el_richard skrev:
:

När man stänger av kompressorn och kanske inte ska använda den på ett tag, ska man då släppa ut trycket som är i tanken samt det eventuella kondensvatten som finns där?
---

Nä gör inte det, försök alltid ha ett övertryck i tanken, då minskar du risken avsevärt att den ska rosta sönder.

Montera även ett vatten/olja filter, vanliga koppar rör fungerar alldeles utmärkt. (samma som vvs)
Har precis dränerat kondensvatten från min kompressor och det blir mer än man tror. Blev en liten pöl faktiskt och den har inte gått jättemycket. Min uppfattning är att det är lite vatten som teoretiskt skulle kunna kondensera i tanken och få den att rosta genom att du har drän-ventilen helt öppen. Däremot den stora mängd luft som passerar genom kompressorn vid användning innehåller också stora mängder vatten, varför tanken behöver dräneras överhuvudtaget.

Det bästa vore väl då att se till att man har vattenfri luft som tas in i kompressorn, dvs ett mycket bra filter vid luftintaget. Då håller teorin ovan om att behålla tryck i tanken för att hindra vatten att komma in.

Alternativ metod, dränera ut när du har kört kompressorn länge och stäng sedan ventilen, fyll på någon enstaka bar som "skydd".

Detta börjar handlar verkligen lite om el och ganska mycket om teknik eller verktyg, flyttas?
 
det hjälper nog inte med ett filter, det finns någon typ av lufttorkar har jag för mej till större kompressorer. järnvattenledningsrör brukar oftast användas till luftsystemet. jag har funderat om man kanske kan använda pen-slang, den svarta plastslangen för vatten?. den är godkänd för 10 kg. gissar att magnetventiler kostar en del, om du nu inte hittar någon på skroten förståss.
 
pellefant skrev:
det hjälper nog inte med ett filter.
Det var det jag avsåg, kalla det vad du vill, men resultatet är (någorlunda) vattenfri luft.
 
kostnaden för en lufttork tror jag är avskräckande för en garagekompressor....
det är nog mer för verkstäder, billackerare..
 
Ett tips är att sätta en tryckströmbrytare från ljuset i garaget till en kontaktor som håller tills du släcker garaget. då trycker du igång kompressorn när du behöver den i garaget. sedan när du släcker och går där ifrån så stängs kompressorn av och går inte igång fören man trycker på strömbrytaren igen. fiffigt fifigt tycker jag :)
skall även ha den typen av koppling till stereon i garaget. När jag blir klar med mitt lilla garage proj.
 
pellefant skrev:
det hjälper nog inte med ett filter, det finns någon typ av lufttorkar har jag för mej till större kompressorer. järnvattenledningsrör brukar oftast användas till luftsystemet. jag har funderat om man kanske kan använda pen-slang, den svarta plastslangen för vatten?. den är godkänd för 10 kg. gissar att magnetventiler kostar en del, om du nu inte hittar någon på skroten förståss.
Lufttorken används till att torka luften ut ur kompressorn, vattnet kommer det då fortfarande bli i tanken.
 
magic_gbg skrev:
Ett tips är att sätta en tryckströmbrytare från ljuset i garaget till en kontaktor som håller tills du släcker garaget. då trycker du igång kompressorn när du behöver den i garaget. sedan när du släcker och går där ifrån så stängs kompressorn av och går inte igång fören man trycker på strömbrytaren igen. fiffigt fifigt tycker jag :)
skall även ha den typen av koppling till stereon i garaget. När jag blir klar med mitt lilla garage proj.
Du missade lite av problemet här. (för att förtydliga)
Om kompressorn är i drift när du bryter strömmen till den kommer den sedan inte att orka starta igen när du slår på strömmen. Detta pga att man inte avlastar trycket i cylinder till kompressorn (förutsatt att det är en kolvkompressor).
 
om man inte har ordnat med lite luftläckage....
 
det beror väl på vad det är för kompressor. det lät som att det satt en tryck vakt på den. som styr den och då brukar det fungera att göra som jag skrev.
 
magic_gbg skrev:
det beror väl på vad det är för kompressor. det lät som att det satt en tryck vakt på den. som styr den och då brukar det fungera att göra som jag skrev.
Är det en kolvkompressor (som dom små kompressor är) måste man på något sätt avlasta kolvarna.
Har sett några modeller som gör det elektriskt men oftast är mekaniskt via tryckbrytaren och då funkar det inte att bryta/slå på strömmen om kompressorn råkar gå när man bryter strömmen.
Så länge man stänger av kompressorn när den är "nöjd" (uppnått tryck i tanken) kommer det funka bra :)

Angåen läckage i tryckluftssystem skall man tänka på att en kompressor inte orkar så höga flöde (ett par småhål och kompressorn går hela tiden).
Och glöm inte att verkningsgraden på en tryckluftskompressor ligger runt en 6% (därför dyrt med läckage).

Angående dränering av trycktanken finns det små magnetventiler med inbyggt tidrelä som öppnar t.ex. 1 sekund var 5 minut för att dränera ut kondensvatten.
Kan vara lite klödd att montera dit men bra om man skall börja använda kompressor lite mer regelbundet.
 
Även om man bryter strömmen när kompressorn snurrar kommer cylindrarna att avlastas efter ett tag pga läckage i kolvringar och ventiler. Så problem kan det bara bli om man stänger av och därefter på nästan genast och förbrukar luft så att kompressorn startar innan cylindrarna avlastats...
 
@ FrittDrag_II

Har du något förslag var man kan hitta sådan magnetventiler, eller tillverkare?
 
Inne i och baktill på en gammal tvättmaskin.

Prototypen
 
Custom skrev:
@ FrittDrag_II

Har du något förslag var man kan hitta sådan magnetventiler, eller tillverkare?
Kan inte hitta den igen, men det det handlar om är helt enkelt en liten magnetventil + ett tidrelä med funktion för paus/gång tid (alltså relä till 2 sekunder sedan paus i 5 minuter t.ex.)
Gör att man kan skvätta/puffa bort kondensen ur tanken med jämna mellanrum.
 
På en hobbykompressor verkar det lite ofta med var 5:e minut. Det är väl bättre att dränera tanken vid varje start. Då får man en dränering propotionell till luftförbrukningen.

Dräneringen går att göra helt pneumatisk med en differentiell ventil (den har olika storlek på manövercylindrarna). Den lilla pysslangen till tryckbrytaren kopplas direkt till den lilla cylinder och till den stora via en strypning och fördröjningstank.

Vid varje start kommer trycket från kompressorn att via den lilla manövercylinder öppna ventilen och efter en fördröjning så vinner den grövre cylinder och stänger ventilen. Två pneumatiska anslutningar till kompressorn och det kommer att sköta sig självt.

Brask lade ju in en lapp och det gör jag också, oavsett ventil så är det en otäck gegamoja som kommer ur tanken och kan sätta igen vilken ventil som helst.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.