Bigfoot skrev:
Nej, det blir ungefär samma sak som att försöka dämpa en frontalkrock genom att ha en kraftig stötfångare bak på bilen.
Mycket bra liknelse! :)
 
Bigfoot skrev:
Nej, det blir ungefär samma sak som att försöka dämpa en frontalkrock genom att ha en kraftig stötfångare bak på bilen.
Perfekt liknelse.

Prototypen
 
Ett tips till andra som hittar denna tråd i framtiden.
Hos oss var det inte en tryckstöt i rören ( som vi först trodde) utan PEX slang till duschkabinen som ryckte till av tryckförändringen och slog till glaset.

.Henrik
 
Men likväl en en stöt i röret. PEX eller koppar, rören rör på sig och det låter. PEX kanske smäller mindre då de borde vara mera elastiska än koppar och fungerar lite som en buffert.

Prototypen
 
Har nu bytt ut till mer "trögflytande" munstycken i mina blandare (har blivit bättre men jag kan fortfarande tvinga fram tryckstöten genom att stänga snabbt), har flyttat diskmaskinen till kallvattnet men det är fortfarande samma enorma tryckstöt som hörs i hela huset.
Fick tipset att strypa ner inflödet till diskmaskinen (sitter ett handtag på kallvattnet) och på så sätt minska trycket. Tar lite längre tid att fylla upp diskmaskinen men det kan det ju vara värt för att få bort dessa tryckstötar.
Någon som testat eller vet om detta kan fungera?
Fattar fortfarande inte varför fler har dessa stötar och vad som är "fel" hos mig som gör att enbart jag får det????
 
Ingen som har synpunkter på det senaste inlägget?
 
Hej, du behöver inte grubbla, jag har det också, och vet inte riktigt vad jag skall göra. Mitt uppkom efter att bytt galvrör till koppar (ordentligt fastsatta).
Toan är nerskruvad så det tar 3-4 minuter att fylla. Köksblandaren är ny så där är allt ok. disk+tvätt+dusch är det värre med. Har sneglat lite på Somatherms tryckslagsdämpare men vet inte om det är att göra det lite lätt för sig...Har en gammal elpanna där säkerhetsventilen läcker något så jag skall vid tillfälle koppla bort en sak i taget för att se om det försvinner..
//Håkan
 
Sagt och gjort.
Nu har jag hittat den stora boven som är duschblandaren...billig skräp från Bauhaus(eller var det jag som var snål?). Efter att jag demonterat blandaren försvann 'smällarna' men lite av tryckstötarna finns kvar, speciellt från magnetventilerna. Jag har skruvat ner trycket vi vattenmätaren och nu är stötarna så gott som borta....därmed även duschmöjligheten.
//Håkan
 
70% av fallen så är det en backventil som jävlas.
 
Tjena, jag är inte så insatt i hur en blandare är uppbyggd, men finns det nått man kan göra med den eller är det bara att kasta ?
//Håkan
 
om det är en svensk blandare är det värt at lägga energi och pengar på den
 
Hur vet man om det är en backventil eller inte då? Som sagt, ALLA mina blandare är nya (ch tryckstötarna kommer ifrån alla blandare) Visst, man kan få tag i ett måndagsex, men knappast 5 stycken. Eller?
Om det är en enda som är trasig, skall smällarna komma då från de andra blandarna. Tror själv inte att problemet är blandarna. Problemet MÅSTE sitta någon annanstans. Men var (jag blir galen)!!!!!!
Har ännu inte haft möjligheten att testa en tryckslagsdämpare men det verkar vara den enda utvägen.
 
Det räcker med att en backventil i en enda blandare är felande.

Jag har också fått problem med detta nu när jag installerade blandaren i köket. Och det är en "riktig" Mora-blandare.

Tryckstötarna kommer då tvättmaskinen, som står i källaren i andra änden av huset, stänger sin ventil.

Jag kan lätt konstatera att det är köksblandaren som är problemet då dels felet uppkom i samband med installationen av denna samt dels att om jag stänger ballofixerna under diskbänken så slutar tryckstötarna.

Min teori är att spån från kapningen av prisolen har legat kvar i röret och fastnat i backventilen. Så vid tillfälle så ska jag öppna blandaren och göra rent backventilerna. Får se om det hjälper.
 
it-snubben skrev:
Det räcker med att en backventil i en enda blandare är felande.

Jag har också fått problem med detta nu när jag installerade blandaren i köket. Och det är en "riktig" Mora-blandare.

Tryckstötarna kommer då tvättmaskinen, som står i källaren i andra änden av huset, stänger sin ventil.

Jag kan lätt konstatera att det är köksblandaren som är problemet då dels felet uppkom i samband med installationen av denna samt dels att om jag stänger ballofixerna under diskbänken så slutar tryckstötarna.

Min teori är att spån från kapningen av prisolen har legat kvar i röret och fastnat i backventilen. Så vid tillfälle så ska jag öppna blandaren och göra rent backventilerna. Får se om det hjälper.
Efter att du installerat denna Mora blandare, smäller det då från alla blandare eller enbart från tvättmaskinen och köket?
Var sitter själva backventilerna i en Mora blandare (t.ex. en Inxx)?
 
Smällarna är inte distinkta från en viss blandare men de hörs mest från blandaren i köket.

Vet inte riktigt "vart" backventilerna sitter. En ventil på respektive anslutning måste det ju vara.

Fick du inte med instruktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.