Hej,
Jag tänkte ge mig på att öka trycket i expansionskärlet och vred då på markerad med rött. Uppenbarligen var det fel då vatten rann ut och trycket minskade ytterligare. Hur gör jag för att öka trycket?
 
  • VVS-system med rör, expansionskärl och ventil markerad med rött där vattendroppar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, du vred på säkerhetsventilen och då är det helt väntat att det kommer vatten och trycket sjunker.

Troligen är påfyllningen nästa ventil från vänster, dvs i det kopplet där det sitter tre blå rattar på bild så skruvar du på den nedersta vänstra som går in "snett" mot röret.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Du hade helt rätt. Tack!
 
VVS-installation med rör och ventiler, en av ventiler markerad med röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

troligen den jag ringat in.
 
  • Gilla
Akinder
  • Laddar…
och för att klargöra, du ökade trycket i SYSTEMET och inte i expansionskärlet.

exp. kärlet har ett eget tryck, det påverkar man genom att fylla/tömma luft i från en schröderventil som finns på undersidan av kärlet...

om vi skall vara noga alltså...
 
tommib
M MagicFingers skrev:
schröderventil
Ska vi vara jättenoga så är det en Schraderventil...

;)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ska schraderventilen vara åtskruvad åt höger eller vänster i normalläget?
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Den är högergängad som nästan alla andra skruvar. Men den skruvar man inte på om man inte ska byta.

Trycket i kärlet är samma som i systemet så länge systemtrycket är högre än förtrycket.
 
Okej, blev bara osäker då jag såg att det droppar vatten från röret som går rakt bak och sedan ner på golvet. Den är fult vriden åt höger. Trycket är som efter påfyllning igår kväll. Men det är ingen fara då? Varför droppar det vatten?
 
A Akinder skrev:
Okej, blev bara osäker då jag såg att det droppar vatten från röret som går rakt bak och sedan ner på golvet. Den är fult vriden åt höger. Trycket är som efter påfyllning igår kväll. Men det är ingen fara då? Varför droppar det vatten?
Schraderventilen (bildäcksventil) har inget rör kopplat till sig, utan den sitter direkt på röda expansionskärlet,
Expansionskärl med markerad droppande säkerhetsventil, cirkelpil indikerar läckaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röret det droppar vatten från är säkerhetsventilen.
Har du fyllt upp systemet till max av vad säkerhetsventilen klarar så kommer den att öppna när vattnet i systemet blir varmare för att släppa ut övertrycket.
Sen kan den även läcka lite om efter att man har rört den, men då har det kommit smuts/avlagringar mellan käglan & ventilsätet.
Det kan man förhoppningsvis åtgärda genom att öppna säkerhetsventilen igen och spola igenom lite vatten, om inte det hjälper så blir det till att byta den.
En säkerhetsventil går (oftast) bara att vrida åt ett håll.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det är säkerhetsventilen. Om du viruder den så att den öppnar kommer den att slå igen när du vridit en bit. Det kan få den att täta igen. Schraderventilen är en ”bil ventil” den sitter på expansionskärlet för att man ska kunna fylla på lyft. Sannolikt på undersidan i ditt fall.
 
Jag öppnade säkerhetsventilen och släppte ut lite vatten för att sedan på nytt fylla upp till 1 bar. Tänker jag ska titta om trycket är detsamma ikväll och imorgon på morgonen. Så länge trycket är konstant så bör det vara lugnt?
 
Trycket i värmesystemet varierar med temperaturen i värmesystemet, ju högre temperatur i värmesystemet ju högre blir trycket, men vid samma temperatur i värmesystemet så ska trycket vara samma vid olika tidpunkter.
 
Så har det droppat sedan jag var på säkerhetsventilen senast. Bör jag göra något mer nu eller bara vänta och se om det slutar?
 
richardtenggren
Sätt dig ner och läs igenom vad som skrivits, tex i @Demmpa ’s senaste inlägg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.