Jag och min sambo funderar på att bygga ett Trivselhus, Green Line 732. Är det någon som har erfarenhet av det huset? Någon som vet vad kostnaden blir, med grund och så vidare men förstås exklusive tomt och andra individuella val. Vi behöver hjälp med nästan allt, har tummen mitt i handen och måste ha hantverkare och dylikt. Vad blir den totala kostnaden och kostnaden för alla delar? Är ni nöjda med standarden? Har bygget gått bra? Annat att berätta?

Tack på förhand för svar!
 
Hej

Vi är oxå sugna på det 732 verkligen ingen som har något att säga om detta hus?
 
Hej!

Vi är på gång att bygga just 732! Vår bygglovsansökan ligger just hos kommunen. Vi har varit inne i två sådana hus, verkligen jättefina och det kändes helt "rätt"! Vad kostnaden blir i slutändan återstår väl så att säga att se, just nu väntar vi som sagt på bygglovsbesked.
 
Hej!
Vi flyttade i slutet av november in i vårt nybyggda Greenline 732 som ligger strax utanför Västerås. Vi är väldigt nöjda, både med utseendet exteriört och planlösningen. Ett lagom stort hus för vår familj (2+2). Är det någon som har frågor så svarar jag gärna.
 
Hej,

Vi är väldigt nyfikna på detta hus. Vad har ni gjort för tillägg på huset? Något ni skulle ändrat på i efterhand nu när "bott in" huset? En prisbild hade också varit intressant.
 
Jag blev nyfiken och blev därför "tvungen" att leta upp huset... Snyggt!


facade_2063_2006_12_11_13_39.jpg



ViewImage.aspx


ViewImage.aspx


Jag tycker att planlösningen verkar vara helt OK. Men det är den oftast på Trivselhus planritningar...

Ni som redan har byggt huset: Blir inte hallen på öv mörk? Ett takfönster ovanför trappan hade nog "lyst upp"...
 
Hej är SÅ såld på detta hus! P&U och AnRed, kan inte ni posta några bilder samt skriver hur mycket det kostat och vad ingår eller valt/valt bort? Har ni inred vind? kan man välja bort och inreda senare? Hoppas på svar!
mvh

Kines
 
Vi har byggt detta hus fast med en annan hustilverkare. Eller rättare sagt ett snarlikt, vi har ändrat en del i planlösningen framför allt på övervåningen. Anledningen att vi valde ett annat företag var att den specen vi ville ha skulle bli för dyr hos TH

Patrick
 
P&U skrev:
Hej!

Vi är på gång att bygga just 732! Vår bygglovsansökan ligger just hos kommunen. Vi har varit inne i två sådana hus, verkligen jättefina och det kändes helt "rätt"! Vad kostnaden blir i slutändan återstår väl så att säga att se, just nu väntar vi som sagt på bygglovsbesked.
Får man fråga vad ni har för kalkyl hittils för själva huset?

Tack på förhand!
 
Spiderman skrev:
[bild]

Ni som redan har byggt huset: Blir inte hallen på öv mörk? Ett takfönster ovanför trappan hade nog "lyst upp"...
Jag håller med, men jag tror inte det är möjligt med takfönster eftersom taken på de båda huskropparna möts där.
 
Nej det går inte att ha takfönster ovanför trappen av just den anledningen att huskropparna går ihop där.Jag upplever inte hallen för mörk då det är så öppet ner mot hallen/vardagsrummet. Jag befinner mig inte i Sverige för tillfället så jag har inte möjlighet att ta några nya bilder. Jag har dock några liggandes på min laptop varav en på just trappen. Tagen med mobil därav den bristfälliga kvailten. Skickar även med ett par utvändiga.
Grundkalkylen vi fick vintern 2006/2007 låg på 3070000:- ("nyckelfärdigt"). I det priset ingick tomt (540000:), liggande panel och förhöjd takhöjd till 2.60 på BV. Kommer inte ihåg priset på dessa tillval. Jag tror inte ens vi frågade då det var något vi hade bestämmt från början.
Vi har gjort en del tillval varav en del vid sidan av. Tex. täljstensugn från Nunnauuni (+skorsten), vitvaror & badrumsinredningar köpte vi på egen hand. Även granitskivan i köken fixade vi själva. De manuella takfönsterna i VR försåg jag elmanövrering + elmanövrerade markiser (Fjärrkontrollstyrda! :))

