Jag hamnade i en intressant diskussion idag med en försäljare på icke namngivet företag... (!)
Han hävdade bestämt att tryckluft med tillhörande verktyg var såååå onödigt och att det alltid fanns bättre och ofta billigare varianter som var eldrivna.

Själv har jag uppfattningen att t.ex. mutterdragare, spikpistoler och färgsprutor bör vara luftdrivna, men har egentligen inget belägg eller erfarenhet av luftdrivna maskiner över huvud taget.
Råkade dessutom idag se Bosch senaste varianter av färgspruta som var eldriven och verkade väldigt enkel och smart.

Vore intressant att höra vad ni andra tycker
 
martinradbo skrev:
Jag hamnade i en intressant diskussion idag med en försäljare på icke namngivet företag... (!)
Han hävdade bestämt att tryckluft med tillhörande verktyg var såååå onödigt och att det alltid fanns bättre och ofta billigare varianter som var eldrivna.

Själv har jag uppfattningen att t.ex. mutterdragare, spikpistoler och färgsprutor bör vara luftdrivna, men har egentligen inget belägg eller erfarenhet av luftdrivna maskiner över huvud taget.
Råkade dessutom idag se Bosch senaste varianter av färgspruta som var eldriven och verkade väldigt enkel och smart.

Vore intressant att höra vad ni andra tycker
Tänkte länge likadant. Varför köper folk kompressorer? Sedan behövde jag en dyckertpistol, och då köpte jag en kompressor. När jag ändå hade en la jag till en klammerpistol, en större spikpistol, en liten, exremt liten, slip, en färgspruta, ...

Till och börja med skall man komma ihåg att en kompressor är bättre än de flesta elverktyg på att blåsa ut komprimerad luft. Redan det är en fantastisk användning. Rengöra verktyg, hål man borrat i väggarna och skall fästa ankarmassa i, sig själv första gången man gjort rent ett hål i väggen med kompressorns hjälp, ...

Sedan kommer spikandet. Elektriska spikpistoler som är bra nog för jobbet kostar många många tusen kronor, och redan för 300 kronro kan du köpa en dyckertpistol som faktiskt duger. Även här är kompressorn kapabel till mer än elverktygen.

Färgpistol är också bra Är man villig att spä färgen kan en billig pistol snabbt hjälpa en måla. Är man villig att betala för det kan man måla bätre med kompressor än med elverktyg.

Mutterpistol har jag aldrig köpt, inte bläster heller, men även här är kompressorn bra. Och efter man köpt kompressorn är de flesta vertkygen mindre och billigare än till el.

Så elverktyg har sina plus, kompressorn sina, att satsa ensidigt på ena eller andra är troligen inte optimalt. Och det är bara själbva kompressorn som är dyr på kompressorsidan.

--- Mats ---
 
Buller
 
tallmilan skrev:
Buller
Det är rätt, även rekyl skall man tänka på är mindre med kompressor.

--- Mats ---
 
Jag har min kompressor till spikpistoler, renblåsning och luftpåfyllning i däck o hydrofor. Finns inga vettiga elektriska alternativ
Har däremot inte fattat vitsen med slipmaskin, borrmaskin, liten bilningshammare.....
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är rätt, även rekyl skall man tänka på är mindre med kompressor.

--- Mats ---
Men även en kompressor låter ju en hel del. Frågan är hur stor och stark kompressor man egentligen behöver om man använder den ungefär som Mats beskriver.
 
En kompressor går ju å andra sidan att gömma undan i annat rum så att den blir helt ljudlös. Då återstår bara ljudet från vertyget, och det är nog bra mycket lägre än elverktyget..

Men jag vill nog säga att de är bra på olika saker helt enkelt och att man därför bör kombinera dem och inte utesluta nån.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Har mest använt luftverktyg när jag jobbat med bilar. Blästring och mutterdragare mest, rengöring förstås (där finns inget elektrisk alternativ) slipmaskinen var bättre men slangen begränsar användningen detsamma gäller färgsprutan.
Jag kommer att ha kompressor och verktyg för bilar etc i garaget men knappast dra slang in till huset för att köra luftverktyg där.
 
Tryckluftsdrivna slipverktyg används för det mesta i en verkstad där dom används dagarna i ända, dels håller dom mycket bättre i kontinuerlig drift och dels är det en jävla skillnad på vikt.

Som privatperson har man ingen anledning att satsa på tryckluftsdrivna slipmaskiner.
 
Tryckluft kräver en initial investering i kompressor och installation, men när man väl har den så är bra verktyg mycket billigare.

Har däremot inte fattat vitsen med slipmaskin, borrmaskin, liten bilningshammare.....
De är mindre, smidigare och lättare än elverktygen.

