Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Lite då och då (kan gå nån vecka mellan gångerna), nästan alltid på morgonen, så uppstår det en period (typ 15-30 minuter) där trycket i vattenledningen verkar gå bananas.

Idag började det strax efter 6 och höll på i ca 20 minuter. Jag kan enklast beskriva det som att det låter som tryckstötar. Dom verkar sjukt nog alltid komma 3 stötar åt gången och med några sekunders mellanrum.

Försökte filma lite på vattenmätaren hur det ser ut när det händer:

Har försökt kolla på alla kranar och sånt som kan tänkas använda vatten i vårat hus men inget av våra grejer påverkar stötarna, det är som att det är utanför oss på något vis. Testar att öppna kranar eller duscha samtidigt men ingen påverkan.

Någon som har en ide om vad som försiggår när der blir sådär? För ju ett jävla oljud men det beror ju mest på att våra rör i huset ”vibrerar” mot någonting där dom går inne i väggarna. Får tillexempel samma ljud om jag stänger en kran väldigt snabbt men det här är som sagt ”utifrån” känns det som.

Blev ju livrädd att det är något hos oss som står och läcker men det verkar det heller inte vara eftersom mätaren är helt stilla mellan stötarna.

Vi bor i villa och har kommunalt vatten.

Any ideas? :thinking:
 
  • En vattenmätare och avstängningsventiler på ett rör ovanför en vit radiator, indikerar potentiella tryckproblem i vattenledningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag gissar på att en backventil vid varmvattenberedaren är trasig.
Att det uppstår så regelbundet kan kanske bero på att det kommunala vattenverket kör med vissa veckorutiner, som påverkar trycket i vattenledningarna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag gissar på att en backventil vid varmvattenberedaren är trasig.
Att det uppstår så regelbundet kan kanske bero på att det kommunala vattenverket kör med vissa veckorutiner, som påverkar trycket i vattenledningarna.
Det är alltså något "fel" på min sida som orsakar det där?
Jag har en IVT Greenline HT+, råkar du känna till om det är något känt problem med backventilen på dessa eller sitter den innan värmepumpen på något vis?
 
Fast kom på att det där uppkommer helt oberoende om VP gör varmvatten eller ej. Just i morse så stod pumpen helt i viloläge. Spelar det någon roll eller kan det trots allt ändå vara någon form av backventil i den som orsakar det?

Försökt kika lite i manualen efter en sån men inte hittat något. Kan det sitta någon backventil någonstans vis inkommande vatten som man behöver byta ut? :thinking:
 
  • Gilla
K-Pax
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Fast kom på att det där uppkommer helt oberoende om VP gör varmvatten eller ej. Just i morse så stod pumpen helt i viloläge. Spelar det någon roll eller kan det trots allt ändå vara någon form av backventil i den som orsakar det?

Försökt kika lite i manualen efter en sån men inte hittat något. Kan det sitta någon backventil någonstans vis inkommande vatten som man behöver byta ut? :thinking:
Det har ingenting med värmepumpens funktion att göra (tror jag).
Utan en backventil vid varmvattenberedaren, som skall förhindra att varmvatten, vid tryckförändringar, skall strömma tillbaka i kallvattensystemet.
Kanske kan du, när det uppkommer, lyssna/känna på rörkopplet vid varmvattenberedaren om det känns några tryckstötar eller skakningar.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har varit med om att det smäller i mina vattenrör när närmaste grannen slår av eller på sin högtryckstvätt. Det har dock aldrig skett klockan 6 på morgonen som tur är.
 
Är det så känsligt alltså? Isåfall känns det ju som det är någon granne som kör en tvättmaskin eller diskmaskin eller något vid den tiden på morgonen eftersom det var så tydliga intervaller med tre stötar åt gången.

Sjukt konstigt alltså. Idag har det varit knäpptyst, samma igår efter perioden mellan 06 och 06.20. :thinking:
 
När stötarna kommer, dra igen ena kranen vid vattenmätaren så märks det om det kommer utifrån.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
När stötarna kommer, dra igen ena kranen vid vattenmätaren så märks det om det kommer utifrån.

Protte
Testade faktiskt detta när stötarna var igång och det blev tyst och lugnt då så det känns verkligen som det är något ute i nätet men jag har ingen aning var jag ska börja leta/felsöka. Kontaktade vattenbolaget men dom bad mig bara kontakta en VVS-firma för att felsöka i min bostad.

