Nån som vet varför jag inte får in kanal 4 och 6, får in resten men dessa 2 vägrar tvn hitta.
 
[SKPG]Zamora;1737019 skrev:
Om du tittar via marksänd tv (vanlig antenn) så ligger de kanalerna på samma frekvens. Prova att göra en manuell kanalsökning.

[länk]
Ja kollade de där och det står på tvn att jag har mkt svag mottagning på rf39 där 4an ska ligga, har den riktad mot masten och det står på sidan att jag ska ha bra mottagning så frågan kvarstår :) dock så var det där väldigt bra info, tack för den. Kan det finnas nått att sätta på antennen för att förstärka för t.ex 4an och 6an?
 
Prova med en annan digitalmottagare, det kan vara som så att digitalmottagaren har gått sönder för just den frekvensen.

Har du någon antennförstärkare inkopplad på antennkabeln?
Har du några skarvar på antennkabeln?
Prova med så kort antennkabel som möjligt.
Vad har du för signalstyrka och signalkvalité på dom andra frekvenserna? (det kan vara så dålig mottagning att det precis räcker till på dom andra frekvenserna)
 
Demmpa skrev:
Prova med en annan digitalmottagare, det kan vara som så att digitalmottagaren har gått sönder för just den frekvensen.

Har du någon antennförstärkare inkopplad på antennkabeln?
Har du några skarvar på antennkabeln?
Prova med så kort antennkabel som möjligt.
Vad har du för signalstyrka och signalkvalité på dom andra frekvenserna? (det kan vara så dålig mottagning att det precis räcker till på dom andra frekvenserna)
Inbyggd box i tvn, 2m kabel, ska prova en 1m imorgon, ingen förstärkare, har en men när jag kör in den tappar jag alla kanaler. Svag skulle jag säga att styrkan är men ändå klockren bild på alla fungerande kanaler. Törs mig nog på en gissning på att det är antennen som spökar, trots att den är ny (allt är nydraget) dock clas ohlsson antenn, deras "värsta" men ja kanske får söka efter nått ännu bättre :)
 
Har samma problem uppe på landet. 1:an fungerar klockrent. 2:an ok. 4:an fungerar ibland, 6:an fungerar sällan :p
Två olika boxar, men samma antenn.Tror att det är rejält dålig mottagning som är problemet hos oss.
 
sukke2k skrev:
Inbyggd box i tvn, 2m kabel, ska prova en 1m imorgon, ingen förstärkare, har en men när jag kör in den tappar jag alla kanaler. Svag skulle jag säga att styrkan är men ändå klockren bild på alla fungerande kanaler. Törs mig nog på en gissning på att det är antennen som spökar, trots att den är ny (allt är nydraget) dock clas ohlsson antenn, deras "värsta" men ja kanske får söka efter nått ännu bättre :)
Förresten hur bor du?
egen villa, bostadsrätt, bostadsrättslägenhet, hyreslägenhet?
Är det centralantenn till flera hushåll eller är det egen antenn till det egna hushållet?
Detta är viktiga frågor att få svar på för att kunna ge bra förslag på åtgärder.


En antennförstärkare ska alltid sitta så nära signalkällan som möjligt, antennförstärkarens huvuduppgift är att höja upp signalen så att förlusten i kabel/splitt/uttag "försvinner".
En antennförstärkare förstärker både bra och dåliga signaler, därav ska den sitta nära källan.

Du har väl mer än två meter antennkabel mellan antennen och tvn?
Det låter som om du har ett/flera antennuttag kopplade till antennen eventuellt har du även en/flera splittar.
Varje antennuttag/splitter dämpar signalen, allt mellan -1dB och -20dB (minst)

Många äldre antennförstärkare klarar inte av digitala signalerna.
En digital-/analog-mottagare ska ha en signalstyrka/-kvalité mellan visst intervall, vid för låg signal dålig/ingen bild, vid för hög signal dålig/ingen bild.


Med digital-tv-mottagning så är det knivskarp bild hela tiden så länge det är tillräckligt bra signal för mottagaren, när signalen blir för dålig så blir det pixelfel/ljudfel/inget ljud/ingen bild, det blir aldrig "suddig" bild med digital-tv.
 
Stew skrev:
Har samma problem uppe på landet. 1:an fungerar klockrent. 2:an ok. 4:an fungerar ibland, 6:an fungerar sällan :p
Två olika boxar, men samma antenn.Tror att det är rejält dålig mottagning som är problemet hos oss.
Hur dan kvalité är det på antennkabeln?
Det finns många dåliga antennkablar.
Innan man byter antenn så bör man oftast byta antennkabeln.

