Hej,

Skall ha ut en kabel ur ett 16mm VP rör för att byta ut den. Den sitter dock som berget. Någon som har något bra (smörjnings)tips?

Skall tillägga att den nog sitter p.g.a att den "såpa" elektrikern använde nog har gjort sitt. Det är 8 år sedan, VP röret är fullt och sträckan är 20m.
 
Redigerat:
Dold kopplingsdosa på vägen??
 
Som "Hempularen" säger, så kan det mycket väl finnas en hjälpdosa, på grund av avståndet.
(Överstiger avståndet 15m så ska det finnas en hjälpdosa på vägen).

//Patrik
 
Redigerat:
Nej. Jag vet att det inte finns en dosa på vägen. 20m är iofs uppskattat, så det KAN ju vara 15-16m också.
 
Patrik_Hed skrev:
Som "Hempularen" säger, så kan det mycket väl finnas en hjälpdosa, på grund av avståndet.
(Överstiger avståndet 15m så ska det finnas en hjälpdosa på vägen).

//Patrik
Och hur ofta finns det en hjälpdosa om avståndet bara är 20m? Jag tror aldrig jag har varit med om de iaf..

Finns det ingen dosa mellan så är det våld och mera våld som gäller.. prova dra i ena änden och samtidigt knuffa i den andra. Finns det plats för en dragfjäder så kan du sticka in en sådan, dränkt i smörjmedel, så långt de går.
 
Rrrrr skrev:
Och hur ofta finns det en hjälpdosa om avståndet bara är 20m? Jag tror aldrig jag har varit med om de iaf..
Det kanske fuskas...
Det är vad jag fått lära mig i alla fall och vad jag även läst här på forumet. På grund av min låga ålder så har jag inte hunnit använt det i praktiken, men kuskapen finns.

//Patrik
 
Alltid MAX 15 meter och sedan dosa :)
 
Har råkat ut för samma problem, vi använde 5-56 och lite transformator olja sen blåste vi med en kompressor.. dagen efter lyckades vi få ut en och en. Prova det
 
Silikonspray...
 
Silikon är min absoluta favorit när det går trögt
 
Tack! Om det nu är lång sträcka (även max 15m) är det någon speciell silikonspray eller når en vanlig tryckburk tillräckligt långt in? Från båda sidor?
 
Jag hade samma problem en gång och använde en dragtråd av nylon som jag satte en tygbit i änden på. Den dränkte jag med silikon och matade in den i röret tills det tog stopp från båda håll. Det fungerade för mig den gången.
 
Använder du en "burk" där du kan sätta på ett litet "rött rör" på munstycket så kan du stoppa in "röret" i röret och spruta, sprutar du 15 - 20 sek kommer silikonet att flyga långt in i röret och sprutar du i bägge ändarna så kan det gå om inte själva kabeln med ålderns rätt blivet allt för styv
 
damsugare eller tryckluft för att hjälpa till lite...

FK 3 st i ett gamalt B-rör sträckan var 45-50 meter, men det gick, fanns ingen hjälp dosa.. Djävlar vad det satt...
 
Tusen tack: Helt med med "burken"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.