Utvecklingen av ny teknik och nya material går fort framåt, vilket märks även i utbudet av verktyg och maskiner. Jag tänker med denna artikel ge lite exempel på hur nyheterna letat sig in bland de klassiska verktygen och maskinerna. Se det som en trendspaning anno 2016.

Du kan läsa artikeln här: Trendspaning: Teknikutveckling och verktyg
 
Att köpa 1,5 A 18 volts är inte så smart, när jag jaga efter borrmaskin i höstas och även sett i vår att just sånna säljs ut billigt.

Finns en orsak till det.


Jag satsa på Bosch blå mindre 10,8 volts maskin i stället (inte den nya borstlösa dock).

För hemmafixare orkar maskinen med utan problem, även drar åt skruvar bättre än jag orkar dessutom (ja rejält hårt, går inte lossa enkelt för hand). Drar lätt 5*60 med plastplugg i betong eller gammalt hårt trä.

Dock dreneras batteriet om den går för tungt. Men håller ändå riktigt många timmar och laddar rätt fort nytt batteri.


Men batteri är riktigt bekvämt, borrmaskinen jag har med sladd använder jag helst inte längre, om det inte är tyngre saker som ska borras.
 
Redigerat:
Håller med om att batteritekniken idag är så bra att väldigt många nätanslutna maskiner går att ersätta med batteriversioner. Det är en trevlig trend men ibland blir man trött när sista batteriet tar slut och de andra är på laddning, något som är fullt möjligt om man kör hårt med de "tyngre" batterimaskinerna.
 
phl skrev:
Håller med om att batteritekniken idag är så bra att väldigt många nätanslutna maskiner går att ersätta med batteriversioner. Det är en trevlig trend men ibland blir man trött när sista batteriet tar slut och de andra är på laddning, något som är fullt möjligt om man kör hårt med de "tyngre" batterimaskinerna.
På företag bör man ha batterier nog för att täcka en arbetsdag (inklusive laddning).

Sen ska man inte snåla på Ah på batterier, säljs på rea maskiner med kassa batterier (som inte håller många timmar). 14.4 volt säljs inte mycket av till privatpersoner utan nu ska det vara 18 volt till ingen nytta.

Ger en onödig huvudvärk och batterier konstant på laddning. Samt renovering som aldrig blir klar på grund av strul hela tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.