Håller på att byta fasadpanel och ska snart påbörja målningen. I en annan tråd i denna avdelning fick jag svar "Vilket tryck kompressorn kan lämna är inte så intressant. Det viktigaste är luftmängden den kan avge." Det jag frågar mig är om min luftkompressor kan avge tillräcklig luftmängd så att de kan användas. Målar med Demidekk ultimate. Vet någon om man kan kolla hur stor luftmängd den avger eller om man kan trimma den? Lägger in bild och video på kompressorn.
 
  • En stationär luftkompressor utomhus bredvid en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att veta skulle jag säga att det där är lungt :)

problemet är nog mer när folk i allmänhet försöker köra sin 102dB jula-kompressor till allt möjligt som den inte är ämnad för. (Bäst ämnad till att reta upp grannarna)
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Om det blir problem är det ju inte fråga om fungerar eller fungerar inte. Det är fråga om ifall och i så fall hur ofta man behöver vänta på att den skall bygga upp tryck. För att trimma den behöver du öka varvtalet. Ändra utväxling eller använda en frekvensomriktare för att öka varvtalet på motorn är två sätt. Jag är tveksam till om det är en bra idé. Din kompressor ser inte helt liten ut.
 
Såna där blåa spiralslangar brukar väl vara rätt klena? Första steget är ju att köra med en större slang....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såna där blåa spiralslangar brukar väl vara rätt klena? Första steget är ju att köra med en större slang....
Den klena slangen är bara till för finarbeten etc. Jag har en grövre slang.
 
A Avemo skrev:
Om det blir problem är det ju inte fråga om fungerar eller fungerar inte. Det är fråga om ifall och i så fall hur ofta man behöver vänta på att den skall bygga upp tryck. För att trimma den behöver du öka varvtalet. Ändra utväxling eller använda en frekvensomriktare för att öka varvtalet på motorn är två sätt. Jag är tveksam till om det är en bra idé. Din kompressor ser inte helt liten ut.
när den gått ner till fem bar så sätter den igång igen och jag ökar upp trycket till nio.
 
Vad har du tänkt lägga på med för typ av spruta? Fasadfärg brukar man lägga på med air-less pump.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad har du tänkt lägga på med för typ av spruta? Fasadfärg brukar man lägga på med air-less pump.
själva sprutan har jag köpt på jula. Ingen dyrare sak och inte heller så stor. Men den är behändig att ta med sig upp på ställningen.
 
Mrpele Mrpele skrev:
när den gått ner till fem bar så sätter den igång igen och jag ökar upp trycket till nio.
Orkar den hålla trycket över 5 bar så länge du använder sprutan är allt lugnt. Om du måste sluta att spruta då och då bara för att vänta på att trycket skall komma upp är det ditt tålamod som avgör.
 
  • Gilla
Mrpele
  • Laddar…
Mrpele Mrpele skrev:
själva sprutan har jag köpt på jula. Ingen dyrare sak och inte heller så stor.
A Avemo skrev:
Om du måste sluta att spruta då och då bara för att vänta på att trycket skall komma upp är det ditt tålamod som avgör.
Vilken färgvolym rymmer sprutan? Risken är att tålamodet tryter om du måste fylla på färg hela tiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken färgvolym rymmer sprutan? Risken är att tålamodet tryter om du måste fylla på färg hela tiden.
rymmer 1l Men eftersom jag inte är ett proffs som håller på med det här jämt och ständigt så kommer nog tålamodet att räcka.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken färgvolym rymmer sprutan? Risken är att tålamodet tryter om du måste fylla på färg hela tiden.
jag har också tänkt spruta några kvadratmeter först och sedan pensla, så under tiden jag penslar kommer trycket fyllas på igen. Perfekt kombination.
 
Mrpele Mrpele skrev:
så under tiden jag penslar kommer trycket fyllas på igen. Perfekt kombination.
Kör på! Jag tror inte att begränsningar i kompressorn blir något problem,
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Mrpele Mrpele skrev:
själva sprutan har jag köpt på jula. Ingen dyrare sak och inte heller så stor. Men den är behändig att ta med sig upp på ställningen.
Kolla så den kan ta ospädd fasadfärg. Gör den inte det skulle jag föreslå att du skippar sprutan och kör på penseln direkt.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla så den kan ta ospädd fasadfärg. Gör den inte det skulle jag föreslå att du skippar sprutan och kör på penseln direkt.
Kanske jag missförsstår dig, men jag har tänkt späda färgen med max 10 % vatten enl tillverkaren. Munstycket är 1,5 mm. Jag har tänkt spruta några kvadratmeter först och sedan stryka ut med pensel. Jag är novis så tar tacksam emot alla tips.
Jag har denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082207/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.