Jag tycker att om man har en verkstad med tryckluftinstallation, då är trycklugt överlägset. Om man däremot ska jobba ute i fält, gå på el.

Elsäkerheten är också något att tänka på. Det är lätt att kapa eller skada kablar när man arbetar. Jag skulle tex gärna se en uppsättning tryckluftsdrivna köksmaskiner, eftersom de går i en miljö med jordade diskbänkar och mycket vatten och allmänt gojs. För mig så känns köket som en perfekt plats för tryckluft.

Jag funderar på att göra ett inledande test till sommaren (så att jag kan göra det utomhus) med att använda en färgspruta som ersättning för sprayflaskorna med vispgrädde.
 
Mieron skrev:
En kompressor går ju å andra sidan att gömma undan i annat rum så att den blir helt ljudlös. Då återstår bara ljudet från vertyget, och det är nog bra mycket lägre än elverktyget..

Men jag vill nog säga att de är bra på olika saker helt enkelt och att man därför bör kombinera dem och inte utesluta nån.
Man kan också notera att motsvarigheten till batteridrivna dyckertpistoler och liknande fins för tryckluft. En lite flaska komprimerad luft som fästs i bältesklippet.

--- Mats ---
 
Milkshaken
Lite av grejen är ju oxå att om man satsar på eldrivet, så vill man sen ha batteridrivet just för rörelsefriheten, och när man väl har köpt batteridrivet så tappar dessa maskiner orken pga batteriet, och om man inte använder batterimaskiner så ofta så försämras i många fall och batterikapaciteten.. tryckluft det bara går o går, minimalt med underhåll och oftast en hög och fin vridmomentsskala...
Fram för mer tryckluft....
Visst i Verkstäder är det ju givet, men det finns ju tillbehör i alla prisklasser.
 
Eldrivet eller tryckluftsdrivet, vilken fråga !!

Både och naturligtvis, då kan man köpa mycket mera verktyg. :D
 
Man måste tänka på att dom flesta tryckluftmaskiner inte går att driva med en kompressor i normal storlek.
Som en tumregel räknar man ca 100minutliter per hk motor i kompressorn och då skall man tänka på att verktyg som slipmaskin mm brukar vilja ha 700-1200 liter för att gå konternuerligt vilket betyder en motor på ca 10hk och kan inte köras på ett vanligt 16A uttag utan vill ha ia 25A
Ska man köra en bläster eller bilmaskin ska man upp emot 2-5000 minutliter vilket är en stor skruvkompressor i industrin eller en sådan stor bildragen dieselkompressor man ser på byggen, tex en XAS 66 eller liknande.
Nej det mesta funkar bättre för hantverkaren eller hemmapularen med vanlig el med undantag av luftpåfyllare, spikpistoler och renblåsning mm vilket funkar med små bärbara kompressorer.
Vill man kunna använda tex muttermaskin mm i garaget är billigaste lösningen att skaffa en stor slavtank på typ 3-500l man kan ladda upp med llla kompressorn som buffert för det är ju sällan man kör längre stunder i sträck med tex muttermaskinen.
 
Tack Tossegubben, du verkar veta vad du pratar om.

Tossegubbe skrev:
Man måste tänka på att dom flesta tryckluftmaskiner inte går att driva med en kompressor i normal storlek.
Men för oss som du skriver nedan vill köra renblåsning, pumpa upp olika saker, spik- och dykertpistoler, räcker ju en vanlig billig maskin ganska långt.

Som en tumregel räknar man ca 100minutliter per hk motor i kompressorn och då skall man tänka på att verktyg som slipmaskin mm brukar vilja ha 700-1200 liter för att gå konternuerligt vilket betyder en motor på ca 10hk och kan inte köras på ett vanligt 16A uttag utan vill ha ia 25A
Ska man köra en bläster eller bilmaskin ska man upp emot 2-5000 minutliter vilket är en stor skruvkompressor i industrin eller en sådan stor bildragen dieselkompressor man ser på byggen, tex en XAS 66 eller liknande..
Jag håller helt med dig men jag liksom även många proffs kör hellre bra elverktyg vad gäller slipmaskiner och dylikt.


Menar du att köra muttermaskin för däckavtagning samt lossa diverse muttrar på bil/båt/maskiner som sitter som berget (mitt användningsområde för en muttermaskin) inte fungerar med en 2,5 hk -kompressor. Maskinen skall ju inte köras några längre stunder så jag tycker det borde funka. Alternativet är ju annars även här en eldriven för en femhundring nånstans.

Funderar mest på möjligheterna att sprutmåla med tryckluft, känns helt klar som fördel luft framför el där. Men jag får nog läsa på lite i målarforumet först innan jag slår till på någon utrustning där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.