I samband med att vi installerat en laddbox i garaget så har jag upptäckt att garaget är uppsäkrat med 3x10A. Enligt elektrikerns noteringar (som sitter uppklistrade i huvudcentralen) så ska det vara 3x16A. Har säkringar på 13A och 16A i garaget.

Huset byggdes för 7 år sedan. Någon mening att klaga?
 
Du får undersöka vilken dimension det är på ledningen. Antingen är det fel på skylten vid centralen, eller så har någon bytt säkringar av något skäl. Så länge du har kvar 10A-säkringarna så bör inget vara farligt, men om du byter till 16A utan att kontrollera att ledningen är i rätt dimension kan den bli överbelastad och brinna.
Du kan börja med att prova om 16A passar i hålet, för passdelen i botten av säkringshållare tar inte större säkring än vad den är gjord för. Då kan du åtminstone få reda på om någon bytt för att rätt sort fattades hemma.

Som tumregel ska ledningen vara 1,5kvmm för 10A och 2,5kvmm för 16A.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Blir lite förvirrad av första inlägget. Det står om både 10A, 13A och 16A. Var finns dessa olika säkringar? Och hur hänger de ihop?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
Men står det i gruppförteckningen 3x16A och passdelarna är grå kan du säkert köra i 16A säkringar också.

Detta ser ju elektrikern på plats, men du kan kolla bakom säkringarna så länge.
 
  • Gilla
sven.h
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Blir lite förvirrad av första inlägget. Det står om både 10A, 13A och 16A. Var finns dessa olika säkringar? Och hur hänger de ihop?
Alla är Hager automatsäkringar. Tre faser mot undercentralen i garaget. 3xC10. (Fast om man läster gruppschemat så står det 16A.) I garaget (undercentralen) så har jag både C16 och B13. Borde inte den överliggande centralen då vara 16A eller till och med 20A?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
L lundq skrev:
Alla är Hager automatsäkringar. Tre faser mot undercentralen i garaget. 3xC10. (Fast om man läster gruppschemat så står det 16A.) I garaget (undercentralen) så har jag både C16 och B13. Borde inte den överliggande centralen då vara 16A eller till och med 20A?
Jag har 25A på huvudsäkringarna.
 
E
L lundq skrev:
Alla är Hager automatsäkringar. Tre faser mot undercentralen i garaget. 3xC10. (Fast om man läster gruppschemat så står det 16A.) I garaget (undercentralen) så har jag både C16 och B13. Borde inte den överliggande centralen då vara 16A eller till och med 20A?
Lägg gärna upp bilden så syns det bättre. (y)
Men det du beskriver låter riktigt under angivna förutsättningar.
 
Ett installationschema med förteckning över belysnings- och vägguttag i olika rum och deras säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad med elektriska säkringar märkta "MCS 110 C10" i ett säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Så. Kan man fortfarande reklamera? Eller är det kört?
 
E
L lundq skrev:
[bild] [bild]
Jag tolkar bilden du lagt upp så som du beskrev innan.
Det står inget om storlek på kabeln där på pappret, det verkar ju ordentligt men lite hemma snickrat?

Mest för att bekräfta att det fel du beskriver finns, då kan man börja hugga in på den juridiska frågan, varför är det så här och vem är skyldig.

Nu misstänker jag kanske att det är så gammalt att det ingick i undersökningsplikt då du köpte huset, det finns, har jag för mig, 10 år ansvar byggaren kan ställas till svars för gällande grova fel, men detta känns inte riktigt som det platsar in där.

I bästa fall är kabeln grov nog och så är det bara att byta de tre små dvärgarna till C16, en möjlighet är annars att trådarna måste dras om, och att det i värsta fall är 16 rör så det blir väldigt trångt eller omöjligt.
 
E
L lundq skrev:
Så. Kan man fortfarande reklamera? Eller är det kört?
Min gissning är nej, men den ska du inte bry dig så mycket om, här kommer säkert snart folk med juridiska kunskaper som vida överskrider mina och svarar.

