Stringfellow Hawke skrev:
Järntorget tröttnade troligen på en skitjobbig kund, men nu lär dom ångra sig att dom inte gjorde om skiten direkt i stället för att tjafsa om småpengar.
Det är det centrala i hela historien!
 
imported_jo skrev:
Vad tycker ni om gårdagens program?
Såg bara sista halvan men Ekdal verkade ju få slut på argument. Det är ju svårt att anklaga någon som säger att den gjort fel å att det nu ligger i domstol.
 
En sak jag anmärkte på var att dom sa att det saknades "koppar" för spotlightsen vilket var bedrövligt farligt och kunde brinna närsomhelst. Men när dom rev ner innertaket såg man ju att de satt många såna där!?
 
imported_jo skrev:
Vad tycker ni om gårdagens program?


Ja att bosatta sig i estland eller ryssland inte är en tanke längre. Pga risken att man får övervåningen i huvudet när man råkar dra igen ytterdörren lite för hårt.
 
S
imported_jo skrev:
Vad tycker ni om gårdagens program?
Väldigt informerande tycker jag.
Jakten på billig arbetskraft från öst straffar sig återigen i ett program.

Det påpekas i en annan tråd att man kan driva ett seriöst byggföretag i Sverige och fakturera 225:-/ timmen. Det här blir oftast resultat av att anlita ett sådant företag.
 
För drygt ett år sedan träffade min partner en gammal bekant. Det kom upp att vi (då) funderade att bygga, kanske i området där han bodde.

Bekantingen berättade skräckhistorier om de fyra husen han såg byggas på granntomterna där han bodde, om hur i och för sig ganska duktiga polska (?) hantverkare blev lämnade helt utan arbetsledning. De kunde inte svenska byggnormer, kunde inte läsa materialbeskrivningar och hade ingen att fråga.

Jag är 90% säker att det var de husen som visades igår ....
 
Frågan man ställer sig är - varför valde de den husfirman, jo det var tomten. Jag har varit i samma sits att bygga från utlandet och vi valde bland de tio mest renommerade på marknaden. Att valet föll på Myresjö var mest att de kunde tillgodose våra önskemål. Vi fick ett perfekt hus, flyttade in på rätt dag,0 fel på besiktningen etc..
Att inte kolla upp mer än de hade gjort är nästan tjänstefel. Jag tycker att de får skylla sig själv.
 
Var tog kampanjen "Vi gillar olika" vägen ?
Det verkar som om mycket av problemen uppkommer pga att "byggarn" valt billigast arbetskraft och var kommer den ifrån ? Dom gör väl jobbet enligt hur dom har lärt sig hemmifrån och då blir det ju som det blir om ingen står bredvid och kontrollerar, sen kommer Timmel med sin "RIKTIGA SVENSKA" hantverkare. Som vanligt får man väl vad man betalt för. Undrar om man kan skriva ett kontrakt där man kräver "Svenska" arbetare eller blir man klassad och uthängd för att vara Sverige demokrat då ? men chansen att det ska bli enligt svensk standard borde ju vara större om dom kan läsa och skriva svenska och är utbildade enligt svenska normer. Och utländska arbetare är väl inte så oroliga för att få dåligt rykte, det är väl bara att flytta till en annan stad och jobba där, men en svenk hantverkare som bor i en stad har ju svårare med jobb om dom får dåligt rykte. Och dom gånger man självt behövt hantverkare brukar det vara ganska lång väntetid pga att dom just är duktiga och har massor med jobb. Det är bara att inse att normerna är annorlunda utomlands.
 
prototypen skrev:
Daniel Hagbo var så pratsam att Ekdal hade nog slut på frågor och de verkade skiljas som vänner.

Återingen har fuskbyggarna slagit ner på en liten okunnig byggare med stor käft.

Protte
Läs Daniels blogg, han verkar betydligt mer trovärdig än programledarna. Där finns alla fakta kring domslut etc. Det är nog inte helt uteslutet att TV4 vinklar programmet till Daniels nackdel.

http://andrasidanavmyntet.tumblr.com/
 
Herc skrev:
Frågan man ställer sig är - varför valde de den husfirman, jo det var tomten. Jag har varit i samma sits att bygga från utlandet och vi valde bland de tio mest renommerade på marknaden. Att valet föll på Myresjö var mest att de kunde tillgodose våra önskemål. Vi fick ett perfekt hus, flyttade in på rätt dag,0 fel på besiktningen etc..
Att inte kolla upp mer än de hade gjort är nästan tjänstefel. Jag tycker att de får skylla sig själv.
Men Daniel Hagbo har ju bara nöjda kunder så hur ska man då få några varningar?
Alla grannar runt omkring är ju väldigt nöjda, lite försening men ändå.

