Bild och ljud via HDMI blir kanon. Annars finns det adapter för DVI-HDMI men då får du inte med ljudet.
 
Intressant tråd och man lär sig mycket d^_^b
Vad/vilka funktioner ska man då ha i kommande NAS för att kunna streama både ljud och bild via nätverket på bästa sätt? Kommer även att vara ett Sonos system kopplat i nätverket. ;)
 
Micke o Marie, vad man väljer för NAS eller nätverkslagring är lite beroende på vad man har idag och hur man vill använda det. Som du kan se här på forumet är det flera av oss som använder Windows Home Server istället för en "enkel" NAS, och idag har priset på dessa gått ner riktigt rejält. Fördelen där är att du kan vara säker på att ha backup på alla dina datorer samt komma åt alla dina filer från vilken dator som helst med internetuppkoppling.
Hur som helst finns det andra trådar där vi diskuterar detta
 
Micke o Marie skrev:
Intressant tråd och man lär sig mycket d^_^b
Vad/vilka funktioner ska man då ha i kommande NAS för att kunna streama både ljud och bild via nätverket på bästa sätt? Kommer även att vara ett Sonos system kopplat i nätverket. ;)
Som Bjurran sa så finns det många trådar om det, men standarden idag är DLNA/UPnP. (Den lämnar en del i övrigt att önska, men fungerar i stort bra.) Så om ni NAS stöder DLNA och din TV gör det så är chansen stor att det går att strömma material. Netgear har t ex en alldeles utmärkt DLNA-server i sina produkter. (Koden är släpt som minidlna och det är den jag kör på en Linux-server).

Bara TVn stöder rätt bild/ljud codec för materialet, kolla att den gör det innan köp. TV-tillverkare är inte pigga på att lägga till stöd för format senare genom uppdateringar. Min TV (Samsung med några år på nacken) stöder t ex inte dts-ljud, men min Blueray gör det så jag klarar mig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.