Jag fyllde på min värmepump Nibe F310P igår eftersom trycket var lågt (0.4 bar). Jag fyllde till ca 1.1 bar men idag på eftermiddagen var det betydligt lägre (0.6 bar). Jag har förstått att det kan va luft i systemet men jag är osäker på om jag gör rätt.
  • Enligt manualen ska jag fylla till 2.5 bar sen ska säkerhetsventilen börja släppa ut luftblandat vatten. Jag får bara upp trycket till ~2 bar, sen stannar det. Det droppar lite ur säkerhetsventilen men inte mer.
  • Hur luftar jag av? Jag har testat att öppna säkerhetsventilen (enl. manualen). Men om jag öppnar den för mycket svämmar spillkoppen över och det är svårt att se om det kommer luft och vatten eller bara vatten ur den.
  • Röret från säkerhetsventilen som används för avluftning är inte under vattenytan i spillkoppen (som väl ska fungera som vattenlås?). Det känns som att det borde bli problem vid avluftning.
  • Måste jag lufta av golvvärmeslingorna också? Jag bor i 1-planshus med bara golvvärme, så allt borde väl ligga under värmepumpen. Men det kanske måste luftas ändå?
 
Om du bara får upp trycket till 2bar fastän du fortsätter att fylla på vatten så läcker det ut vatten någonstans. Har du någon golvvärmefördelare med säkerhetsventil? Då kan det vara den som öppnar.

Avluftning måste man göra på varje ”högsta punkt”, dels pannan, dels alla (radiatorer/)golvvärmefördelare.
 
Kan bero på lågt vattentryck i VA-nätet också. Finns sådana ställen där det inte ens är 2 bar, t.ex. om man bor intill vattentornet och det blir dålig fallhöjd.
 
J Josth skrev:
Kan bero på lågt vattentryck i VA-nätet också. Finns sådana ställen där det inte ens är 2 bar, t.ex. om man bor intill vattentornet och det blir dålig fallhöjd.
Bor man i ett enplanshus intill vattentornet så har man bra vattentryck, ett vattentorn brukar vara ganska högt.
2 bars vattentryck motsvarar 20 meter vattenpelare.

Lägsta tillåtna vattentryck vid högsta tappstället är 1,5 bar. Högsta tillåtna vattentryck vid Förbindningspunkten (överlämningspunkten) är 7 bar.

Här är en tråd i ämnet, https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-kommunalt-vattentryck.229197/page-2#post-3658887
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bor man i ett enplanshus intill vattentornet så har man bra vattentryck, ett vattentorn brukar vara ganska högt.
2 bars vattentryck motsvarar 20 meter vattenpelare.

Lägsta tillåtna vattentryck vid högsta tappstället är 1,5 bar. Högsta tillåtna vattentryck vid Förbindningspunkten (överlämningspunkten) är 7 bar.

Här är en tråd i ämnet, [länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Om du bara får upp trycket till 2bar fastän du fortsätter att fylla på vatten så läcker det ut vatten någonstans. Har du någon golvvärmefördelare med säkerhetsventil? Då kan det vara den som öppnar.

Avluftning måste man göra på varje ”högsta punkt”, dels pannan, dels alla (radiatorer/)golvvärmefördelare.
Jag ska testa när jag kommer hem! Det hörs ju när vattnet flödar genom påfyllningsventilen. Slutar det låta vid 2 bar har jag väl inte högre vattentryck än så hemma.

Ska testa att lufta igen också (även värmeslingorna). Men hur vet jag att jag luftat färdigt pumpen? Räcker det att det kommer vatten eller måste det komma bara vatten?

Röda ventilen för luftning på en vattenpump med kopparledningar och spillkopp i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda ventilen är den som ska användas vid luftning. Men som sagt, borde inte det röret gå under vattenytan i spillkoppen då?
 
Säkerhetsventiler ska alltid sluta över vattenytan, man ska nämligen kunna se när en säkerhetsventil öppnar.

Det där är en lustig konstruktion för avluftning.
Luften samlas alltid i toppen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Säkerhetsventiler ska alltid sluta över vattenytan, man ska nämligen kunna se när en säkerhetsventil öppnar.

Det där är en lustig konstruktion för avluftning.
Luften samlas alltid i toppen.
Ja, det låter ju iofs rimligt. Men i manualen (s. 16) tycker jag det ser ut som att röret från säkerhetsventilen (52) slutar under vattenytan i spillkoppen.

Och ja, luftning längst ner känns märkligt tycker jag, men jag vet inte mer än vad manualen säger.
 
Tryck till 2,5 bar , bor du i ett höghus, normalt tryck i en villa 1,5 bar och räcker med råge. Att trycket sjunker kan vara att du fyllde och flödet drog iväg genom systemet, kom kallt vatten till baka. Fyll till 1,5 och avvakta hur trycket sjunker. Det kan åka lite jojo i förhållande till vad för temp som tillverkas, låg temp = lägre tryck , helst sommartid , hög temp högre tryck. Kan variera med 0,2 - 0,3 bar Går trycket ner till ca ,0,5 bar på sommaren, bry dig inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.