Jag tror att det är luftvolymen som är den viktigaste faktorn när det gäller at dra loss saker, viktigare än att slangen flexar.Det där med 18 mm rör kan jag hålla med om iallafall.Och rör är snyggare / Mats
 
Hagenblad skrev:
Nån som byggt? Vad hittar man bra skarvbara rör, som tål 10 bar övertryck och inte rostar?
Tanken är att montera i hela källaren med uttag på strategiska platser, t ex vid mekbänk, dörren ut mm. Letat en del, men verkar svårt om man inte skall ha rostfritt eller koppar, och ingen kan svara på hur mycket tryck de tål. Vattenrör är testade till 6 bar, lyckades nån klämma ur sig. Inte hela världen om det inte finns, då drar jag slang istället, men då måste man ju ha mycket fler fästen.

/C

Kolla in dt här tryckluftssystemet, http://www.transair.legris.com/en/index.htm , aluminiumrör med skruvbara skarvar. Jätteenkelt att montera och rostar garanterat inte..:)
 
förzinkade stålrör är snyggt! såg det hemma hos en i villan till radiatorerna.
 
alfamats skrev:
Jag tror att det är luftvolymen som är den viktigaste faktorn när det gäller at dra loss saker, viktigare än att slangen flexar.Det där med 18 mm rör kan jag hålla med om iallafall.Och rör är snyggare / Mats
Luftvolymen är nog den viktigaste faktorn det kan jag hålla med om.... Men för att få lite mera "knyck" så är det bra med ett stumt system..... det är ju ett helt system och man kan kompensera en del dåliga komponenter med andra som är bättre.... men jag tror att ska man kompensera för dålig flexande slang så är det ett dyrt alternativ att kompensera det med en större kompressor för dom är inte billiga dom heller...

JW
 
Slyngel skrev:
Kolla rinkaby rör de har bra priser....

Slang funkar men du tappar en del "knuff" i tex muttermaskin när du ska dra loss muttern till kopplingskorgen eller drevet på hojen :)....

Jag skulle dessutom rekomendera att du väljer 18mm (skulle bli förvånad om jag inte blir emotsagd men även det bidrar till att behålla "knuffet")....

Ytterliggare ett tips är att dra det i en slinga runt då får du matning från två håll återigen mer "knuff".....

JW

Förstår inte varifrån det där extra knuffet skulle komma ifrån. Är det ex vis 10 bar i slangen så är det 10 bar, varken mer eller mindre. Om slangen flexar spelar väl ingen roll. Vad är det för grej med matning från två håll. Matning med större slang löser det med.
 
Matning från två håll har ju en uppenbar fördel -- man kan gå ner i dimension. Sätter du en slinga runt hela din verkstad och matar den åt båda hållen får du dubbla tvärsnittsarean på valfritt tappställe runt slingan.
 
raveper skrev:
Förstår inte varifrån det där extra knuffet skulle komma ifrån. Är det ex vis 10 bar i slangen så är det 10 bar, varken mer eller mindre. Om slangen flexar spelar väl ingen roll. Vad är det för grej med matning från två håll. Matning med större slang löser det med.
Matning från två håll är smidigt om man ska dra runt en verkstad eller garage och speciellt om det används luft i fler uttag samtidigt.... men naturligtvis får du samma resultat om du dubblar arean på röret.... Tanken var att det skulle vara ett tips på ett sätt att instalera (har inte koll på rörpriser exakt men dom är ganska dyra i stora dimensioner)

En slang funkar som en ryckutjämnare (som man ofta har på motorcyklar tex, för att dämpa kraften) och det vill man ju inte ha i en muttermaskin.... eller som att spika med en gummihammare det spelar ju ingen roll om den är lika tung som en vanlig det blir ju inte samma kraft i slagen.... det gör nog mest skilland i just muttermaskinfallet... en slip eller lackspruta spelar nog inte lika stor roll.....

JW
 
Redigerat:
Realmuppen skrev:
Kolla in dt här tryckluftssystemet, [länk] , aluminiumrör med skruvbara skarvar. Jätteenkelt att montera och rostar garanterat inte..:)
Ja, det där verkar ju vettigt helt klart. Undrar hur svindyrt det är, men aluminium borde vara bättre än koppar i pris.
 
Slyngel skrev:
En slang funkar som en ryckutjämnare (som man ofta har på motorcyklar tex, för att dämpa kraften) och det vill man ju inte ha i en muttermaskin.... eller som att spika med en gummihammare det spelar ju ingen roll om den är lika tung som en vanlig det blir ju inte samma kraft i slagen.... det gör nog mest skilland i just muttermaskinfallet... en slip eller lackspruta spelar nog inte lika stor roll.....

Luft behandlas som en ideal gas och är ett kompressibelt medium, så det gör ingen skillnad i detta fall.
PV = νRT
P är trycket, V är volymen och T temperaturen för gasen i fråga. ν är antalet mol av gasen och R är allmänna gaskonstanten

Den lilla "fjädring" du får i slangen är helt försumbar gentemot "fjädringen" som du har i luften själv. Om du har 8 bar i systemet så har luften komprimerats 8 ggr. Om då slangen fjädrar några procent så att volymen är några procent större är försumbart som jag ser det.

Hade det varit ett icke kompressibelt medium som vatten eller olja så hade ditt resonemang kunna gjort någon betydelse.
 
Jag förstår inte vad det skulle göra för skada. I en knack driver luften en motor precis som i en borr- eller slipmaskin. Det enda som kan minska effekten på den är tryckfall genom en för klen slang. Så om den växer lite av trycket är väl det snarare en fördel...
 
Slyngel skrev:
En slang funkar som en ryckutjämnare (som man ofta har på motorcyklar tex, för att dämpa kraften) och det vill man ju inte ha i en muttermaskin.... eller som att spika med en gummihammare det spelar ju ingen roll om den är lika tung som en vanlig det blir ju inte samma kraft i slagen.... det gör nog mest skilland i just muttermaskinfallet... en slip eller lackspruta spelar nog inte lika stor roll.....

JW
på verkstaden jag jobbar har vi då gummi och plastslangar till muttermaskinerna, det skulle bli så jobbigt om man ska bära en lastbil till muttermaskinen som sitter ansluten mot fasta metallrör:D:D:D

(vi har järnrör som matar slangarna)

som nämnts tidigare så är det dimensionen på slangen som har stor betydelse för hur mycket "köra" det blir i muttermaskinen....
 
Snubblade in på Swedol och de tipsade om hydraulrör. Där är det inte tal om tryckproblem och de har en massa olika storlekar till ungefär halva vatterörens kostnad. Frågan är om de rostar, som jag självklart kom på i bilen därifrån. Nån som har koll?

Nu är ritningen klar hursomhelst, blir 25m rör, fyra uttag, en slangvinda, och bara jag får kompressorns reglering tätt kan den stå trycksatt hela tiden.

HK-1601.jpg

Länk till rör: http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=457

Näthandel: http://handla.swedol.se/
 
Tjena ! Dessa rör.sitter på lastbilar,traktorer och entreprenadmaskiner mm.På lastbilar som jag jobbar med brukar rören hålla länge.Där har du oljan inv iofs.Men det är en ganska aggresiv påverkan utifrån också.Jag skulle nog köra på dessa rör om jag vore dig. Mvh Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.