K Kane skrev:
Jag kör med Stihls DuroCut till mina maskiner. Bekvämt med fast tråd.
Finns i 3 storlekar, stora här, [länk]
Oregon Jet-fit 4 linor Trimmerhuvud tycker jag fungerar bra. Samma princip som ovan.
 
Nissens
B BSOD skrev:
[bild]
Den typen av alternativ finns ju. Har inte testat själv. Men det är ju klart tyngre än rn plastlina, så jag gissar att det krävs en kraftigare motor för att det ska fungera bra.
Den där ser intressant ut! Vet du var man hittar den?
 
  • Gilla
Kjellbi
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja skippa tråden som lossnar och snärtar dig på smalbenen. Kör med stålkedja istället så kan man slippa gummistövlarna och använda birkenstock istället!

Helt idiotiskt verktyg. Plastknivar som stihl säljer är väll kanon istället för tråd.
Jag har ett huvud för plastknivar till min FS130. Polycut tror jag det heter. Jag kör gräs längs staket och hög vass. Får erkänna att även om polycut huvudet skulle vara lämpligt för allt detta så gillar jag det inte främst för att jag inte gillar hur motorn går med det huvudet monterat - det är som om den går på varvstoppet ungefär. Med tråd går den perfekt, även när på fullgas utan att ha tråden i gräs.

Jag går istället upp en storlek på tråden och sedan får man tänka sig lite för när man kör runt hårda saker, så håller tråden länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du skall nog inte sätta på så tunga grejer om du inte har en stark//stor maskin om du vill ha livslängd.
 
  • Gilla
Fenomen
  • Laddar…
Düsseldorff
TS, du skriver att du testat med stålvajer. Funkade det inte bra? Jag kör med vajer istället för plasttråd och det är ju grymt! Man får ha långbrallor och glasögon bara.
 
B BosseHansson skrev:
Oregon Jet-fit 4 linor Trimmerhuvud tycker jag fungerar bra. Samma princip som ovan.
Japp, hade också Oregon innan. Men plastkonan försvann och den gick inte att köpa löst så då blev det Stihl i stället.
 
B
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Går nästan ingen tråd alls sedan jag började använda Oregons tråd
[länk]
Oregons 3 mm är kanon men den kräver nog en röjsåg och ingen (liten) grästrimmer.
 
Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Oregons 3 mm är kanon men den kräver nog en röjsåg och ingen (liten) grästrimmer.
Den finns ju i mindre dimension... har 3 mm på stora trimmern och 2,4 på den mindre. Det ät ju precis som med all annan tråd man måste ha rätt dimension.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Jag kör treuddad gräsklinga.
 
Jag tröttnade också på plasttrådsförbrukningen till min Ryobi men sedan jag började med tvinnad plasttråd samt tog upp spolens hål för en lite tjockare tråddiameter, så är jag 😄 (som någon skrev tidigare, så skiljer sig trådkvaliteten mellan märkena)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Får slopa Biltemas trimmertråd och cykla ut till Grangården och testa deras tråd. Den dyrare verkar vara intressant. Eftersom jag oftast går barfota kan det vara en fördel med nylonlina är det gör förbaskat in när man kör övr tån med grästrimmern.
 
  • Wow
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Oregons 3 mm är kanon men den kräver nog en röjsåg och ingen (liten) grästrimmer.
Jag kör med en liknande hexagon-tråd som fungerar alldeles utmärkt, fick dock borra ur hålet i trimmerhuvudet en aning.
 
  • Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.