Demmpa Demmpa skrev:
Schraderventilen (bildäcksventil) har inget rör kopplat till sig, utan den sitter direkt på röda expansionskärlet,
[bild]

Det röret det droppar vatten från är säkerhetsventilen.
Har du fyllt upp systemet till max av vad säkerhetsventilen klarar så kommer den att öppna när vattnet i systemet blir varmare för att släppa ut övertrycket.
Sen kan den även läcka lite om efter att man har rört den, men då har det kommit smuts/avlagringar mellan käglan & ventilsätet.
Det kan man förhoppningsvis åtgärda genom att öppna säkerhetsventilen igen och spola igenom lite vatten, om inte det hjälper så blir det till att byta den.
En säkerhetsventil går (oftast) bara att vrida åt ett håll.
Been there done that... :oops:
Blev byte för mig när jag inte kunde hålla fingrarna borta eller åtminstone få det att sluta droppa genom att vrida på den. :rolleyes::geek:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Been there done that... :oops:
Blev byte för mig när jag inte kunde hålla fingrarna borta eller åtminstone få det att sluta droppa genom att vrida på den. :rolleyes::geek:
Byte av säkerhetsventilen? Vad går ett sådant byte på?
 
A Akinder skrev:
Byte av säkerhetsventilen? Vad går ett sådant byte på?
Ventilen kostade inte många hundringar och bytet går fort för en som kan. (y)
ESBE säkerhetsventil i mässing med blått vred, R15x15 mm för 9 bar, visas på en produktwebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, jag får invänta morgondagen och hoppas det slutar droppa. Annars får det bli ett samtal till dem som installerade pumpen.
 
tommib
Just den ventilen är för tappvatten eftersom den öppnar vid 9 bar. Värmesystemets ventil brukar snarare ligga runt 1,5 bar eller möjligen högre om man har speciella förhållanden. Samma princip dock.

@Akinder Är du säker på att droppet kommer från det röret som är anslutet till säkerhetsventilen? Du har två rör som mynnar på samma ställe där och det andra kommer från ventilen som är ansluten till just tappvattnet. Ur den kommer det alltid vatten under normaldrift på grund av att innehållet i varmvattenberedaren expanderar vid uppvärmning och det trycket måste släppas ut någonstans.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Just den ventilen är för tappvatten eftersom den öppnar vid 9 bar. Värmesystemets ventil brukar snarare ligga runt 1,5 bar eller möjligen högre om man har speciella förhållanden. Samma princip dock.

@Akinder Är du säker på att droppet kommer från det röret som är anslutet till säkerhetsventilen? Du har två rör som mynnar på samma ställe där och det andra kommer från ventilen som är ansluten till just tappvattnet. Ur den kommer det alltid vatten under normaldrift på grund av att innehållet i varmvattenberedaren expanderar vid uppvärmning och det trycket måste släppas ut någonstans.
Utanför min kunskap. Om du tittar på bilden och videon så ser du att det kommer från det tjockare röret som går rakt bakåt från ventilen (markerad med rött i bilden).
 
tommib
Vad har du för tryck i systemet nu då? Om du ligger precis på gränsen så är det inte så konstigt om det kommer vatten när pumpen kör eftersom vattnet i värmekretsen utvidgas när det blir varmare.

Det kan också vara så att ventilen inte tätar som tidigare skribenter sagt, då borde det komma vatten hela tiden.

Att byta ventilen är enkelt om man har pulat lite med rör tidigare. Om det är en hyfsat ny installation borde du kunna reklamera till firman som har gjort den och få det åtgärdat kostnadsfritt. Är installationen äldre får du nog betala lite men den ventilen är som sagt inte alls dyr och jobbet är väl någon kvart eller halvtimme (+tid utanför ditt hem, så någon timme får du nog räkna med).
 
Inte hemma nu, men trycket hade minskat ner mot 0,5 bar och är ett konstant droppande som tilltog efter senaste gången jag var på säkerhetsventilen. Är en äldre installation, ska försöka få tag på en rörmokare imorgon som kan hjälpa mig här i Färjestaden.
 
Uppdatering. Trycket var nu 0, får bli att ringa hjälp imorgon. Är det någon fara att trycket är 0 så jag bör fylla på eller ska jag bara låta det vara?
 
tommib
Nja, någon fara är det väl inte men det blir kanske inte så mycket värme i huset. Det behövs kanske inte heller nu?
 
Uppdatering. Nu har dem varit här och bytt säkerhetsventilen. Tog ungefär 10 minuter på plats.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Kostnad?
 
Nämnde ca 500 kr, men får se när fakturan kommer. Gissningsvis tillkommer lite resekostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.