JanneJanne123
L lundq skrev:
Någon mening att klaga?
Beror ju på vad du tänker klaga på? Vilket fel kom först, säkringen eller dokumentationen om säkringen? Skulle jag ha en elfirma skulle jag hävda att dokumentationen var fel och uppdatera den.
 
C
L lundq skrev:
Så. Kan man fortfarande reklamera? Eller är det kört?
Kan kan du ju alltid, men reklamation skall göras inom skälig tid efter att du märkte eller borde ha märkt felet. Och detta fel har ju varit fullt synligt från dag ett... Så jag misstänker att det är stor risk att firman inte accepterar reklamationen, och då skulle jag i vilket fall inte driva det vidare om man säger så.
 
Nu är jag ingen elektriker men håller med TS här att det känns märkligt att ha 10 A säkringar på matningen ut till garaget för att senare i garagets undercentral sätta 16 A och 13 A säkringar?
Känns som att säkringarna borde vara i fallande storlek?

Husbyggarna verkar ha satt 10 A säkringar på matningen men skrivit upp 16 A på schemat.

Den andra elfirman har senare installerat 16 A och 13 A säkring i garaget i samband med laddbox? Känns ju isåfall som att de antagit att det funnits 16 A till garaget utifrån elschemat?

Så för att sammanfatta:
- Har elfirman vid husbygget gjort fel som satt 10A säkringar men skrivit upp 16A? Ja, antingen skrivit fel eller installerat fel. För att veta det felet behöver nog den ursprungliga beställningen undersökas?
- Har andra elfirman gjort fel som installerat 16A och 13A i garaget som är säkrat med 10 A? Denna överlåter jag till elektrikerna att besvara, men för mig känns det fel. Även om de gjort fel så känns det mer som att de kanske kan få på sig att säkra ner till 10 A på sin höjd. Något mer att reklamera mot denna firma känns orimligt?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är konstigt att svänga förbi en elcentral inne i huset. Garage bordenha haft 5g6mm kabel direkt från elmätaren/huvudsäkringarna och en egen elcentral I garaget
 
Varför har man satt tre separata säkringar istället för en trepolig?
 
L lundq skrev:
Varför skriver du "hemmasnickrat"? De är två firmor inblandade. Den första vid husbygget, men de bor på "fel sidan stan". Så när jag skulle fixa elen runt poolen så anlitade jag en mer närliggande firma. Båda kändes väldigt seriösa.Jag misstänker att "husbyggarna" hade tänkt att sätta in 16A mot garaget men råkade att sätta in 10A istället.

Fråga. Om huvudsäkringen in i huset 25A och det finns en undercentral i ett garage. Drar ni då kablar för 10, 16 eller 20A mot garaget? Finns det någon standard?
<Jag säger också lite hemmasnickrat, det finns 2 st No 9, 2 st No16 i gruppförteckningen som inte har med varandra att göra att garaget är märkt 18 är väl OK enligt äldre märkningar, idag sätter man löpande numrering.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
<Jag säger också lite hemmasnickrat, det finns 2 st No 9, 2 st No16 i gruppförteckningen som inte har med varandra att göra att garaget är märkt 18 är väl OK enligt äldre märkningar, idag sätter man löpande numrering.

Protte
Det är *tre* 9 - bilden var klippt. En trefasgrupp som inkluderar också tvättmaskinen. Däremot är ju 16 helskum.
 
K Knight skrev:
Det är konstigt att svänga förbi en elcentral inne i huset. Garage bordenha haft 5g6mm kabel direkt från elmätaren/huvudsäkringarna och en egen elcentral I garaget
Jag har ett astrour i huvudcentralen som delas mellan hus och garage så det kan ju varit en orsak. (Det skulle i alla fall dras någonting från huvudcentralen till garaget.) Sedan är det ju ett litet garage på mindre än 30 kvm, så det kändes väl inte motiverat ha smälla upp en egen central...?
 
useless useless skrev:
Varför har man satt tre separata säkringar istället för en trepolig?
Bra fråga! Nästa. ;)
 
Lite konstigt att det är draget en 3-fasgrupp till tvättstugan när det bara är 7 år gammalt.
Man FÅR dra 3 fasgrupper till 3 enfas men gör man så i ett nybygge?

Protte
 
L lundq skrev:
Bra fråga! Nästa. ;)
Vore bra om du kan redogöra lite klarare vilka steg det gått i. Vad fanns från början i garaget var det en central matad via den felmärkta gruppen? När det utökades i garaget borde det kollats upp och om du har 1.5 mm2 dit får du klaga på firma två. De borde även oavsett area på matningen upptäckt att det var 10 A där.

Så det är firma två du får rikta dig mot. Sen vad det kommer ge är ju en annan sak. Du borde istället tänka på hur du får en bra lösning om du ska börja öka uttaget. Och i de lösningarna kanske ursprungliga jobbet och gruppen till garaget inte ingår alls.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Gissar att elektrikern hade slut på 3-poliga och satte dit vanliga 10A "så länge". Och det vet man ju hur länge "så länge" kan bli. Typ evighet!
 
prototypen prototypen skrev:
Lite konstigt att det är draget en 3-fasgrupp till tvättstugan när det bara är 7 år gammalt.
Man FÅR dra 3 fasgrupper till 3 enfas men gör man så i ett nybygge?

Protte
Det var någon här på forumet som sade sig arbeta som elektriker, och menade att så gör de alltid på nybyggen. Går det att snåla in på etta par dragningar så gör man det på ett prismässigt pressat bygge,
 
Tja kostnaden för åtgärda felet kostar garanterat mindre än 3%.
Då har jag inte funderat på om det finns något fel som inte skulle sets och vilken vikt en gruppförtecknig har. Hur gammalt är huset? Det är inte svårt att se om man jämför gruppförtecknig med dvärgarna
 
E
Exakt hur gick installationen till? Kanske elektrikern bara bad husägaren att läsa på gruppförteckningen och därmed antog att garagecentralen var avsäkrad 16A.

Och därefter enbart fick tillgång till garaget då de installerade laddboxen.

Man kan ju egentligen enbart svara till att det man själv installerar uppfyller kraven, om husägaren tryckt i 6 eller 63 A som huvudsäkring är det inget man kan ta hänsyn till eller lastas för.

Men nu behövs det en elektriker i vilket fall, så lite synd att det inte utfördes när man väl var på plats, anledningen till detta vet vi egentligen inget om men rådet är väl att tråd skaparen ringer de som var där senast och frågar varför hens C10 dvärgbrytare löser ut då bilen laddas med 15A, det var inte detta som var beställt.

Min gissning är väl att elfirman kommer vilja ha en slant för mödan i vilket fall, förhoppningsvis räcker kablarna till, i näst bästa fall går dessa att dra om enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.