R Rasssmus skrev:
Jag kan sätta den som på bilden, fast då blir TVn inte i mitten av väggen. Går det inte att flytta väggfästet så att "FG" längst till höger hamnar framför en regel och sätta ordentliga träskruvar och resten med Molly i gipsen ? Eller kommer det inte att hålla då?
Jo, trodde att fästet hamnade på det sättet eftersom du skrev undre bilden tidigare?

=> 2 träskruv i F/G till höger skruvas i regeln. 2 Molly i F/G längst till vänster.
Blir TV'n i mitten då?
 
K Kane skrev:
Jo, trodde att fästet hamnade på det sättet eftersom du skrev undre bilden tidigare?

=> 2 träskruv i F/G till höger skruvas i regeln. 2 Molly i F/G längst till vänster.
Blir TV'n i mitten då?
Exakt! Då blir den i mitten :) tror du det funkar att köra så ?

Anledningen att det kanske blev förvirring kring bilden är för att alternativet som jag behöver göra inte finns med som exemplar i ritningarna för fästet.
 
R Rasssmus skrev:
Exakt! Då blir den i mitten :) tror du det funkar att köra så ?
Absolut. Jag hade gjort så.
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
K Kane skrev:
Absolut. Jag hade gjort så.
Okej tack för svar! Har aldrig hängt upp en tv förut så det är därför jag undrar så mycket. Vill ju inte att den ska ramla ner och träffa sonen :) men alla verkar säga att det ska vara säkert så länge den hängs i en regel.
 
R Rasssmus skrev:
Okej tack för svar! Har aldrig hängt upp en tv förut så det är därför jag undrar så mycket. Vill ju inte att den ska ramla ner och träffa sonen :) men alla verkar säga att det ska vara säkert så länge den hängs i en regel.
Moderna TV's är så lätta så det är inga konstigheter. Det var värre förr med Plasma-TV.
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
K Kane skrev:
Moderna TV's är så lätta så det är inga konstigheter. Det var värre förr med Plasma-TV.
Ja jag kan tänka mig det. Som jag skrev så väger min TV 25 kilo så det borde ju hålla. Blir det dåligt om man tar mollyskruv i alla hål förutom längst till höger där regeln är ? Kan för många påverka väggen på något sätt eller är det bara säkrare med fler ?
 
Passar inte hålen perfekt så kan du borra nya hål i väggfästet.
 
R Rasssmus skrev:
Ja jag kan tänka mig det. Som jag skrev så väger min TV 25 kilo så det borde ju hålla. Blir det dåligt om man tar mollyskruv i alla hål förutom längst till höger där regeln är ? Kan för många påverka väggen på något sätt eller är det bara säkrare med fler ?
Det behövs inte, 2 räcker.
 
Regelsökare kan vara lite si och så. Jag använde mig av en magnet för att hitta reglarna, billigt och bra. Provborrade och satte tv fästet i två reglar.
 
  • Gilla
Rasssmus och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Regelsökare kan vara lite si och så. Jag använde mig av en magnet för att hitta reglarna, billigt och bra. Provborrade och satte tv fästet i två reglar.
Jag köpte en Bosch regelsökare och den verkar funka bra. Men jag tror att det blir att testa att borra där den hittar reglar för att vara på den säkra sidan :)
 
Jag har satt upp väldigt många skärmar mellan 40 upp till 85 tum.
Ingen har ramlat ner än iaf.

Skall skärmen sitta intill väggen:
Är det dubbelgips så brukar det räcka gott och väl med 2-3 molly för något i 25kg klassen.
Är det en väldigt lätt skärm så räcker det med speedplugg/driva.
Kan man sätta en skruv i regeln gör man det såklart.
Och det går som sagt att borra nya hål i fästet om de befintliga inte sitter exakt rätt.

Sitter däremot skärmen på en arm och man vill flytta runt den är det bra med fler infästningar.
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag har satt upp väldigt många skärmar mellan 40 upp till 85 tum.
Ingen har ramlat ner än iaf.

Skall skärmen sitta intill väggen:
Är det dubbelgips så brukar det räcka gott och väl med 2-3 molly för något i 25kg klassen.
Är det en väldigt lätt skärm så räcker det med speedplugg/driva.
Kan man sätta en skruv i regeln gör man det såklart.
Och det går som sagt att borra nya hål i fästet om de befintliga inte sitter exakt rätt.

Sitter däremot skärmen på en arm och man vill flytta runt den är det bra med fler infästningar.
Bra svar! I det här fallet så tror jag att det är enkelgips. Och TVn ska hänga precis intill väggen som en tavla gör. Eftersom att Samsung the frame ser ut som en tavla. Så jag kommer inte vinkla den åt något håll.
 
Sätt upp den där TV'n nu i stället för att hänga på forum....:cool:
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
K Kane skrev:
Sätt upp den där TV'n nu i stället för att hänga på forum....:cool:
Haha efter jobbet :D Jag återkommer med bilder sen :)
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Tack för all hjälp allihopa! Nu är den uppe :)
 
  • Installerad tv på väggen ovanför en vit byrå med en ansluten soundbar och en vinterbild på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.