Jag funderar på att ställa min luftkompressor i ett utrymme vägg i vägg med verkstan.
Problemet jag har är att jag vill kunna slå på och av kompressorn i verkstan.
På kompressorn så sitter det en tryckströmbrytare som ju styrs av trycket i luftbehållaren.
Man kan ju inte bara flytta den utan att dra vidare tryckluftsrör genom väggen och det vill jag inte.
Kan man fjärrstyra den på något annat sätt?
 
koppla strömmen till den via en brytare som som sitter i verkstan [smiley=thumbsup.gif]
 
Brytaren är en mekanisk brytare som efter det att man satt på den slår av sig självt när trycket i lufttanken kommit upp på en viss nivå. Det funkar alltså inte att sätta en brytare på inkommande ledning till kompressorn :(
 
::) Drivs inte din kompressor med ström? :-/
 
en chokevajer med en vrid/tryckarm till brytaren genom väggen då?
om du nu har en brytare så du måste slå till kompressorn när luften sinar i tanken (den startar inte automatiskt igen)
eller är det en brytare med nollspänningsutlösning(eller vad de nu heter)?
i så fall byt till en vanlig tryckbrytare och gör som angetts i tidigare inlägg
 
Jodå, 230 friska volt matar apparaten.
Brytaren funkar så att man drar en knapp rakt upp och då går den igång.
När trycket uppnåtts så dras knappen ner och maskinen stannar.
Man kan således inte bara bryta inkommande spänning.
En vajerlösning kanske är enklaste lösningen. Tack för det tipset!
 
Alternativet är att som sagt byta ut den nuvarande lsöningen mot en riktig tryckbrytare och koppla motorn till den. Sen ansluts alltihopa till ett motrskydd på "rätt" sida väggen
 
uffe59 skrev:
Jodå, 230 friska volt matar apparaten.
Brytaren funkar så att man drar en knapp rakt upp och då går den igång.
När trycket uppnåtts så dras knappen ner och maskinen stannar.
Man kan således inte bara bryta inkommande spänning.
En vajerlösning kanske är enklaste lösningen. Tack för det tipset!
Så varje gång den ska fylla luft så måste du gå dit och dra upp knappen? Låter som du ska försöka skaffa en riktig tryckströmbrytare istället..
Kom i håg att fixa något för att tömma den på luft (kondensvatten) också!
 
Jag beskrev lite fel när jag skrev att brytaren trycks ner av sig själv. Den funkar så att om man drar upp knappen så går den igång. När sen trycket uppnåtts så slår den av automatiskt. När trycket har sjunkit igen så går den automatiskt igen såvida man inte tryckt ner knappen.
Man kan ju teoretiskt låta den vara på för jämnan men eftersom det alltid läcker lite så vill man ju inte att den skall dra igång mitt i natten t.ex.

Förmodar att man därmed faktiskt kan sätta en vanlig brytare på inkommande matning?
 
ja eller ännu bättre en timer så glömmer du inte att slå av den
 
Tänk på att du inte kan bara bryta strömmen till kompressonr.
Den där knappen som som du för upp och ner fungerar även som tryckavlastare för kolven (det där pyset du hör när kompressorn stannar).

Försöker du starta kompressorn utan att avlasta cylindern kommer det inte att funka, troligtvis löser motorskydd/säkring eller motor skadas.
 
dom flesta kompressorer brukar ha lite läckage här o där i slangar o kopplingar. men sätt en tryckmätare inne i garaget så du ser trycket. ta bort avtappningskranen i botten på tanken och sätt en ledning in i garaget med en kran på denna och utlopp vid golvavloppet. då kan du lätta på trycket i tanken innan du startar kompressorn och samtigt glömmer du inte att dränera tanken.
 
Satt och funderade lite. Att tappa ut trycket i kompressorn kan vara lite jobbigt varje gång du skall start om den.

Om du tittar på undersidan av den brytare som sitter på kompressorn är där en "tunn" slang där. Dela den slangen (en t-koppling) och sätt in en magnetventil (NO = normalt öppen) där.
Så när du bryter strömmen till kompressorn avlastat cylindern (ventil öppen = kort pys), och när du sedan slår på strömmen igen stänger ventilen och kompressorn laddar som vanligt.
Kan behövas någon form av tillslagsfördröjning på ventilen så kompressorn hinner nå fullfart innan den börjar ladda för fullt,

Hoppas min lite klöddiga lösning går hem och att du förstår vad jag menar :)
 
Väcker liv i den här tråden igen med en liten fråga....

Har köpt en ny kompressor som går på 400 volt som jag tänkte göra en "fast" installation med i garaget. Min fundering är följande:

När man stänger av kompressorn och kanske inte ska använda den på ett tag, ska man då släppa ut trycket som är i tanken samt det eventuella kondensvatten som finns där?

Om så, finns det någon smart lösning med till exempel en magnetventil som jag kan ersätta den lilla skruven på undersidan av tanken med så att detta sker automatiskt när jag stänger av strömmen?

Samt vad ska jag använda för typ av rör när jag drar ut till de ställen jag tänkt ha uttag på?
 
:

När man stänger av kompressorn och kanske inte ska använda den på ett tag, ska man då släppa ut trycket som är i tanken samt det eventuella kondensvatten som finns där?
---

Nä gör inte det, försök alltid ha ett övertryck i tanken, då minskar du risken avsevärt att den ska rosta sönder.

Montera även ett vatten/olja filter, vanliga koppar rör fungerar alldeles utmärkt. (samma som vvs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.