala mer efter vad bilen som kommer in är värd för att minska dessa privatskrotar.

Men alla vill bara äta russina i kakan och slippa det olönsamma och tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att köra ett mer ärligt betalt efter vad du lämnar på skroten
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
G givetvis skrev:
Exakt. Hur länge kan man lämna något innan det tillfaller tomtägaren? Vem ska man liksom kontakta och säga att dom har en bil på min tomt som dom måste hämta.
om du har registreringsnummer (registreringsskylt eller ingraverat i fönsterna, kan man söka upp bilen på Biluppgifter.se, och då går det också att se vem som ägde bilen tidigare.

Här är ett exempel av hur det ser ut:
Skärmdump från Biluppgifter.se som visar information om en grön SEAT Alhambra av årsmodell 1998.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av bilhistorik från Biluppgifter.se som visar avregistrering, ägarbyte, trafikstatus och besiktning.
 
G givetvis skrev:
Hur fungerar det att flytta en bil som är oregistrerad/avregistrerad på ens tomt (Alltså ingen ägare finns på papperet) har någon svar på det?
Samma som när den är registrerad - putta ut den i gatan ;):cool:.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.