Hejsan!
Jag har en Samsung the frame som väger ca 25 kilo. Jag vill hänga den på väggen eftersom att den är gjord för att hänga på väggen som en tavla.
Det är en gipsvägg men väggfästet är inte tillräckligt stort för att hängas i två reglar. Kan man hänga TVn i ena regeln och sedan använda mollyskruv på resten av skruvhålen direkt i gipsen ? Hur mycket vikt klarar en gipsvägg om det hänga i ena regeln och resten med mollyskruv?
Kom gärna med tips då jag inte är så kunnig :)

Vet inte om det är dubbel eller enkelgips, skulle gissa på enkel.
 
Det räcker garanterat. Försök att få till det så att två skruvar sitter i regeln.

Edit: Det är precis så jag hängt upp min 40 kg TV. 6 st Molly och två stadiga skruvar rätt in i regeln.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Kör hellre något skivankare typ Essve Duck Foot eller liknande. Mollyplugg har en tendens att ge med sig med tiden. Annars går det bra att göra som du säger. Förslagsvis kör du 3-4 st. för att vara på säkra sidan sen en rejäl skruv i regeln.
 
F falkn skrev:
Kör hellre något skivankare typ Essve Duck Foot eller liknande. Mollyplugg har en tendens att ge med sig med tiden. Annars går det bra att göra som du säger. Förslagsvis kör du 3-4 st. för att vara på säkra sidan sen en rejäl skruv i regeln.
Med 2 skruv i en regel räcker 2 Molly på andra sidan av fästet lätt. Gipsexpander tar ju 40 kg per/st i vertikal last i enkelgips.
 
Tack för alla snabba svar! Positiva besked att det funkar iallafall! Någon specifik skruv som sitter bra i regeln? Finns det olika typer av mollyskruvar som är olika bra eller är det bara att köpa nån? :)
 
R Rasssmus skrev:
Tack för alla snabba svar! Positiva besked att det funkar iallafall! Någon specifik skruv som sitter bra i regeln? Finns det olika typer av mollyskruvar som är olika bra eller är det bara att köpa nån? :)
Typ 5 x 40 mm träskruv och gipsexpander med M5/M6. Har du träreglar förresten?
 
sunnis
F falkn skrev:
Kör hellre något skivankare typ Essve Duck Foot eller liknande. Mollyplugg har en tendens att ge med sig med tiden. Annars går det bra att göra som du säger. Förslagsvis kör du 3-4 st. för att vara på säkra sidan sen en rejäl skruv i regeln.
Det där beror antagligen på att mollypluggen är ditspänd med skruven och ankaret har gått genom pappen på baksidan gipset. Använder man molly expander tång så är risken mindre att man går genom pappen.

Men håller med dig om att duck-foot är en bättre produkt, räcker med skruvdragaren, funkar i enkel eller dubbelgips. Men viktigt att man inte överdrar denna produkt heller.

Duckfoot ger typ 40kg per ankare i vertikal last. En TV på 20kg hänger man lätt med 3st ankfötter, behöver inte leta reglar.
 
K Kane skrev:
Typ 5 x 40 mm träskruv och gipsexpander med M5/M6. Har du träreglar förresten?
Jag har tagit en längre skruv, 50-60 mm lång.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det är träreglar på den väggen som TVn ska hänga på. Men vi gjorde om köket i våras och då var det träreglar såg jag. Så det borde vara samma i vardagsrummet kan man tycka. Men jag ska köpa en regelsökare idag och kolla exakt vart dom sitter. Då kanske den kan känna av om det är trä eller metall :) för jag antar att det behövs andra skruvar om det är metallreglar.
 
Leta upp regeln ovh borra ett provhål. Sitter det sågspån i borret så är det trä.
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
Skaffade en regelsökare som känner av trä, metal och el. Och det verkar som att det är träreglar enligt sökaren. Så 2 skruvar som går att skruva i trä och sedan några mollyskruvar i gipsen då? Då bör de hålla?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
I mitt fall, så behöver jag sätta väggfästet som på den här bilden fast att hålen längst till höger sitter i regeln och resten med molly. Det finns inte som alternativ i ritningen, kommer det hålla ändå ?

Det nedre alternativet på bilden
 
R Rasssmus skrev:
Skaffade en regelsökare som känner av trä, metal och el. Och det verkar som att det är träreglar enligt sökaren. Så 2 skruvar som går att skruva i trä och sedan några mollyskruvar i gipsen då? Då bör de hålla?
Ja.
 
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
R Rasssmus skrev:
I mitt fall, så behöver jag sätta väggfästet som på den här bilden fast att hålen längst till höger sitter i regeln och resten med molly. Det finns inte som alternativ i ritningen, kommer det hålla ändå ?
Det nedre alternativet på bilden
Om ditt fäste hamnar som på bilden hade jag skruvat det i regeln vid E med kraftiga träskruvar, typ 5 x 40-50 mm, och två Molly i den gröna ringen. Men om de två hålen sitter för tätt (< typ 50-60 mm) hade jag satt dem i röda ringen.
Byggillustration som visar fäste med skruvhål markerade med röd och grön ring nära regel betecknad E.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasssmus
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om ditt fäste hamnar som på bilden hade jag skruvat det i regeln vid E med kraftiga träskruvar, typ 5 x 40-50 mm, och två Molly i den gröna ringen. Men om de två hålen sitter för tätt (< typ 50-60 mm) hade jag satt dem i röda ringen.
[bild]
Jag kan sätta den som på bilden, fast då blir TVn inte i mitten av väggen. Går det inte att flytta väggfästet så att "FG" längst till höger hamnar framför en regel och sätta ordentliga träskruvar och resten med Molly i gipsen ? Eller kommer det inte att hålla då?

Ska även säga att reglarna är inte så nära varandra hos mig som på bilden, så om jag flyttar fästet så kommer jag inte kunna fästa i 2 reglar, fästet är för litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.