Är själv nyfiken för min mor ringde mig igår om att hon inte kan få fram textning på TV4...
Även hon har TV via Telia och då fiber.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Hur gick det?
Provade nu på "Så mycket bättre" trycker jag text finns inte TV4 som val. Tar jag ditt tips, trycker 2 ggr på Info så får jag upp en blå kvadrat till höger där står det "Inget", ett tryck på blå knappen åå dosan så står det något om nedsatt hörsel, trycker jag Enter då så vips så har jag texten på plats! Tusen tack, det där hade jag aldrig listat ut.
 
  • Gilla
Therese Andersson3 och 3 till
  • Laddar…
Kul att det fungerar! (y)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Kul att det fungerar! (y)
Hur visste du detta? :D
 
Inte en aning faktiskt, tyckte jag hade sett detta vid något tillfälle.

Kul isf att det kunde vara till hjälp.
Hoppas många får nytta av tipset!
 
  • Gilla
Therese Andersson3
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Provade nu på "Så mycket bättre" trycker jag text finns inte TV4 som val. Tar jag ditt tips, trycker 2 ggr på Info så får jag upp en blå kvadrat till höger där står det "Inget", ett tryck på blå knappen åå dosan så står det något om nedsatt hörsel, trycker jag Enter då så vips så har jag texten på plats! Tusen tack, det där hade jag aldrig listat ut.
Lyckas guida min mor hela vägen tills hon ska trycka Enter men vilken knapp är Enter?
Antar att min mor inte har samma fjärr och hennes ser ut såhär:

Svart fjärrkontroll med knappsatser, inklusive OK-knapp, men saknar en tydlig Enter-knapp.

Har testat Ok m.m. men ingen text...

Har Googlat men hittar inget om detta men många måste ju ha samma bekymmer.
Skulle behöva åka dit och testa lite men är förkyld och vågar inte träffa henne nu tyvärr...
 
P-plats P-plats skrev:
Lyckas guida min mor hela vägen tills hon ska trycka Enter men vilken knapp är Enter?
Antar att min mor inte har samma fjärr och hennes ser ut såhär:

[bild]

Har testat Ok m.m. men ingen text...

Har Googlat men hittar inget om detta men många måste ju ha samma bekymmer.
Skulle behöva åka dit och testa lite men är förkyld och vågar inte träffa henne nu tyvärr...
Ok använde jag. Bilden ska se ut som i #8, den fick jah när jag tryckte info två ggr efter varann, bredvid blå kvadraten stod "INGET", tryckte blå på kontrollen och då stod det något om nedsatt, då tryckte jag OK och då kom texten
P-plats P-plats skrev:
Lyckas guida min mor hela vägen tills hon ska trycka Enter men vilken knapp är Enter?
Antar att min mor inte har samma fjärr som ser ut såhär:

[bild]

Har testat Ok m.m. men ingen text...

Har Googlat men hittar inget om detta men många måste ju ha samma bekymmer.
Skulle behöva åka dit och testa lite men är förkyld och vågar inte träffa
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
det är det som är bajs med deras kundtjänst, fattar inte varför inte det finns chatt
Telia är bra med sin support på Facebook. Deras telefonsupport suger dyngba**e.
 
K Kurtivan skrev:
Ok använde jag. Bilden ska se ut som i #8, den fick jah när jag tryckte info två ggr efter varann, bredvid blå kvadraten stod "INGET", tryckte blå på kontrollen och då stod det något om nedsatt, då tryckte jag OK och då kom texten
Hoppas på ett negativt Covid-svar så jag kan besöka henne och testa själv.
Inte lätt när en irriterad 40+:are försöker hjälpa en hypernervös 80+:are!? :rofl:
 
P-plats P-plats skrev:
Hoppas på ett negativt Covid-svar så jag kan besöka henne och testa själv.
Inte lätt när en irriterad 40+:are försöker hjälpa en hypernervös 80+:are!? :rofl:
Förstår, det jag missade var att komma i läget som #8 visar, men dit kom man med två INFO-tryckningar
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Behöver inte trycka mer än att ändra med blå knapp till Svenska för hörselnedsatta.
Sen är det bara att gå bakåt igen…
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Behöver inte trycka mer än att ändra med blå knapp till Svenska för hörselnedsatta.
Sen är det bara att gå bakåt igen…
Tack för tipset, men det fungerar dåligt för åldringar. Det blir dessutom text-över-text om det visas en redan textad film och då blir det ytterligare knapptryckningar för att få bort den extra texten. Detta gör att det behöver tryckas många gånger och även vid kanalbyten. Provade hos min svärmor (98 år) idag och fann det orimliga i situationen, nu när Telia ändrat förutsättningen för textning av TV4. Jag har själv ComHem och där går det utmärkt att byta mellan text-TV sid 199 eller avslagen text-TV. Har ringt Telias support ( samtalstid 126 minuter ) och där säger dom att det har gått ut en uppdatering och att det är det, som gör att det som fungerade för en vecka sedan inte fungerar nu. De hade ingen tidplan för när ( eller om ) det ska åtgärdas! De medgav att de fått in många frågor under dagen idag om samma problem och jag kunde då bara be dem att säga till sina chefer att om det inte fixas tillbaka, som det var, så ska jag göra allt för att sprida detta och rekommendera alla att snarast byta TV-programsleverantör.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tack för tipset, men det fungerar dåligt för åldringar. Det blir dessutom text-över-text om det visas en redan textad film och då blir det ytterligare knapptryckningar för att få bort den extra texten. Detta gör att det behöver tryckas många gånger och även vid kanalbyten. Provade hos min svärmor (98 år) idag och fann det orimliga i situationen, nu när Telia ändrat förutsättningen för textning av TV4. Jag har själv ComHem och där går det utmärkt att byta mellan text-TV sid 199 eller avslagen text-TV. Har ringt Telias support ( samtalstid 126 minuter ) och där säger dom att det har gått ut en uppdatering och att det är det, som gör att det som fungerade för en vecka sedan inte fungerar nu. De hade ingen tidplan för när ( eller om ) det ska åtgärdas! De medgav att de fått in många frågor under dagen idag om samma problem och jag kunde då bara be dem att säga till sina chefer att om det inte fixas tillbaka, som det var, så ska jag göra allt för att sprida detta och rekommendera alla att snarast byta TV-programsleverantör.
Bra gjort! Att prata med Telia support är oootrooooligt seeeeeegt. Har bara negativa erfarenheter av telefonsupporten där. Någon gång har jag lyckats att hitta chattfunktionen som för mig som hörselskadad är mycket bättre att använda, men oftast hittar jag inte den alls :(
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kanske vore en ide att alla, som har hörselproblem eller har anhöriga med detsamma, skulle ringa Telias support, för att sätta lite press på dem. De flesta är ju vana vid att bara trycka "Text" + 199 för att få textning och sedan bara "Text" igen för att slå av funktionen. Att då tvingas att dels ha 2 olika system och att det ena bara fungerar om man trycker 1 gång på 1 knapp och sedan flera gånger på andra knappar och tvärtom för att stänga av, det är ju mer än många av våra äldre anhöriga inte klarar av att hålla reda på.
Är det någon, som vet någon annan digital distributör, där TV4:s text-TV fungerar ?
 
  • Gilla
Therese Andersson3 och 1 till
  • Laddar…
Lite utmanande att det ändå står " Text sid 199" uppe till vänster i bild på TV4-programmen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.