Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Vill inte sprida en massa plast så jag testade med stålvajer, pianotråd och lite kraftigare tråd men ingen fungerade för pianotråden gick av efter en minut.
Kikade på en svävar4klippare men även den var utrustad med knivar av plast.
Funderar på om det finns grästrimmers utan plast tråd eller en mindre svävarklippare med metallknivar.
Tycker att tillverkare av trädgårdsmaskiner borde vara med miljömedvetna och ta fram alternativ till grästrimmers med plastlina.
Någon som har något förslag på vilken maskin som skulle passa mej. Tror att klippbredden på ca 20- 30 cm skulle passa mej bra och så skulle det vara en rund skyddsköåa över kniven så jag kommer åt runt växterna.
 
  • Gilla
  • Haha
tbear och 11 till
  • Laddar…
Mats-S
Jag har sedan typ 15 år tillbaka en batteridriven Bosch Rotak. Extremt smidig och lätt klippare som du med lätthet tar runt alla växter i trädgården. Mycket låg vikt så det är inga problem att trixa med den runt svåra ställen.
Komplettera den med en batteridriven trimmer och gräsmatteklippningen kommer att gå lätt och smidigt :)
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
B
Verktygshuvud för grästrimmer med kedjeblad, produktbild med användningsexempel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den typen av alternativ finns ju. Har inte testat själv. Men det är ju klart tyngre än rn plastlina, så jag gissar att det krävs en kraftigare motor för att det ska fungera bra.
 
  • Gilla
micsor
  • Laddar…
Vad har du för tråd nu? Hade för några år sedan samma problem och märkte att det är stora skillnader i hållbarhet på de olika märkena.
 
  • Gilla
AAkermo och 4 till
  • Laddar…
I sommarstugan kör jag slyklingan för både gräskanter och sly. Kräver en mindre röjsåg naturligtvis, men det finns ju batteridrivna sådana. Köp en med sele som ofta är skönare att arbeta med än små trädgårdstrimmers.
 
  • Gräsklinga, tre tandad, Husqvarna, metall, röjsågstillbehör, online-shop, produktinformation, pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Risarvaren och 13 till
  • Laddar…
Patrik440
Monterade nytt huvud avsett för plastknivar på min Stihl igår eftermiddag och blev faktiskt positivt överraskad av hållbarheten och då körde i ner några grästuvor ända ner i gruset och lite tunnare sly fick jag provat på också utan att plastknivarna gick sönder. :)

Orange uppsättning av skiftnycklar av plast, ordnade i storleksordning på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
Dodgen66 och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
Den typen av alternativ finns ju. Har inte testat själv. Men det är ju klart tyngre än rn plastlina, så jag gissar att det krävs en kraftigare motor för att det ska fungera bra.
Verkar farlig om den skulle gå av (gör den den väl så småningom) eller man sveper fel.
 
Cheesen
Går nästan ingen tråd alls sedan jag började använda Oregons tråd
https://amzn.to/3qEyheF Oregon trimmerlinje, kvadratisk nylonsnöre, 3 mm tjocklek, 40 meter längd, för torr vegetation och stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AAkermo och 15 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
Den typen av alternativ finns ju. Har inte testat själv. Men det är ju klart tyngre än rn plastlina, så jag gissar att det krävs en kraftigare motor för att det ska fungera bra.
...och på bilden står det en snubbe i foppatofflor och trimmar med en motorsågskedja......att göra sig av med tråden får följdeffekter i form av vilka kläder och skor man har på sig....
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
U
MathiasS MathiasS skrev:
...och på bilden står det en snubbe i foppatofflor och trimmar med en motorsågskedja......att göra sig av med tråden får följdeffekter i form av vilka kläder och skor man har på sig....
Ja skippa tråden som lossnar och snärtar dig på smalbenen. Kör med stålkedja istället så kan man slippa gummistövlarna och använda birkenstock istället!

Helt idiotiskt verktyg. Plastknivar som stihl säljer är väll kanon istället för tråd.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Verkar bara vara för gasdrivna trimmers. Tror att de är rätt svåra att få tag på.
En text om trådtrimmerblad, passar alla gasdrivna trimmers, lättinstallerad, silverfärg, material stål, storlek 15x15x5.5 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
HökMartin och 7 till
  • Laddar…
Du vet vad förgasaren på motor gör va? 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, och jag förstår att det är en tafflig maskinöversättning från engelskan. Men jag kunde inte motstå tanken på en trimmer med ansluten gastub.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.