Nu har bauhaus lite rabatt på aeg:n, 1895 istället, blir det nog att slå till :)
 
Vill gärna ha en riktig dragare, har upptäckt att den gröna boschen PSR 12V inte orkar med att dra i gipsskruvarna (spånskiva o regel) Har kört golvskivor med den och det gick ok men då har man ju lite mer tryck att lägga på. Kommer man över axelhöjd eller står på pallen så räcker den inte till. Eller använder jag den fel, det är med elektronisk inställning och jag kör på ettan, grov skruv och högsta moment?

Vilken dragare funkar egentligen bäst för mina behov?

Kjell G
 
ett tips kan vara att köpa black & Deckers maskin som volvo säljer ut.
14,4 Volt 13mm snabbchuck i metall drar 50 Nm, dubbla batterier, snabb-laddare 30 minuter per batteri...

Har till och med använt slagborr funktioen när jag satte i expanderbultarna i betonplintarna funkade prima!!!

Hela maskinen känns rubust och funkar kanon...

1495:- med volvokortet.

och DeWalt och Black&Decker är samma tillverkare.
http://www.volvokort.com/contents/blanketter/manadensbutik/vb4.pdf
 
Har beställt en B&D men till min oförställda glädje går Boschen kanon, drar i både spånskiveskruv o gipsskruv som ingenting. Vet inte hur jag bar mig åt, kanske maskinens inställning eller min egen. Sen jag bytte bits o började köra med Byggmax skruv så har allt fungerat perfekt. Fast med så många variabler är det svårt att veta vad som gjort att det går så bra.
HURRA

Kjell G
 
Köpte på mig B&D men vad är det med batterierna? Det står inget om Ah på dem, de håller efter laddning för max 15 skruv och det går inte att fräsa ur för eldosorna!!! Laddaren visar grönt men de tycks inte ta till sig nån laddning.

Nån med liknande erfarenhet? Eller har jag bara otur, får väl bli reklamation på grejerna.

Kjell G
 
Mikael_L
Gimbal skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael_L Visa inlägg
Din är en "riktig", K-Rautas har 2,0 Ah batterier istället för 2,6 och 10mm chuck istället för 13mm.
DVS någon sorts kampanjmaskin, som är aningens bantad.


Jag tror inte det är en bantad maskin, snarare har den alltid sålts med 10mm chuck framtill senaste halvåret eller så, då den har börjat komma med 13mm chuck.

Batterierna utvecklas hela tiden så beroende på när du köper så får du olika starka batterier, från början såldes den med 1.5Ah NiCd, sen kom 2.0 Ah NiMH och nu finns då 2.6Ah.

Själv har jag 14.4Voltaren (skillnaden mot 12V är minimal) och jag tycker det är en kalasmaskin.
Jag har inte kunnat släppa den här K-Rauta dragaren ur sinnet. Men då jag nu var nära att slå till, men fortfarande misstänksam så läste jag i manualen lite.
Då såg jag att den här K-Rauta-maskinen heter GSR 12-2 ? Var kommer tvåan ifrån?
 
  • Bosch_GSR12-2_framsida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Men ännu mer tråkigt var läsningen av specifikationerna:

Här står det vridmoment 11/27 Nm (mjukt/hårt)

men nå har väl GSR12 mer än 11 Nm mjukt moment va??? :confused:

På Bosch hemsida finns uppgiften 19/32 Nm (för den "riktiga" GSR12) :cool:

Lite skillnad !

Jag köpte ingen skruvdragare ! :surprised:
 
  • Bosch_GSR12-2_spec.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Gimbal skrev:
GSR 12-2 det var tusan, vilken fuling. Fy på Bosch.

Här finns bosch egen spec.
Bosch - Power Tools Trade/Industry - Cordless Drill/Driver GSR 12-2
Ja då är det tydligen en befintlig produkt iaf, alltså inget som är specialproducerat för K-rauta!
Men det är ändock en lite klenare maskin på flera sätt jämfört med "vanliga" GSR12:an, vilket man ska ha i åtanke då man jämför K-rautas paket med någon konkurrents.

Jag såg inget på hemsidan om att den här ska tåla 2 meters fall mot betonggolv, som det står om GSR12V... Autolock-chuck har den inte heller...
 
Mikael_L skrev:
Ja då är det tydligen en befintlig produkt iaf, alltså inget som är specialproducerat för K-rauta!
Men det är ändock en lite klenare maskin på flera sätt jämfört med "vanliga" GSR12:an, vilket man ska ha i åtanke då man jämför K-rautas paket med någon konkurrents.

Jag såg inget på hemsidan om att den här ska tåla 2 meters fall mot betonggolv, som det står om GSR12V... Autolock-chuck har den inte heller...
Är det inte GSR 12 VE-2 (Heavy Duty) som tål ett 2 meters fall mot betonggolv, inte GSR 12 V (Standard Duty)? :)

Andra skillnader:

GSR 12 V
Vrid: 32 Nm
Vikt: 1,7 kg
Chuck: 10 mm
Pris: Dyr

GSR 12 VE-2
Vrid: 65 Nm
Vikt: 2,3 kg
Chuck: 13 mm
Pris: Dyrare

Men jag har för mig att jag sett specar där snabbchucken var 13 mm på GSR 12 V också??
 
Jag vill likt alla andra slå ett slag för maskinen jag köpte. Efter att ha velat mellan blå bosch, De walt och AEG, satte en kille på Ahlsell en Hitach i näven på mig, snacka om balans, smidig och styrka, Tål att kollas kanske?. men efter som du frågar.. AEG:n prisvärd, stark och visst balans variation (kan vara nog så viktigt). Bästa är nog och känna och peta själv och bilda en uppfattning av all info.
 
Det blev en AEG 12x till sist, hittills väldigt nöjd men den har inte satts på några prov ännu... Tillträder ju objektet i ÖVERMORGON... då blir det allvar :D
 
Lyfter den här tråden igen, sisådär ett halvår senare...
Min Bosch GSR12 har visat ålderskrämpor ett tag nu - batterierna blir slöare och maskinens avtryckare glappar, så det är dags att låta den gå i pension.
Igår var jag på Bauhaus och hittade AEG BS12X med två 3Ah batterier för 1495:- nedsatt pris. Minns att jag läst en massa bra här på forumet om just AEG skruvdragare, så det blev affär på stört - kom inte ihåg beteckningen på de dragare jag läst om, men hoppas det var den här.
Hur har det gått för er andra som köpt denna BS12-dragare? Funkar den bra och är ni nöjda?
 
Jag har en sådan fast den tidigare som ersattes av den med metallchuck. Kanondragare tycker jag fast som någon sa så är den lite långsam för viss borrning. Jag har tappat den från 2 meter i betonggolvet utan problem (man kan ju ha tur också). Märker en tydlig skillnad mot min gröna bosch, undrar om någon vet varför den slinter mer på skruvarna fastän de har identiska nya bits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.