Protte
 
lindin skrev:
Läs Daniels blogg, han verkar betydligt mer trovärdig än programledarna. Där finns alla fakta kring domslut etc. Det är nog inte helt uteslutet att TV4 vinklar programmet till Daniels nackdel.

[länk]
Men är felen som finns i huset bara vinklingar av TV4? Utan att ta ställning till skuldfrågan, men det var väl uppenbart att hela övervåningens bjälklag hängde och badrummen saknade fuktspärr osv.
 
S
mr_bygg skrev:
Men är felen som finns i huset bara vinklingar av TV4? Utan att ta ställning till skuldfrågan, men det var väl uppenbart att hela övervåningens bjälklag hängde och badrummen saknade fuktspärr osv.
Så var det. Allt utfört av ett eller fler byggföretag från öst.
 
Det är väl egentligen ovesäntligt i det här fallet. Familjen hade anlitat entreprenören att uppföra huset på totalentreprenad. Han har uppenbart inte klarat av att anlita kunnigt folk för uppdraget och han hade troligen lika gärna kunnat raggat upp några svenska klantskallar som inte har ett hum hur man bygger hus med samma resultat. Så att försöka få problemet med en uppenbart okunnig och oseriös entreprenör till att det beror på byggföretag från öst det köper jag inte. Jag är helt övertygad om att du kan hitta snickare utanför sverige som kan uppföra ett standardhus utan det resultat som familjen i gårdagens program fick.
 
Milkshaken
Oherregud vad ni diskuterar.... mr Bygg....: du ve likaväl som jag att i Sverige så följer vi ritningar.... I Sverige så bygger vi med trefladig styrka... (Ett begrepp sedan urminnes tider) ...
Vi har ritningar att gå efter, om en entrepenad är utformad på ett korrekt sätt... Dvs, att en elementhusfabrik, en arkitektfirma, eller en väldigt renomable byggfirma (Med mycket bra hus på sitt samvete) så följs dom ritningarna enligt svenska standard.... Huset som var igår var säkerligen arkitektritat, men jag har på känn att byggaren ville spara pengar, och sket i att sätta en balk, eller en vägg inne på bottenvåningen.....

Tyvärr så känner sig väldigt många kallade att bygga ... (Det finns ju ritningar) men få kan stå upp för det vidare ansvaret.....
 
Och i utlandet så bygger man utan ritningar;) Om vi tar Polen som exempel så är de en av de länder utanför sverige där flest svenskar utbildar sig till läkare. Klarar man av att utbilda läkare så har man förhoppningsvis också några hantverkare som klarar av att ta till sig en ritning och också kan sätta sig in i vilka regler som gäller i ett annat land. Många självbyggare som inte ens är hantverkare klarar ju av det och jag tror inte på något sätt att vi svenskar är överlägsna folk från öst när det gäller att ta till sig kunskap.

Tar man in byggare från exempelvis polen utan att tala om hur de ska bygga ett hus så har man förmodligen problem. Tar man in klantskallar från polen som köpt en hammare och vill söka lyckan utomlands utan någon kunskap alls så har man förmodligen ännu större problem. Tar man in duktiga hantverkare från Polen och talar om vilka regler som gäller i Sverige och vilka ritningar och krav som krävs för det specifika bygget och att de ska följas och kontrolleras till punkt och pricka så ser jag inte att det inte skulle fungera. Problemet är väl kanske att för duktiga polska hantverkare som är fullbokade så är det inte så intressant att åka till sverige och bygga hus.

Jag tror säkert att det finns många som "känner sig kallade att bygga" vilket resulterar i att många söker sig till exempelvis sverige för att tjäna pengar. Tyvärr är nog många inte hantverkare, men det verkar finnas gott om entreprenörer och självklart också privatpersoner som anlitar dem ändå.

I fallet med fuskbyggarna så har entreprenören ansvaret och min poäng är att kollade han inte upp att han fått tag på vettiga utlänska hantverkare så hade han förmodligen inte kollat upp svenska hantverkare heller. Hans problem är att han varken sett till att hitta seriösa byggare eller tagit ansvar för de problem som de han anlitat ställt till med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.