AdnanH AdnanH skrev:
Det är två rör som går in i radiatorn. Därefter är det ett rör som går upp till termostaten och sedan vidare in till radiatorn (det vita röret). Det är i botten på det vita röret som är varmt. Men sedan blir det kallt uppåt.
packboxen kan behövas bytas även fast pinnen fjädrar. Om det är ett ett-rörsystem, vilket också har två rör till elementet, så är skruven vid din röda cirkel till för att justera hur mkt som går direkt förbi radiatorn vidare till nästa radiator.
 
T Tompafix skrev:
packboxen kan behövas bytas även fast pinnen fjädrar. Om det är ett ett-rörsystem, vilket också har två rör till elementet, så är skruven vid din röda cirkel till för att justera hur mkt som går direkt förbi radiatorn vidare till nästa radiator.
Okej. Nu var jag osäker på om det är två-rörsystem eller ett-rörsystem. Jag tittade på bara på antalet rör som gick in i radiatorn. Hur kan jag kolla upp det?

Så man borde kanske lossa en av skruvarna på det inkommande röret och eventuellt skruva in det andra röret så att det bildas ett större tryck i radiatorn?
 
Svårt att svara på utan att se hur rören är dragna. Sedan hur du ska göra med skruvarna beror på koppel det är. Men packboxen bakom termostaten kan vara trasig som sagt.shopping
 
Är det bara ett rör som är varmt under elementet eller båda, ca samma temp på dom
 
J jonaserik skrev:
Är det bara ett rör som är varmt under elementet eller båda, ca samma temp på dom
Båda rören verkar ha samma temperatur. Så det är nog 1-rörssystem.
 
Då finns inget flöde genom det elementet, hur är det med dom andra som är kalla, är det lika där, båda rören varma och ca lika temp, kolla.
 
J jonaserik skrev:
Då finns inget flöde genom det elementet, hur är det med dom andra som är kalla, är det lika där, båda rören varma och ca lika temp, kolla.
Japp. Samma där på de andra två elementen.
 
Min son hade samma problem förra veckan.
Det visade sig att radiatorslingan var uppdelade i 3 slingor med strypningar (aldrig varit med om detta i en villa) & på en av slingorna så var returen avstängd med en ballofix.
Tog en stund att hitta att det var 3 slingor, men när det var 4 rum på samma sida av huset som var kalla så kom ju misstanken att det var nåt sånt här,
 
OK då är jag med, nu lite deckarjobb för dig, du ska försöka att få reda på var första elementet är på slingan, vilket fabrikat på hus. Ett fabrikshus eller lösvirke, rest av någon. Fabrikshus har ritningar på VVS och kan beställas från dom, finns det så är det en skitsak att se hur rören går. Annars så får du tänka hur det kan se ut med rördragningen. Om stänger av termostater på alla element så dom kallnar så ska alla rör ha nästan lika temp. Flödet går förbi med varmt och kommer tillbaka till värmekällan oförbrukat. Öppnar du den som du tror är första så ska den bli varm,. Normalt så går rören ut närmast värmekällan och tillbaka efter ett varv. runt ytterväggarna. Svårt att se hur rören går, hittar ordningen så sätt en lapp på elementet med tex 1 på första och 2 på nästa. För att få ordning på det så måste ordningsföljden konstateras. När du fått hum om det så återkom.
 
Hmm låter väldigt likt det problemet jag har.
Har bifogat en liten paint skiss på hur det ser ut på nedre våningen. De röd markerade är de radiatorerna som inte blir varma. Den längst bort i kontoret är den som är kallast medan de två i vardagsrummet är lite mer fesljummen (skulle inte säga ljumma då det är relativt kalla men varmare än kontoret). I pannrummet/tvättstugan sitter en radiator också som är varm. Och på övre våningen där vi har tre radiatorer så är alla de varma.

Något jag märkte nu på radiatorn i kontoret är att rören som kommer in till den är varmast medan de andra två i vardagsrummet är något svalare
 
  • Enkel planskiss av nedre våningen med rödmarkerade radiatorer som indikerar låg temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK verkar som att rören kommer in i vardagsrummet och går runt motsols. hur många element är det på bottenvåningen.
 
på botten är det totalt 4. Det är de utritade på bilden. Det svarta strecket motsvarar ett fungerade varmt element i tvättstugan. I köket har vi golvvärme och i toaletten har vi elektrisk golvvärme.
 
OK då ska du se om du kan fota eller se själv på kopplet vid golvet har någon beteckning på sig, eller någon hatt som sitter på det, kan vara att dom inte är rätt i flödet. På en del koppel så finns det inställning. På bilden som exempel så är det under sexkantmuttern det sitter, nu vet jag inte hur dina ser ut , men troligtvis finns det något där.. Mera deckarjobb och sen är vi hemma för att justera.
 
  • Radiatorkoppel med en sexkantmutter för inställning av flöde, exempel på inställningsdetaljer vid golvet.
Bifogar ytterligare bild på kopplet. Dessvärre ser jag inga pilar på den. Något jag märke nu när jag tog loss elementet är att på baksidan av elementet så är det varmt längst ner. Men endast på baksidan. Uppe är det fortfarande kallt. Det här gäller radiatorn i vardagsrummet närmast tvättstugan.
 
  • Kopplingar och rör på baksidan av ett element i ett vardagsrum, nedre delen varm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator i vardagsrum med synliga rör och inga pilar synliga, varm på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis är det under den ensamma sexkantmutter strypning sitter, kolla in det kommer inget vatten där, ta det lite försiktigt när du lossar den, om det börjar komma vatten dra till igen, men tror inte det. Som en tumregel: Expl. 5 element , skruven går att vrida från jämns med ytterkant till botten 5 varv , i botten är det stopp på flödet till elementet. Så ska första öppnas ett varv och nästa 2 varv , OSV , tills du kommer till sista som ska vara helt öppen, det kan vara lite diffust om några element är av större karraktär , då får man kanske öppnna lite mer på det och försöka öppna näst sista lite mer. Funktionen är att första får flöde med värme och nästa får nästan samma flöde men lite temperatur, lika hela vägen till sista som får mest flöde men minst temp, det är flöde och temp som avgör effekten på elementet .Hänger du med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.