Annas, stämmer Trivselhus "uppskattningar" mot deras produktions kostnadskalkyl på de separata avtal som ni tecknar med rör, vent, el, o.s.v.?

Ni kommer säkert att Erfara att det är en stor skillnad att ha ett kontrakt till skillnad mot flera, vi har ett antal vänner som byggt Trivselhus med en hel del avtals strul som följd.
 
Vi har inte skrivit alla de avtalen ännu, vilket blir totalt 4 stycken. Dock vet vår säljare och har redan fått erfara att om några externa kostnader sticker iväg så drar vi bort saker inom de områden som Trivselhus tjänar pengar på. Han är därför väldigt mån om att hålla sig inom våra ramar annars "drabbar" det hans vinst/provision.

Vi har jämfört våra "uppskattade" kostnader med andra företag och de ligger t.o.m. lite högre - ingen glädjekalkyl alltså snarare tvärt om.
Vi får om vi vill använda egna hantverkare och då sköter Trivselhus kontakten med dem samt synkar leveranser, dessutom går det under samma försäkring.
Visst kan det sedan vara så att det kan bli diskussioner om vems felet är om det blir förseningar men smaken är som baken - vi vill hellre ha koll på bygget och kunna styra de summor som läggs ut. Personligen tycker jag att de som har totalentreprenad tar ett överpris för den tjänsten....men som sagt alla har ju olika förutsättningar och önskemål.

Jag lovar att återkomma då jag fått avtalspriser så skall vi se om de stämmer eller ej...
(och blir de allt för höga blir det liv i luckan och jakt efter schyssta killar/tjejer som kan göra jobbet)

//Anna
 
Camilla,
Skönt att höra.
Om du har tips till oss som ligger i startgroparna får du gärna dela med dig.

//Anna
 
Camilla,

Vad var det för typ av hus, 1-plan eller 1 1/2 ?
Storlek ?

 
Tack Camilla,

Det skall vi se till att göra. Tror dessutom att det blir svårt att hålla sig borta....

//Anna
 
Hmmm Solvik 203. Den modellen tänkte vi också bygga innan vi i sista stund ändrade oss till en annan modell. Jag kan se det framför mig på Er sjötomt :p :p

Får gå hem och se om man hittar de gamla kalkylerna och jämföra med ovanstående.
 
Hej camilla!

Vi är på gång att bygga Trivselhus 203. Var har ni byggt? Vad slutatde summan på?

Mvh
Elisabet
 
Tack för svar Camilla!

Vi ska bygga vårt nere i småland och det är ett Trivselhus 203.
Inredde ni båda våningarna på en gång?
Vi har valt att inreda nedervåningen till en början...
Trivs ni i ert nya hus? Ändrade ni på mycket?
Var ni och tittade på samma hus nån annanstans innan? Hade varit kul att se det i verkligheten. Många frågor...Nånting som du tycker man ska tänka särskilt på innan man sätter igång...Man är ju lite nervös, fast det är kul.

Mvh
Elisabet
 
Camilla, Glömde säga att jag menar Solvik 203...

Mvh
Elisabet
 
Hej Camilla...

Vi har bestämt oss för att isolera övervåningen på en gång, precis som du sa tror vi oxå det är bäst att göra på en gång, annars blir det väldigt mycket jobb när man väl vill komma igång med övervåningen.Då får vi även trappan. Vårt pris kommer att hamna runt 1,3-1,4, utan övervåning(Isolerad), det verkar ju stämma rätt bra då om man jämför med er.
Valde ni bort mycket i std paket, typ kök och badrum? Vad har ni för värmeanläggning?
Tacksam för alla tips...

Mvh

Elisabet

 
I Trivselhus 300 är Tibroköket (Sigill Al) värderat till ca 134 000 enligt vår säljare (exkl vitvaror).
 
Camilla,

Vi har ej kollat detta ännu...Det blir antagligen om 1-2 veckor som vi bestämmer det sista...Så det närmar sig. Så då ska vi se till att skriva ner allt på papper. Fungerar luftpumpen bra(den som följer med i matrialsatsen.Har det varit några problem?
Det låter som ni gjort en del tillval och kom undan rätt hyfsat i pris ändå?Det låter bra...
Tack för tipsen...

Elisabet
 
Hej,
Edvin, vilket hus skall ni bygga istället?
Vi tog en grundskiss från en konkurrent som vi sedan ändrat, så det är inget kataloghus från T-hus
 
Hej Inger,

Har du möjlighet att skicka över en kopia på din planlösning privat till oss? Det skulle vara väldigt intressant att se hur ni utformat bland annat köket (vi har flyttat in spis+fläkt en bit men har barköket kvar).

Mvh Erik
 
Kan man bygga ett trivselhus på 1 plan runt 135kvm eller 1,5plan på 150 för pengar runt 1,3mil??

Eller vad kostar det som det ser ut i katalogen. Det finns väl något riktpris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.