Jag har hjälpt några släcktingar som hade en massa pixelfel vid övergången till digital-tv-mottagning, det jag började med var att temporät dra en ny antennkabel från antennen till tvn, i nästan alla fall blev det bra signaler (över 80% i både kvalité och styrka).
 
Demmpa skrev:
Förresten hur bor du?
egen villa, bostadsrätt, bostadsrättslägenhet, hyreslägenhet?
Är det centralantenn till flera hushåll eller är det egen antenn till det egna hushållet?
Detta är viktiga frågor att få svar på för att kunna ge bra förslag på åtgärder.


En antennförstärkare ska alltid sitta så nära signalkällan som möjligt, antennförstärkarens huvuduppgift är att höja upp signalen så att förlusten i kabel/splitt/uttag "försvinner".
En antennförstärkare förstärker både bra och dåliga signaler, därav ska den sitta nära källan.

Du har väl mer än två meter antennkabel mellan antennen och tvn?
Det låter som om du har ett/flera antennuttag kopplade till antennen eventuellt har du även en/flera splittar.
Varje antennuttag/splitter dämpar signalen, allt mellan -1dB och -20dB (minst)

Många äldre antennförstärkare klarar inte av digitala signalerna.
En digital-/analog-mottagare ska ha en signalstyrka/-kvalité mellan visst intervall, vid för låg signal dålig/ingen bild, vid för hög signal dålig/ingen bild.


Med digital-tv-mottagning så är det knivskarp bild hela tiden så länge det är tillräckligt bra signal för mottagaren, när signalen blir för dålig så blir det pixelfel/ljudfel/inget ljud/ingen bild, det blir aldrig "suddig" bild med digital-tv.
Ett fritidshus det handlar om så det är en egen antenn. Skulle gissa på 10m kabel från antenn till uttag sen 2m till tvn, jag har endast ett uttag och det är ju där jag satt förstärkaren dvs efter 10m. Antennförstärkaren köpte jag i januari så den är hyffsat ny. Ja kan korta ner kabeln mellan uttag och tv till 1m om det kan hjälpa något?:)
 
Stew skrev:
Har samma problem uppe på landet. 1:an fungerar klockrent. 2:an ok. 4:an fungerar ibland, 6:an fungerar sällan :p
Två olika boxar, men samma antenn.Tror att det är rejält dålig mottagning som är problemet hos oss.
Vi får scanna nätet efter världens bästa antenn och inhandla oss varsin :)
 
Förstärkaren skall som sagt sitta nära antennen, helst längst uppe i toppen av maströret, men vid foten kan också gå bra. Att förstärka två meter innan TVn är tämligen meningslöst.
 
sukke2k skrev:
Ett fritidshus det handlar om så det är en egen antenn. Skulle gissa på 10m kabel från antenn till uttag sen 2m till tvn, jag har endast ett uttag och det är ju där jag satt förstärkaren dvs efter 10m. Antennförstärkaren köpte jag i januari så den är hyffsat ny. Ja kan korta ner kabeln mellan uttag och tv till 1m om det kan hjälpa något?:)
Jag skulle börja testa med att ta bort uttaget helt å hållet, koppla direkt till tvn.
Det kan nämligen sitta fel uttag, det ska (normalt) vara ett uttag med -1dB i dämpning vid denna typ av installation.

Därefter skulle jag antagligen byta antennkabeln, lite beroende på hur gammal den är och om den är enkel/dubbel/trippel-skärmad. Vissa billiga antennkablar har ingen skärmning alls, dom har bara några trådar som återledare, har testat sådan kabel för skoj Ibland är man tvungen att sätta in signaldämpare innan/efter antennförstärkaren.
Om man seriekopplar flera uttag så brukar man sätta uttag med olika dämpning, högst dämpning närmast förstärkare (t.ex. -20dB) och lägst dämpning längst från förstärkaren (t.ex. -13dB).
 
Jag skulle börja med att dra en ny antennkabel temporärt, alltså lägga den nya kabeln löst på yttertaket och dra in den genom ett fönster eller något. Inga väggkontakter utan ena änden i antennen och andra änden i tv:n bara. Clas Ohlsson tar 129 kr för en 25 meters kabel så det är inga pengar vi talar om.

Hjälper inte det så skulle jag pröva att koppla in antennförstärkaren, eller ännu hellre köpt en ny antenn med inbyggd förstärkare i antennfoten. Och först när jag har fått igång funktionen, bra bild med stabil mottagning, först då skulle jag börja fundera på att ersätta den befintliga kabeln med den nya, med sitt befintliga uttag till och börja med. Detta för att hela tiden hålla isär vart felkällorna sitter.
 
Antennen är ny, det är en med förstärkare. Kabeln är ny och kopplad direkt till tvn. Allt är nytt till tvn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.