Att det låter i rören är ju "mitt fel" förstår jag, det beror på att rören är underdimensionerade och sitter antagligen lite tajt mot någon regel eller så och vibrerar/slår därför när det blir hastiga förändringar men det är ju när det blir som i måndags så vet jag inte vad jag kan påverka på min sida riktigt. Om vattnet kommer stötvis in till huset sådär som i filmen, kan man göra något för att lösa det på min sida?
 
denna info fick jag i höstat när de bytade vattenmätare i mitt hus

Tryckslag i ledningar vid vattenmätarbyte
I samband med att vi byter din vattenmätare till en ny kan det ibland uppstå tryckslag (oljud) i dina ledningar. Det beror på att den nya vattenmätaren innehåller en backventil. Tidigare fortplantade sig ljudet in till grannen och vidare för att så småningom ebba ut. Hela ledningsnätet fungerade som en stor stötdämpare.
Om du upplever tryckslag eller tryckstötar finns det tryckstötsdämpare att montera in. Denna åtgärd får du som fastighetsägare själv ombesörja och bekosta. Kontakta en VVS-firma för att få hjälp

tilläggas skall att den gamle mätaren oxså hade backventil ( jag har inga problem med tryckstötar)
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
T tergo skrev:
denna info fick jag i höstat när de bytade vattenmätare i mitt hus

Tryckslag i ledningar vid vattenmätarbyte
I samband med att vi byter din vattenmätare till en ny kan det ibland uppstå tryckslag (oljud) i dina ledningar. Det beror på att den nya vattenmätaren innehåller en backventil. Tidigare fortplantade sig ljudet in till grannen och vidare för att så småningom ebba ut. Hela ledningsnätet fungerade som en stor stötdämpare.
Om du upplever tryckslag eller tryckstötar finns det tryckstötsdämpare att montera in. Denna åtgärd får du som fastighetsägare själv ombesörja och bekosta. Kontakta en VVS-firma för att få hjälp

tilläggas skall att den gamle mätaren oxså hade backventil ( jag har inga problem med tryckstötar)
Intressant! Då finns det kanske något sånt jag kan montera hos mig för att undvika problemet framöver :)

Sätter man en sån på inkommande vatten eller hur fungerar det?
 
Jag tror jag har hittat problemet nu. Kanske. Eventuellt. :crysmile:

När jag stänger av vattnet i det här kopplet så blir det tyst. Det är via det här kopplet som vatten in till VP kommer. Jag gissar att det sitter någon slags backventil i den här som tröttnat ur och börjar stänga lite random? Kan det orsaka problemet i filmen?

Det har hänt ikväll igen vid några tillfällen, helt oberoende av vad vi gör med kranar/duschar/maskiner så blir det såna där stötar och det var då jag testade att vrida åt den lilla ratten på kopplet.

Vad är det för typ av koppel och är det något en hyfsat händig hemmapulare fixar att byta ut?

Kan jag verifiera att det verkligen är ventilen i den som orsakar problemet?

@KnockOnWood jag läste i en tidigare tråd att du bytte den och det löste problemet. Känner du igen symptomen som du hade om du kollar filmen?
 
  • Kopparledningar med vattenavstängningsventil som misstänks orsaka ljudproblem i Värmepumpsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkoppling med blå ratt som används för att stänga av vatten till värmepump, monterad på kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkoppling med blå reglerventil och rostiga kopparrör mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, jag tror att problemen med backventiler oftast är att en fjäder rostat/korroderat sönder, så den slår till och från lite slumpmässigt och i onödan.
Detta är alltså vad jag tror.
 
Kan jag göra något för att testa/utesluta annat så att det verkligen är backventilen i det här ”kopplet” som orsakar problemen? Hur byter man en sån där? :geek:
 
Ursäkta trådlyftet men stötte på en lite märklig koppling idag som känns relevant till frågan.

Den här ventilen verkar tidigare ha styrt tillförseln av varmvatten till en tvättmaskin (?) men nu hänger den slangen bara löst och den här lilla avstängningsventilen är allt som håller varmvattnet tillbaka.

Borde man inte sätta ett täcklock på en sån här som inte längre är i bruk? Kan en sån här ventil vara den som bråkar och orsakar mina tryckstötar?
 
  • Avstängningsventil för varmvattenkoppling med en lös hängande slang mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil i vägg med lös hängande slang, möjlig källa till tryckstötar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.