Ja, jag har läst alla gamla trådar, men inte blivit helt klok i alla fall, men nu har jag dragit ner skruvdragarköpet till vad som verkar vara tre alternativ.

1, AEG BS 12X (INTE "Raptor") 1995 kr på Bauhaus, 2 st 3 amp batterier, 16/35 NM 10 mm metallchuck

2, Blå Bosch 12v på K-Rauta för ca 1500 kr, 2 st 2 amp batterier, ?? NM, plastchuck, en sedan tidigare ifrågasatt boschmaskin som verkar ligga "mellan blå och grön", 10 mm chuck.

3, Dewalt 907, 1000-1500 kr, Silvan/Rusta m.fl, 1,3-2 AMP, ?? NM, 10 mm chuck

Vad hade ni valt, är det någon som har erfarenhet av mer än en av dessa maskiner?
 
907an är en bra maskin, dock med 2A NiMh Batterier, jag har 1,3 Ah NiCd batterier och är inte så jätteförtjust i de batterierna. Men eftersom jag har annan Dewalt utrustning som går på 12V så kan jag köra med andra batterier. Det jag gillar med den maskinen är att den bara väger 1,6 Kg med batteri, har själv en tyngre skruvdragare för tuffare jobb men har du en 220v borrmaskin så klarar du dig med denna maskin.

Boschen har jag aldrig testat men jag hade nog lagt till en 700 kronor och köpt en Blå bosch med 2,6 A batterier.

AEG är ju kanske den bästa maskinen av de du räknar upp här, själv är jag ganska förtjust i metallchuck, men nu väger maskinen 2 kg, maskinen har ju fått bra recensioner i tester och jag har bara hört gott om den. Men lägger du till en 700 kr så får du en riktigt bra Makita... Dock hängde AEG med väldigt bra jämfört med den i DNs test

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=300356

Att köpa skruvdragare kan vara väldigt ångestfyllt...
 
Jag har AEG'n och har använt den sen augusti förra året. Just att batterierna är vändbara tycker jag är en stor fördel för att hitta den balans som passar just mig.
Den drar i långa skruvar där min B&D går bet så jag kan intyga att den är urstark.
Gillar även att den har metallchuck och kuggväxlar i metall. Är supernöjd, med ett litet undantag. Den har inte tillräcklig varvtal för alla typer av borrning.
Jag skulle ha valt AEG'n igen om jag skulle köpa nån ny. Elektrikern som utförde elrenoveringen i mitt kök hade för övrigt samma AEG som mig.
 
SmygvinkelChalle skrev:
Men lägger du till en 700 kr så får du en riktigt bra Makita... Dock hängde AEG med väldigt bra jämfört med den i DNs test

[länk]

Att köpa skruvdragare kan vara väldigt ångestfyllt...
Jag köpte min Makita 6317D för 2399 med 2st 2.6Ah batterier.Vet ej om Makita kör den kampanjen längre
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag köpte min Makita 6317D för 2399 med 2st 2.6Ah batterier.Vet ej om Makita kör den kampanjen längre
Var någonstans köpte du den då?
 
haraldnyborg.se har en makita för 1995:- men vet inte vad det är för model
 
Jag säljer mest AEG, Milwaukee, De Walt, Bosch (Blåa och gröna) och Makita.
Av dessa är det AEG, Milwaukee och Makita som har minst antal reklamationer.
Mest prisvärd ock lämplig av de maskiner du nämnt är helt klart AEG!
 
Jag har en blå GSR12V med tre batterier. Är det denna maskin som avses i tråden? Jag har svårt att se vad som skulle göra att den skiftar i grönt? Den är precis lika blå som alla andra blå maskiner jag har och uppför sig precis som en blå maskin ska göra. Perfekt mao. Klar köprek på denna om man ska ha en skruvdragare. Vill man ha en lite tyngre allroundmaskin finns det nog biffigare modeller att titta på instället. Tex så kör jag oftast dosborren i en annan skruvdragare jag har med lite mer ork.
 
yens skrev:
Var någonstans köpte du den då?
På Bergnils i Falun.Den borde ju finnas hos alla makita återförsäljare för det priset
 
Andreas_Hansson skrev:
På Bergnils i Falun.Den borde ju finnas hos alla makita återförsäljare för det priset

Det är ett billigt pris och alla återförsäljare kan inte hålla det priset jämt.
Det bör vara en specialkampanj dom har...

