Sprutmålning är helt överlägset med tryckluft framför div elmaskiner, är inte utan orsak som alla proffesionella lackerare har tryckluft och tryckfat/högtryckspump.
En kraftigare muttermaskin vill ha ca 7-900liter så har du en hobbykompressor med 25l tank kan du lossa en eller två skruv innan den tappat trycket och behöver bygga upp det igen.
Visst snurrar den hela tiden men kraften kommer bara när du ligger på 7-9bar tryck, dvs max vad en hobbykompressor kan lämna.
Kan du leva med det väntandet så funkar det ju men väldigt störande enligt mig.
Fast en billig slavtank kan du få från en skrotad lastbil tex, dom mindre har ofta runt 200l tank och av ngn skrotare kan du köpa dessa för en 500ing typ. dom kan monteras på vinden eller ute eller var du nu har plats för dom men det gör underverk för funktioen kan jag lova.
Ett annat bra tips är att göra en portabel luftklocka av en tom gasolflaska i aluminium som du sätter på en luftanslutning på och fyller upp, perfekt att pumpa däck med eller blåsa rent utan att släpa fram slangar osv.
 
Tar upp den här gamla tråden igen men inriktar mig nu enbart på spik/dykertpistoler. Någon skrev tidigare att en eldriven är väldigt dyr jämfört med en motsvarande på luft. Stämmer det?

Mitt användningsområde är primärt att bygga ett helt hus. Att spika 3-tumsspik i innerväggsreglar funkar nog bra med en slang som då inte är så mycket ivägen. Men när jag klättrar upp och balanserar på de branta takstolarna vill jag ha en "trådlös" vilket antagligen stavas gaspatron?
Tänker jag rätt?

Finns det ngn annan nackdel med gaspatron än priset på appareten och gasen?
 
  • Gilla
Regementet
  • Laddar…
Tryckluft har man i fabriker, där har man ofta ändå tryckluft för andra ändamål. Tryckluft är mycket robust mot slitage, slitna tätningar byts lätt av den lokala verktygsmakaren, tryckluft ger inga gnistor och klarar mycket häga moment utan överhettning. Det är lätt att smörja maskinerna via tryckluften. Måleri går också mycket fortare med spruta än en batteridriven pensel :D.

Hempularen satsar nog på 230V om det går och batteri annars. Fast en tryckluftsdriven hushållsassisten är givetvis 2011 års julklapp...

/Anders
 
Sparkar liv i en gammal tråd;

Men om man jämför verktyg som funkar utmärkt med el; ex. en borrmaskin, finns det då någon fördel att köra en tryckluftsvariant, förutsatt att man har nog med tryck i kompressorn?
Jag har inte provat, men tycker tryckluftsvarianterna ser smidiga (små) ut, vilket inte är en nackdel. Men hur det om man vill använda dem till lite tyngre jobb, borra i betong eller metal t.ex?
 
Min åsikt är att en bra luftdriven maskin alltid är bättre att jobba med än sin eldrivna motsvarighet ,den är mindre, smidigare brandsäkrare och slitstarkare.
Detta förutsätter förstås att arbetsplatsen har tillgång till luft.
En annan nackdel med luftmaskiner är att verkningsgraden är låg,man får lite arbete per instoppad kwh.
 
  • Gilla
starion
  • Laddar…
När jag jobbade på en verkstad så fanns det tillfällen då jag var tvungen använda tryckluftsborrmaskinen, de är VÄLDIGT korta så de kommer åt där det kanske inte alltid går..

Den batteridrivna borr/skruvdragaren och mutterdragaren användes mest, tror aldrig jag sett en tryckluftsmaskin med motorbroms ;)

Har du bara luft så det räcker går det att få högt varvtal och/eller moment, t.ex biltemas dyra (1300:) mutterdragare med över 800N som fortfarande kan snurra i 8000 rpm !
 
spjakob skrev:
Sparkar liv i en gammal tråd;

Men om man jämför verktyg som funkar utmärkt med el; ex. en borrmaskin, finns det då någon fördel att köra en tryckluftsvariant, förutsatt att man har nog med tryck i kompressorn?
Jag har inte provat, men tycker tryckluftsvarianterna ser smidiga (små) ut, vilket inte är en nackdel. Men hur det om man vill använda dem till lite tyngre jobb, borra i betong eller metal t.ex?
Min uppfattning är att när det gäller styrka/smidighet så är tryckluftsdrivna borrmaskiner överlägsna.
Jag har borrar en del i metall på jobbet och vi har tillgång till kanonfina atlasmaskiner att borra med.
Lik förbannat blir de mest liggandes till fördel för Hitachi-skruvdragaren.
Det är ingen som orkar dra fram tryckluftslangen (sitter för övrigt lätttillgängligt på rulle, och kompressorn hörs inte) och leta på en chucknyckel för att borra ett hål:p

skickat från en telefon nära mig.
 
Vi har både tryckluftsverktyg och batterimaskiner på jobb. Enligt mig ersätter det ena inte det andra, utan dom kompletterar varandra väldigt väl. Ska man bara borra och gänga något enstaka litet hål så är skruvdragaren suverän, den kan både borra, försänka och gänga och man slipper dra fram slangen.
Där emot om man ska göra säg 20 m12 hål i 25mm gods så tvivlar jag inte en sekund på att min fina batterimaskin skulle brinna upp och jag plockar därför fram tryckluftsborrmaskiner och gängmaskin.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.