Med sms menar jag att jag skickar dem till min sambo när jag ser på internet att rökgastempen börjar gå mer så hon kan elda hårdare :)
 
JohanEO skrev:
Nä, jag får ju inte precis några SMS från termostaten. Jag vrider fram och tillbaka och när det knäpper till vet jag vad temperaturen är.

Solvärme ska upp på taket till våren. Ska bli spännande. Köpte ett paket från Sfinx.
Ok, jag skulle gärna se temperaturen. Blir nog något genom logger som Noone tipsade om.

Vilken typ av solfångare valde du, plan eller vacuum?
 
Jag valde vacuum. Tror dom är bättre på vår och höst pga av bra isolering och sedan är de mer förlåtande när man inte har optimala vinklar.
 
Du kanske skulle ta och kolla på hybridpaneler. Genererar både värme och el.

Vi har ifs redan solpaneler men jag funderar på att byta ut dem mot hybridpaneler. Men det ligger några år fram i tiden :)
 
Funderar nu över vilket system jag ska välja. Var inne på vakuum precis som du men hörde att dom inte håller i längden. Effektmässigt ligger dom bättre till vad jag kan läsa mig till. Valde du den panelen med skyddsglas?
 
noone70 skrev:
Du kanske skulle ta och kolla på hybridpaneler. Genererar både värme och el.

Vi har ifs redan solpaneler men jag funderar på att byta ut dem mot hybridpaneler. Men det ligger några år fram i tiden :)
Hybrid, det lät avancerat. Vilket system kör du nu?
 
Om man läser informationsbladen så är det inte mer avancerat än att installera solceller eller solpaneler var för sig. Det de har gjort är att kombinera de två teknikerna till en enhet. Dock är de inte riktigt lika effektiva som renodlade solceller är på att generera el respektive solpaneler på att generera värme. Men totalt sett blir de effektivare.

Speciellt intressant blir det när/om man genomför att nätbolagen är tvungna att ha nättomätning av el. Då kan du leverera el ut till nätet under dagen som du sedan kan "få" tillbaka under natten då solen inte skiner.

I dag kör vi gamla paneler (från 1993) som satt på huset när vi köpte det. Tidigare ägaren var lite före sin tid :)
Det 12 kvm paneler med vanliga kopparrör, vad det är för typ vet jag inte. Men de räcker gott för att lätt få upp 1300l till 80 grader under en solig dag.
 
Noone, det är ju denna driftssäkerhet man undrar över när det gäller vakuumpaneler. Dina paneler är snart 20 år och funkar felfritt om jag tolkar dig rätt. Enligt vad jag hört ska dom kunna gå i 40år utan problem vilket är ganska tilltalande. Vakuum kanske har blivit mer driftsäkra.
Solceller kan mycket väl bli intressant. Det enda man vet med säkerhet idag är att elen inte lär bli billigare q(;^;)p.
 
Uppdatering på ack.tanks funktionen: Eldade igår ganska kraftigt under 6 timmar. Fick upp tanken till 63° i övre, 53° i mitt samt 51° i nedre delen. Det hölls sig i 4 timmar då tempen var nere i 39/37/36° och värmepumpen startade. Som det har diskuterats tidigare så kräver huset en hel del energi och behöver ses över både här och där. Upplever dock ändå att temperaturen sjunker väldigt fort och undrar om det har något med intrimning att göra.
Har funderat över flödeshastigheten i radiatorsystemet där cikulationspumpen nu går på läge II. Läst någon tråd om detta och strypningar av radiatorer, men hur viktigt är det?
 
vart går du in med radiator returen i tanken?
 
En returtemp på 36 grader får väl anses som rimligt eftersom du har en värmepump som jobbar parallellt som gärna vill ha högt flöde och lågt DT mellan fram och retur.. Dvs tvärtemot ett vedsystem..

Om man räknar lite så kan du ladda din tank från 35-90 på lite över 6 timmar med en medeleffekt på 10kW till tanken. Jag kan inte förstå var din energi tar vägen, ut i skorstenen?
 
obba skrev:
vart går du in med radiator returen i tanken?
Du kan se det på översiktsritningen jag gjort. Returen går in i mitten på tanken via en Esbe 3-vägs ventil. Ritningen stämmer inte med mått men returens nedre del är i mitten på tanken.
 
ichgary skrev:
En returtemp på 36 grader får väl anses som rimligt eftersom du har en värmepump som jobbar parallellt som gärna vill ha högt flöde och lågt DT mellan fram och retur.. Dvs tvärtemot ett vedsystem..

Om man räknar lite så kan du ladda din tank från 35-90 på lite över 6 timmar med en medeleffekt på 10kW till tanken. Jag kan inte förstå var din energi tar vägen, ut i skorstenen?
Kan mycket väl vara så att jag eldar galet. Ska prova att sota ur kaminen ordentligt då det bara varit skitved och rivningsvirke fram till förra veckan.
Till helgen ska jag elda längre och stänga av radiatorsystemet för att kunna jämföra.

Har sett att en del pratar om dragbegränsare till riktiga vedpannor. Vet inte om det är jämförbart men jag kan reglera spjället i toppen på kaminen manuellt. Det går inte att stänga helt då en "tårtbit" saknas i locket men i övrigt är jag fundersam över hur jag ska reglera det och om det bara får effekt på vedförbrukningen.
 
Spjället ska vara öppet, och effekten ska regleras via primärluften. Sedan får du använda rökgasttempen för att se så att du inte har primären öppen för mycket..
 
Om man räknar lite så ger din eldning ca 10/6/6 graders ökning per timme. om man tar hänsyn till hur mycket huset förbrukar. så på 6 timmar skulle du kunna få upp tempen till 90 grader i övre delen. Precis som ichgary skrev. Det tycker jag iaf är rätt hyfsat resultat med tanke på att du är, precis som jag, rätt färsk på det här med eldning. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.