Haha det är inte diskmaskinen i köket utan en grovdiskmaskin som jag ska ha i laboratoriet
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Haha det är inte diskmaskinen i köket utan en grovdiskmaskin som jag ska ha i laboratoriet
Ahh, låter lite rimligare :)
 
Används elementet inne i diskutrymmet för att torka disken med?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Finns inte en chans att de där pumparna pumpar 700 m3 vatten i minuten, det gör inte ens monster-pumparna på 55kw i Henriksdals reningsverk... Du måste mena 700 liter i minuten?
Men en defekt kanske man kan få för typ 2000?
absolut fel av mig 700l/min är det
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
[bild]Så här ser det ut inne i maskinen. Pumpen verkar vara hyfsat lätt att byta ut, bara att lossa på slangarna.
Hade tänkt svetsa ihop en låda som maskinen bultas fast på där den nya högtryckspumpen ska sitta. I den lådan ska även dunkar med diskmedel kunna ställas om jag väljer flytande diskmedel.
Om jag nu vill byta ut värmeelement och termostat till kraftigare varianter, vart sitter det? Är värmeelementet det som sitter i botten av diskutrymmet?
bilden ger inga större ledtrådar men anslutningarna längs ner i bild ser ut som till elpatron
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Används elementet inne i diskutrymmet för att torka disken med?
troligtvis används det till såväl vattenvärme som torkning det gjordes så förr i tiden på konsumenmaskiner
 
Kanske är läge för en total ombyggnad: Använd bara "lådan" så monterar du på en högstryckstvätt på lämpligt ställe. Mata den med varmvatten (iofs kanske bara ca 50-60 grader varmt, men ändå) - lär bli bra tryck.
Avloppet lämnar du öppet rakt ut. Frågan är iofs om packningen till dörren håller, men det lär du märka :)

Jag tror varken packningar eller spolarmarna i diskmaskinen klarar särskilt mycket mer tryck än dom matas med, så att trimma genom dom tror jag inte funkar: Känn hur lätt en plastarm kan dras av med handkraft tex: Drar du på mer än det är byggt för kommer den troligen flyga av direkt.
Vit, platt, oval formad objekt med hål i mitten och flera skruvhål, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Ett , inte pk, tips är att få tag på storköksmaskindiskmedel men det är väldigt kraftfullt och måste hanteras varsamt ,giftigt och frätande
Jag körde sådant för ett antal år sedan och ALLT blev rent även på kortaste programmet, 50 grader
 
Spolarmarna i min diskmaskin bör klara trycket, både armarna och tillhörande rör från pumpen är i metall
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanske är läge för en total ombyggnad: Använd bara "lådan" så monterar du på en högstryckstvätt på lämpligt ställe. Mata den med varmvatten (iofs kanske bara ca 50-60 grader varmt, men ändå) - lär bli bra tryck.
Avloppet lämnar du öppet rakt ut. Frågan är iofs om packningen till dörren håller, men det lär du märka :)

Jag tror varken packningar eller spolarmarna i diskmaskinen klarar särskilt mycket mer tryck än dom matas med, så att trimma genom dom tror jag inte funkar: Känn hur lätt en plastarm kan dras av med handkraft tex: Drar du på mer än det är byggt för kommer den troligen flyga av direkt.
[bild]
Skulle också gått på total ombyggnad. Ta en helt vanlig terasstvätt, bort med kåpan, så är det mesta löst.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Spolarmarna i min diskmaskin bör klara trycket, både armarna och tillhörande rör från pumpen är i metall
Jo armen i sig kanske (nedan var en jag hittade som reservdel till en Hoover D811)
HVR92995570.jpg
Men infästningen - det ser fortfarande ut som en man "trycker fast i packningen" bara ?
 
Enklaste sättet att nå runt 90-95 grader är väl att skicka in varmvatten på 95 grader i maskinen? Om den nu tål det. Och enklaste sättet att lösa det är ju att trimma termostaten på en varmvattenberedare...
 
Nej det sitter en skruv I mitten som håller fast spolarmen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hsd
D Djävulssnickarn skrev:
Vart får man tag i sådant diskmedel?
Jag köpte det från en grossist , papper godis mm. , Frågade efter det i hämtlager/butik
Tror det hette rekal men inte säker på detta
Det är avsett till stordiskmaskiner som diskar på ett par minuter :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.