Undrar om man kan beställa det på postorder? Det är ändå 20:- billigare än Beijer här i Helsingborg :)
 
Klickgolven på Byggmax heter Barlinek maestro och behöver inte limmas not/fjäder och de skall läggas flytande. Jag kan inte hitta mycket information om detta golv på Barlineks egen hemsida, vilket kan tyckas lite underligt... Klicksystemet kallar de för Barclick.

Den gamla modellen hette barkiet och har traditionell not/fjäder och skall limmas.

Ber om ursäkt för sammanblandningen tidigare!
 
Det behöver inte vara andrasortering bara för att det är billigare parkett från Polen. Men passformen brukar vara bättre hos märkestillverkarna (Tarkett/Kährs/Forbo).
Skillnaden brukar synas först efter ett tag då de sämre golven rör sig mer, klickfogen öppnar sig och lacken inte håller lika länge.
Om man sen räknar med att någon gång slipa om golvet så är det inte mycket att välja på. De billigare fabrikaten har ofta sämre maskiner och får därför trixa lite för att få ihop klicklfogen. Slipar man om ett sådant golv är det stor risk för att skarven mellan parkettbrädorna växer för varje slipning.
 
Ja Betula, det är precis de saker som jag har funderat på m.a.o. hur skall det ser ut på det långa loppet och varför är det så "billigt" jämfört med en gångs trägolv. Jag tror det du säger stämmer väldigt väl. Antingen få man en andra sorterings golv som kan i.o.f bli helt OK beroende på vad man har för krav, eller så få man ett golv som är tillverkat med lite sämre maskin.

Jag har svårt att tror att en 14/15mm parkett golv som är 220:- kan bli bättre en än 250:- tunn trä golv när det gäller utseende/passform och hur den klara sig över tid (bortsett från eventuella skador ju). Men en anledning jag började detta tråd var att jag vill gärna vara övertygad att "billigt" parkett är lika bra som tunn trägolv eftersom det bli ju "häftig" att har riktig parkett, särskilt för en "billig(?)" peng. Men än så länge har jag inte varit övertygad. Eftersom det är så mycket golv jag tänke lägger då är det för stort risk att lägger någonting som kanske inte nå upp till måttet.

Däremot kan jag faktiskt tänke mig lägger Byggmax golv (eller liknande) på ett mindre viktig rum för att "värdera" golvet över en längre period. Då kan jag rapportera om några år ;)
 
Har själv lagt byggmax barkiet (ej click) rödbok för 189:- m2. Jag gjorde det 2001, och kvaliten var sisådär, brädorna var rätt slagna och det blev lite konstigt på vissa ställen. Passformen var dock bra och brädorna var lagom hårda att slå ihop.

efter 4 år nu håller det samma fina finish, dock så har det blivit en del repor, röd bok är ganska mjukt.

Om man inte har för stora krav går det bra att använda tycker jag. byggmax clickgolv verkar desutom betydligt bättre än den gamla varianten.

MVH
/Danjel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.