300 meter markslinga ger tyvärr rätt dålig kyleffekt på sommaren. Jag har en markslinga på 350 meter paralellkopplad med bergvärmehålet. Jag har 10-12 grader in i medel på högsommaren då bergvärmehålet inkluderad. Och med i alla fall med 1-2 st varmvattenkörningar per dygn med bergvärmepumpen som kyler marken.

Jag tror det inte blir så bra.

Hur ser det ut med grundvatten i marklagret hos er?
Om ni har god genomsläpplighet och grundvattnet inom rimlig nivå och hyfsad tillrining så är det en enkel match att borra två filterbrunnar själv med en metod med kiespumpen (vakuumpump)
Finns en tråd om sådana brunnar här på forumet.
Då får du nästan oändligt med kyla.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
300 meter markslinga ger tyvärr rätt dålig kyleffekt på sommaren. Jag har en markslinga på 350 meter paralellkopplad med bergvärmehålet. Jag har 10-12 grader in i medel på högsommaren då bergvärmehålet inkluderad. Och med i alla fall med 1-2 st varmvattenkörningar per dygn med bergvärmepumpen som kyler marken.

Jag tror det inte blir så bra.

Hur ser det ut med grundvatten i marklagret hos er?
Om ni har god genomsläpplighet och grundvattnet inom rimlig nivå och hyfsad tillrining så är det en enkel match att borra två filterbrunnar själv med en metod med kiespumpen (vakuumpump)
Finns en tråd om sådana brunnar här på forumet.
Då får du nästan oändligt med kyla.
Vi har väldigt gott med grundvatten, men tyvärr lerjord och långt ner.
 
Vi har däremot en egen borrad brunn, så man skulle kunna köra det vattnet på primärsidan så länge.
Vi har kommunalt vatten i huset, brunnen används inte.
 
Det låter perfekt. Vet du djup?
Optimala är ju ha två brunnar. En som man tar upp de kalla grundvattnet i från och en som man återför den värmda vattnet till. Brukar inte vara så populärt alltid att dumpa i ett dike eller liknade.
Men är den något sånär djup så kan du återföra i samma hål på annan höjd.

Då behöver du bara en sådan här.

https://www.erdbohrer.de/Pumpen/fuer-Waermepumpen:::7_94.html

Jag skulle testa. Och om de fungerar bra så skulle jag inte ens fundera på damm varianten.
 
Brunnen är ca 7m djup, men det står bara vatten upp till 5-6m. Den har en diameter på ca 1,5-2m. Gammal stenlavad brunn.
La ner en PEM40 som sugslang till hydroforen, tänkte inte då på att lägga ner en till, så det är lite meck att få ut en slang till dit (för returen).
Får se hur jag gör framöver :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.