Låter ju fantastiskt bra... Finns det elektriker som inte är medvetna om detta eller var det en hobbyelektriker elfirman skickade...?
 
Låter som någon som får ta egna jobb lite för tidigt. Att tycka att det är jobbigt att borra ett hål låter ju helknäppt.
 
troligen gjorde han det enkelt för att slippa öppna centralen. Skulle personligen monterat en arbetsbrytare istället för en dosa. Men det är bara jag =)
 
Pumpen ska väl föregås av brytare? Är det inte gjort så? Läs installationsanvisningarna.
 
Väggar mot garage ska väl vara brandskyddande? Då måste han ju brandtäta väggen efter genomföringen. Mer jobb -> hitta annat sätt at få ström om man är lat / stressad elektriker.
 
Den utskickade montören/elektrikern kanske inte hade behörighet att öppna centralen?

Jag har sett en annan bergvärmeinstallation där dom (rörmokarna) helt enkelt klamrade en lång EKLK 5G2.5 från den gamla arbetsbrytaren till elpannan. Dom gamla diazedpropparna på 20A fick sitta kvar.
 
Osäker på brandsäkerhetskraven men huset är från 78 och jag vet att väggen idag är helt tom...

Pumpen föregås av brytare, först ville han sätta brytaren där motoruttaget satt men det tyckte jag inte var så lämpligt eftersom utrymmet skulle bli blockerat efter möblering... Så han satte en dosa där och en brytare på ett bättre ställe...

Men kärnan i det hela nu är ju att det sitter ett 1-fas-uttag ihop med en fast ansluten 3-fas apparat utan att det finns någon JFB och det ska ju inte var tillåtet enligt GK100.

En annan grej, det var faktiskt två elektriker, en lärling och den som lärlingen kallade för "chefen". Det var "chefen" som fixade alltsammans... Lärlingen hade faktiskt problem med det mesta...

Värmepumpsinstallatören skulle kolla upp saken, men sa att elektrikerns mamma precis hade dött och att han inte hade kunnat prata med honom... Mycket på en gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.