Har installerat bergvärme och alla har varit toppenbra... Förutom elektrikern som verkade lite väl lat...

Mer eller mindre vägg i vägg med värmepumpen fanns elcentralen (en gammal hederlig med proppar), cirka 1 meter bort... På väggen fanns ett motoruttag som jag hade funderingar på att byta ut till ett modernt trefasuttag... Men så kommer då elektrikern och proppsar för hur extremt mycket enklare det blir att använda motoruttaget. Jag frågar om det verkligen är så mycket svårare att bara borra ett nytt hål genom väggen in i elcentralen men han säger då att det blir en jäkla massa kabeldragning mm mm och verkar allmänt motvillig...

Orkar inte tjaffsa så han får göra som han vill...

När jag kommer tillbaka en stund senare har han kastat motoruttaget i min soptunna och ersatt det med en kopplingsdosa varifrån det går en trefasmatning till värmepumpen och en enfasmatning till ett vägguttag på väggen (avsett att försörja en frånluftsmodul till värmepumpen).

Min fråga är nu först och främst om det normalt att man lägger ett enfasuttag på det sättet, utgår ifrån att han höll sig inom regelboken men är det så att säga ett bra sätt?

För det andra, hur mycket mer tid tar det egentligen att gå med en ny kabel direkt till en elcentral, där det för övrigt fanns gott om säkringar över, än att köra på denna varianten...
 
Det är inte "normalt", värmepumpen bör ha en egen matning med lite grövre kabel och säkras kanske 20 A sedan sätter man ett vanligt 230 Volts uttag till frånluftsmodulen, är det nära centralen tar man en egen grupp är det långt och besvärligt kan den få dela grupp med nått annat.
Kräv att han återmonterar ditt motoruttag och drar fram en ny ledning, ta upp ditt missnöje med elektrikerns chef och be att få dit någon annan.
 
Motoruttaget var ju säkrat till 16A och kablarna var ju 2,5mm2 så jag tror att det är ok egentligen.. Pumpen är en Nibe 1245-8 och vad jag förstår så är rekommenderad avsäkring 16A och max belastning 15A. Det som är lite klurigt är att frånluftsmodulen ju också kan dra lite ström, ca 1,1 A och då blir det ju lite på marginalerna...

Läste även att det gick att ansluta strömförsörjningen direkt i pumpen, fanns en plint för detta...

Vet inte riktigt vem som är chef iom att det var värmepumpsinstallatören som anlitade elfirman... Men jag får väl maila och höra vad de säger...
 
Jag tror inte att du ska maila, ta en personlig kontakt. Mail brukar fungera sådär, en del svarar över huvud taget inte på såna man inte tycker om. Och du får betydligt mer pondus om du har modet att ringa.
Oavsett ska du ha tillbaka ditt motoruttag.
Det är inte troligt att frånluftsmodulen får säkras med 16 A, troligtvis ska den säkras 10 A. Det borde sitta nån skylt på frånluftsmodulen där det står vilken maximal säkring det får vara
I dom fall när man tar ström från VP brukar det sitta avsäkringar inne i pumpen.
Och man sätter inte ett 230 Volts uttag på samma ledning som matar en fast ansluten 400 Volts apparat.
Vet du inte vem som är elinstallatör får du prata med pumpinstallatören.
 
Hittar ingenting om max avsäkring... Bara att max effekt är 250W.

Varför kopplar man inte ett 230V uttag på samma ledning som en fast ansluten 400V? Antar att det är något man får göra men inte bör göra? Vad kan strula till det?
 
Finns många trådar om trefasgrupper som matar enfaslaster.. Under vissa förutsättningar är det som sagt tillåtet..

Antar att du fått el-installationen inkluderad i det du betalat för pump med installation??

Annars brukar väl inte elektriker vara kända för att spara på kundernas pengar..:D
 
Gör inte vår kollega den lata elektrikern fel om han återmonterar det gamla motoruttaget? Jag antar att det är av Semko modell.

Jag tror att han var ute efter att få bort det gamla uttaget.
 
Redigerat:
Jo elinstallationen var inkluderad.

Tror inte att han var ute efter att få bort det gamla uttaget, det var bara tjat om hur mycket enklare det skulle vara...
 
Har man fastpris på installationen och inget är specat på hur elen ska göras så får man ju det absolut enklaste utförandet...
 
snaggletooth skrev:
Har man fastpris på installationen och inget är specat på hur elen ska göras så får man ju det absolut enklaste utförandet...
Därför är fast pris oftast en dum ide, både för kund och elektriker!
 
Rikard Ågren skrev:
Gör inte vår kollega den lata elektrikern fel om han återmonterar det gamla motoruttaget? Jag antar att det är av Semko modell.
Men då är det ju fullständig jackpot, då lär ju elektrikern i princip bli tvungen att montera upp ett modernt CEE-uttag d^_^b
 
snaggletooth skrev:
Har man fastpris på installationen och inget är specat på hur elen ska göras så får man ju det absolut enklaste utförandet...
får så mycket vibbar av pizzakopplingar här, de är ju oftast av något "enklare" utförande ;).
Men visst får man det minsta som uppfyller standard om man inte avtalar nått annat
 
Inte ska väl befintlig utrustning demonteras och den gruppen sen användas till nyinstallationen. Det kan inte ha något att göra med fastpris eller ej. I detta fallet verkar det ju även vara serverat med närhet till central och lediga grupper osv.
Verkar vara dålig fackmässighet hos montören oberoende av uppgörelsen, knepigt att grena till uttaget för frånluft vid 16A grupp även om det kan vara tillåtet. Som ofta skrivs om här är det ju inte heller lyckat med 1-pol och 3-pol last på samma grupp. Är det en gängsäkringscentral eller 1-pol dvärg och ingen JFB är det dessutom direkt felaktigt.

Jag skulle försöka få det bättre utfört via leverantören, så får de göra upp sinsemellan därefter. Verkar vara många taffelmakare inom sån verksamhet, jobbet var väl trots allt inte gratis.
 
Angående befintlig utrustning så godkände jag ju egentligen att han tog bort den... Men först efter att två gånger har frågat om det inte gick att koppla direkt i centralen... Hans förklaring var att han skulle behöva dra en synlig kabel utmed väggen där centralen sitter och sen vidare synligt i hallen för att slutligen gå in i garaget där värmepumpen finns... Mitt förslag om att borra ett hål rakt in bakom elcentralen förkastade han helt...

Det är en gammal hederlig säkringcentral med proppar, och det finns ingen JFB. Menar du att installationen jag har fått inte ens är godkänd?
 
Har du ingen JFB är det inte tillåtet att blanda 1-pol med 2 eller 3-pol laster. Det är alltid lite tveksamt att göra och därför rekommenderas 3-pol dvärgbrytare. JFB är alltid krav vid sån blandning oavsett och tidigare var det helt förbjudet här i Sverige.

Man ska inte blanda ihop detta fallet med att man delar en trefasgrupp till tre styck enfasgrupper, utan just de olika 1,2,3-pol förbrukarna på samma grupp ger farorna.

Du bör ju i vanlig ordning komplettera med JFB trots allt vid tillfälle.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.