Har ett vedeldat värmesystem som funkar bra. Pannan är på 50 kw ackumulatortanken är på 3000 l tryck-kärlet är kopplat till botten på tanken. Har nu kopplat till 1500 l mer + ett trycktank till. Laddning mellan tankarna är laddomat 5030. Men jag får inget tryck på tryckmätaren som sitter vid säkerhetsventilen på det nya kärlet:wow: Men på det gammla steg det till 1.4 kg då slutade jag elda:blushing:Båda är kopplade på samma sätt. Det nya tryck kärlet är kopplat i botten på den nya tanken. Tacksam för alla svar
 
Har hört att det har betydelse att tryckkärlen ska ha samma volym, av någon anledning som jag inte riktigt förstår.
 
Skeptisk-1 skrev:
Men jag får inget tryck på tryckmätaren som sitter vid säkerhetsventilen på det nya kärlet
Trasig manometer eller tätt i röret kanske?
 
Röret + manometern är nya + när jag fylde tanken så var det tryck när det kopplades ihop så blev trycket 0 på den nya tanken o när jag eldade så blev det för högt på den gammla trycktanken:S
 
Skeptisk-1 skrev:
Röret + manometern är nya + när jag fylde tanken så var det tryck när det kopplades ihop så blev trycket 0 på den nya tanken o när jag eldade så blev det för högt på den gammla trycktanken:S
Jag kanske missförstår vad du gjort, men om tankarna är hopkopplade skulle det vara samma tryck i dem och manometrarna skulle visa samma sak om de är monterade på samma sätt och fungerar.
 
Har du samma förtryck i båda kärlen?
 
ja och jag undrar om den backventilensom sitter mellan laddmotorerna om det kan vara. Den är för att det ej ska bli självcirkulation Det är laddomat 5030
 
Antar att du har väldigt långt mellan tankarna eftersom du har en laddomat 5030?
Inte så att det är någon kulventil som är stängd? Allt vatten sitter ju ihop genom tanktopparna, så backventilen
på laddomaten ska ju inte spela någon roll..
 
Ingen kulventil stängd det fins bara en broms det är backventilen
 
Skulle du kunna fixa lite bilder på hur allt hänger ihop?
Blir lättare för någon här att hitta problemet då..
 
Hur räknar man ut trycket i tryckexpansionskärlet jag har golv värme och pannrumet ligger i annan byggnad det skiljer ca 0.5 m som golv värmen är högre än exp-kärlet
 
Skeptisk-1 skrev:
Hur räknar man ut trycket i tryckexpansionskärlet
Du behöver minst 0.1 bar per meter upp till högsta punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.