Försökte mest förstå problemet till att börja med.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag tolkar bilden du lagt upp så som du beskrev innan.
Det står inget om storlek på kabeln där på pappret, det verkar ju ordentligt men lite hemma snickrat?

Mest för att bekräfta att det fel du beskriver finns, då kan man börja hugga in på den juridiska frågan, varför är det så här och vem är skyldig.

Nu misstänker jag kanske att det är så gammalt att det ingick i undersökningsplikt då du köpte huset, det finns, har jag för mig, 10 år ansvar byggaren kan ställas till svars för gällande grova fel, men detta känns inte riktigt som det platsar in där.

I bästa fall är kabeln grov nog och så är det bara att byta de tre små dvärgarna till C16, en möjlighet är annars att trådarna måste dras om, och att det i värsta fall är 16 rör så det blir väldigt trångt eller omöjligt.
Varför skriver du "hemmasnickrat"? De är två firmor inblandade. Den första vid husbygget, men de bor på "fel sidan stan". Så när jag skulle fixa elen runt poolen så anlitade jag en mer närliggande firma. Båda kändes väldigt seriösa.Jag misstänker att "husbyggarna" hade tänkt att sätta in 16A mot garaget men råkade att sätta in 10A istället.

Fråga. Om huvudsäkringen in i huset 25A och det finns en undercentral i ett garage. Drar ni då kablar för 10, 16 eller 20A mot garaget? Finns det någon standard?
 
L lundq skrev:
Varför skriver du "hemmasnickrat"? De är två firmor inblandade. Den första vid husbygget, men de bor på "fel sidan stan". Så när jag skulle fixa elen runt poolen så anlitade jag en mer närliggande firma. Båda kändes väldigt seriösa.Jag misstänker att "husbyggarna" hade tänkt att sätta in 16A mot garaget men råkade att sätta in 10A istället.

Fråga. Om huvudsäkringen in i huset 25A och det finns en undercentral i ett garage. Drar ni då kablar för 10, 16 eller 20A mot garaget? Finns det någon standard?
Jag hade dragit kablar som passar till 25A då. Lite beroende på längd och förläggning som får avgöra men i princip så. Sen sätter jag mindre dvärgbrytare i garaget som passar till de laster som ska användas. Och inte 3 dvärgbrytare i huvudcentralen utan direkt efter jordfelsbrytaren (eller möjligen före om jag vill ha en separat i garaget som jag har idag).

Visstm man kan spara en hundring på kabeln och röret vid byggnation men den förlorar man bara elektrikern svarar i telefonen den dag man ska utöka och sätta laddbox, pelarborr, svarv mm...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Varför undersöker du inte bara vad det är för dimension på ledarna ut till garaget och ev om de ligger i rör/slang vad den har för diameter? Har du 2.5 mm2 säkra upp till 16 A eller hellre om det är tillräckligt grovt rör så du kan dra 6 mm2 till centralen och lägga allt parallellt utan avsäkring den allra bästa lösningen på sikt.
 
E
L lundq skrev:
Varför skriver du "hemmasnickrat"? De är två firmor inblandade. Den första vid husbygget, men de bor på "fel sidan stan". Så när jag skulle fixa elen runt poolen så anlitade jag en mer närliggande firma. Båda kändes väldigt seriösa.Jag misstänker att "husbyggarna" hade tänkt att sätta in 16A mot garaget men råkade att sätta in 10A istället.

Fråga. Om huvudsäkringen in i huset 25A och det finns en undercentral i ett garage. Drar ni då kablar för 10, 16 eller 20A mot garaget? Finns det någon standard?
Jag skrev så då jag det ser lite så ut och vi kan inte se vad det är för area/storlek på kablarna.

Men det kan såklart komma från en elfirma ändå, men nu får du då istället undersöka storleken.
Standard är egentligen om man nu planerar in flera centraler att använda kabel som passar till övrig dimensionering, det vill säga 6kvmm/25A.
Men vill man snåla in eller det är en mycket enkel central man vet aldrig kommer byggas ut kan man ju såklart snåla in på detta, 3x16A räcker också långt men 3x10A känns i underkant för ett garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.