Mrpele Mrpele skrev:
Kanske jag missförsstår dig, men jag har tänkt späda färgen med max 10 % vatten enl tillverkaren. Munstycket är 1,5 mm. Jag har tänkt spruta några kvadratmeter först och sedan stryka ut med pensel. Jag är novis så tar tacksam emot alla tips.
Jag har denna:
[länk]
Den sprutan är för lackfärg, ex bilar, snickeri mm. Du kommer att bli tokig i du tänkt måla ett helt hus med den.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Den sprutan är för lackfärg, ex bilar, snickeri mm. Du kommer att bli tokig i du tänkt måla ett helt hus med den.
Vad tycker du passar min luftkompressor? Har du något förslag? Jag tänker inte köpa något dyrbart.
 
Något vid sidan av frågeställningen. Men varför skall du spruta på färgen och sedan stryka ut den med pensel? Varför inte stryka på den med pensel också?
 
Mrpele Mrpele skrev:
Vad tycker du passar min luftkompressor? Har du något förslag? Jag tänker inte köpa något dyrbart.
Som nämnts funkar inte frn sptutan och högst sannolikt inte din kompressor heller. För fasadfärg brukar man använda elektriska sprutor. De enklaste kan du köpa på Jula. Men jag hade nig antingen hyrt en riktig som kan ta i burk eller kört med prnsel. Har dock en kompis som körde en liten ladugård med en enkel, tror det var en bosch med slamgärg och var nöjd.

https://www.jula.se/search/?query=färgspruta
 
Jag måste också fråga: varför ska du sprutmåla ett helt hus med en spruta för att lacka bilar?
Du kommer bli tokig...på't med pensel!
(Det enda jag sett sprutas på fasad är rödfärg, ,och då lador och uthus. Boningshuset sprutar man inte för allt i närheten blir rött...)
 
Mrpele Mrpele skrev:
Vad tycker du passar min luftkompressor? Har du något förslag? Jag tänker inte köpa något dyrbart.
Tyvärr kan jag inte rekommendera något som funkar med din kompressor, måla ett hus och inte är dyrt, annat än en vanlig pensel.

En Airless pump börjar på iaf 3-4000kr. Det är sådana man lägger ut fasadfärg med.

Jag skulle rekommendera dig att försöka hyra en sådan.
 
  • Gilla
Mrpele
  • Laddar…
En tryckluftsspruta är helt olämplig för fasadfärg du måste späda alldeles för mycket i en airlesspruta kan du sprutar färgen oförtunnad hyr en sådan den arbetar med ett tryck på 80-200 kg på färgen o ryker inte mycket tryckluft ryker ner omgivningen mycket
 
Jag har övergett tanken på att sprutmåla. Tack för bra råd. Kommer att använda roller och pensel.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.