Exempel på tillval från Trivselhus:
Dubbelgarage (är det tillval?)
Bergvärmepump IVT E-modellen med separat 300l-beredare och VBX (separat frånluftsåtervinning där det rörmässigt är förberett för naturkyla). Pannorna är placerade i garaget med två kulvertar in i huset. 200m djup brunn. Varmvattencirkulation.
Energigrund.
Golvvärme i garage + ÖV i huset.
Förlängt vardagsrummet 1200mm vilket gör att VR bli ca 36kvm istället för ca 28.
Spånskivor bakom gipset.
Slätspacklat tak.
Utvändiga plåtarbeten i aluzink.
Fönster utvändigt klädda i aluminium.
Uppgradering av standardkök från Kvänum
Fläktkåpa med utvändig fläktmotor från Fjäråskåpan.
Linkhome från ELKO (nätverk)
Spottar i hall, kök och matplats.

Det var väl de tyngre posterna....

Det finns väl ett par saker man inte är helt nöjd med. Tvättstuga/grovingång är 8kvm. Det är i minsta laget tycker jag. Ändå har vi flyttat ut värmepanna till garaget. Hade man nöjt sig med en annan typ av uppvärmining så kanske inte pannan innebär något problem (Bergvärmeanläggningen i garaget tar upp nästan 2 meter).Vi har i och för sig flyttat klädkammardörren från arbetsrum till tvättstuga vilket minskar ner på arbetsytorna. Ett tips är dock att som vi köra med skjutdörrar till klädkammare och kök. Det spar på utrymme.
En annan grej man går och funderar på nu är om man skulle anpassat höjden på alla fönster efter den högre takhöjden på BV, om överkanten på fönstret övanför diskhon skulle ligga i linje med de stora fönstrena vid matplatsen, om takfönstret i badrummet ÖV skulle vara någon decimeter högra. Larviga saker enligt min sambo men jag kan inte riktigt släppa det...
 
  • Trappen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Greenline732_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Greenline732_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 070 000: - eller då 2 530 000: - för huset låter som ett väldans bra pris inkl. den standarden, man får gratulera!
 
Jag vill bara poängtera att 3070000:- var priset exklusive de upprabblade tillvalen, dvs endast inklusive tomt, förhöjd takhöjd och liggande panel. Dessutom kom jag just på att i denna summa ingick även en post på 200000:- för eventuella fördyringar för markarbeten. Som tur var lyckades vi klämma in huset mellan hällarna så vi slapp sprängning helt.
Summan inklusive tillvalen blev på en annan nivå.....
 
Ah, då är jag med - vad fick ni räkna upp på huspriset för tillvalen då?
 
Vi har tyvärr lagt ner våra planer på 732:an för tillfället då bygglovet gick i stöpet. Men innan dess hann vi utforska ordentligt mycket och vi har varit inne i två stycken färdigställda 732:surprised:r. Och tvärtemot vad du fått för uppgifter, AnRed, så hade ett av dessa hus ett takfönster ovan trappen för att just få in mer ljus. Exakt var placeringen av detta fönster var kan jag faktiskt inte svara på för jag minns inte, men det satt i övre delen av trappan och var en jättetrevlig lösning!

För att optimera både tvättstuga och kök vad gäller arbetsytor valde vi att slå igen öppningen mellan dessa rum och istället öppna en dörr från tvättstugan ut mot hallen. Det var en lösning vi var väldit nöjda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.