Med dom senaste priserna bör dom nog ligga på mellan 2600:- och 3000:- med moms som "ordinarie kampanjpriser".
Med det menar jag att det inte finns några ordinarie priser - i alla fall inga som folk betalar! ;)
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag har en blå GSR12V med tre batterier. Är det denna maskin som avses i tråden? Jag har svårt att se vad som skulle göra att den skiftar i grönt? Den är precis lika blå som alla andra blå maskiner jag har <klipp>
Din är en "riktig", K-Rautas har 2,0 Ah batterier istället för 2,6 och 10mm chuck istället för 13mm.
DVS någon sorts kampanjmaskin, som är aningens bantad.
En försäljare på en Järnia-butik sa att Bosch har ett stort lager av 2Ah batterier som måste säljas ut då den gröna 12voltaren snart ska utgå ur sortimentet, och att det troligen är därför det görs kampanjpaket med 2 Ah batterier. (det har varit andra kampanjer med 2 Ah, också).
OBS. Detta får stå för den försäljaren...

Sen är K-Rautas tillverkad i Malaysia, men om det har betydelse vet jag faktiskt inte. Bosch verkar ju faktiskt lägga ut sin tillverkning lite varstanns runt om i världen.

Jag var på K-rauta idag, och tittade ännu en gång på paketet, är ju, trots bantade specar, rätt sugen. Jag tror egentligen inte att jag skulle bli det minsta besviken, utom om jag kom till det tillfälle då jag vill greppa om något 10-13 mm :rolleyes:

Men jag väntar ett tag till, tror att jag ska köpa jag behöver skruvdragaren, inte månader/år!? i förväg...
 
Mikael_L skrev:
Men jag väntar ett tag till, tror att jag ska köpa jag behöver skruvdragaren, inte månader/år!? i förväg...

Detta är något alla hemmapulare ska tänka på!
Oavsett hur dyr maskin man köper så mår inte batterierna bra av att ligga längre perioder.
Många gånger är det onödigt att köpa två batterier som riskerar bli dåliga när man idag laddar batterierna på en timme...
 
Mikael_L skrev:
Din är en "riktig", K-Rautas har 2,0 Ah batterier istället för 2,6 och 10mm chuck istället för 13mm.
DVS någon sorts kampanjmaskin, som är aningens bantad.
Jag tror inte det är en bantad maskin, snarare har den alltid sålts med 10mm chuck framtill senaste halvåret eller så, då den har börjat komma med 13mm chuck.

Batterierna utvecklas hela tiden så beroende på när du köper så får du olika starka batterier, från början såldes den med 1.5Ah NiCd, sen kom 2.0 Ah NiMH och nu finns då 2.6Ah.

Själv har jag 14.4Voltaren (skillnaden mot 12V är minimal) och jag tycker det är en kalasmaskin.
 
P-plats skrev:
Jag säljer mest AEG, Milwaukee, De Walt, Bosch (Blåa och gröna) och Makita.
Av dessa är det AEG, Milwaukee och Makita som har minst antal reklamationer.
Mest prisvärd ock lämplig av de maskiner du nämnt är helt klart AEG!
Hejsan Patrik!
Jag måste bara fråga........vad är den vanligaste anledningen till reklamationer på skruvdragare, och är blåa bosch svaga på nån särskild punkt?
Jag gillar min gsr 12 ve-2 skarpt o på jobbet har vi 2 gsr 12 som har slitit hund länge nu o dom funkar fint........men chefen o hans son tråkar mig så fort tillfälle ges för att jag råkar gilla blåingarna........"dewalt är riktiga maskiner det".......till saken hör att hans dewalt-comboset ligger hemma i boden för att skruvdragaren, sticksågen och cirkelsågen alla är trasiga........tigersågen o lampan funkar iofs, men dom är knappt använda heller.
Mvh!
 
Jan-L skrev:
Hejsan Patrik!
Jag måste bara fråga........vad är den vanligaste anledningen till reklamationer på skruvdragare, och är blåa bosch svaga på nån särskild punkt?
Jag gillar min gsr 12 ve-2 skarpt o på jobbet har vi 2 gsr 12 som har slitit hund länge nu o dom funkar fint........men chefen o hans son tråkar mig så fort tillfälle ges för att jag råkar gilla blåingarna........"dewalt är riktiga maskiner det".......till saken hör att hans dewalt-comboset ligger hemma i boden för att skruvdragaren, sticksågen och cirkelsågen alla är trasiga........tigersågen o lampan funkar iofs, men dom är knappt använda heller.
Mvh!
Jag måster erkänna att Bosch aldrig legat mig varmt om hjärtat och dom är nog bättre än vad jag vågar erkänna för mig själv! ;)
Blir nog tvungen att gilla dom mer i framtiden då vi kommer lagerlägga mer av dom och mindre av mina egna favoriter...
De Walt har framförallt problem med batterier och strömbrytare och det jag inte gillar med Bosch är att alla reklamationer ska skickas till Tyskland istället för att hanteras i närheten. Det är denna procidur samt att dom är lite mer omständiga än tex AEG som gör att jag rankar dessa högre (inte maskinernas kvalite).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.