Luftvärmepump borde ju räcka hur varmt tänkte du ha där egentligen?
 
Vi har provat med vedkamin, det var inget bra alternativ. Det tar 2 timmar att öka temperaturen 10 grader i ett 100 m2 garage.
Numera är det dieseleldat varmluftsaggregat från http://www.drift-underhall.se/
Dyrt? 25 kr/timme, när den går
miljövänligt?
 
Spoon195 skrev:
Funderar på vilken uppvärmning....

Först tänkte jag ha en luft-luft värmepump, men med dessa vintrar så hjälper de ju föga.
Lurar lite på en braskamin... har ju egen skog för ved.

Kom gärna med förslag och funderingar.
Uppvärmning med öppen låga i garage är väl inte uppskattat?
Visst om man bygger ett pannrum (som en brandcell) med egen ingång då kanske?

Eller är det inte så?
 
FredrikR skrev:
Uppvärmning med öppen låga i garage är väl inte uppskattat?
Visst om man bygger ett pannrum (som en brandcell) med egen ingång då kanske?

Eller är det inte så?
Det ligger mycket i vad du säger, problemet kanske dock inte ligger i eld som tar sig ut utan div. brandfarliga ångor som tar sig in i en braskamin...

Luftvärmepump som håller en grundtemp som man klickar upp när man skall ut och meka kanske är det bästa, Ett par fläktar i taket bara som trycker ner värmen... hmm många tankar snurrar.

Diesel agg....ja kanske men då måste man ja tillgång till diesel, vet iofs inte vad ett sådant aggregat drar men jag har ju inte någon tank på gården.
 
Nu är det ju visserligen kallare i Skaraborg än i Skåne, men vi klarar oss med en dunk (25 l) i veckan. Då håller vi 14 -15 grader och garaget är välisolerat ca 100 m2
 
grävaren skrev:
Nu är det ju visserligen kallare i Skaraborg än i Skåne, men vi klarar oss med en dunk (25 l) i veckan. Då håller vi 14 -15 grader och garaget är välisolerat ca 100 m2
25l i veckan, ... 25x12,5=312,5x4=1250kr i månaden. känns inte jättebilligt, men det kanske är vad det kostar att värma upp ett garage.
 
För 1250:- borde du få en hel del luft/luft-värme tex.
Jag värmde mitt med 78m2 garage med en Pana NE9JKE den tog ~8kWh/dygn.
Dock byttes den ut med golv/bergvärme när det byttes uppvärmningskälla i huset på sensommarn.
 
Jag tänkte köra luft/luft på 4,5 kW, hade en tanke på att även sätta in vedkamin så man kan gå in och elda någon gång om dagen när det är riktigt kallt och värmepumpen inte är så effektiv. Men det med brandrisken är ju värt att tänka på känner jag...

Har räknat med att det under vintern när det är 5-10 grader kallt går ca 25 kWh/dygn. Det kostar ca. 900:- och då räknar jag med 10-12 grader inne för det mesta... Skall jag ut och skruva mycket blir det 16 grader.

Kör jag normal ventilation är värmeeffektbehovet 2,2 kW för att höja temperaturen 20 grader mot ute. Jag tänkte ventilera mindre när jag inte är där och mer än normalt när jag är där. Ska ha avfuktare också.
 
mkt bra garage det där. luft luftvärmepump till uppvärmning fungerar mkt bra men köp en som går att ställa på 10 grader eller ännu lägre om det finns det, ofta så går dom billiga pumparna bara att köra på 15 grader som lägst och då rinner kilowatten iväg. värmepump i kombination med en braskamin som eldas med billig ved är en utmärkt kombination och speciellt om braskaminen har en inbyggd fläkt så får du ut värmen på ett effektivt sätt i hela garaget. lycka till med bygget, mvh från mariestad
 
itbyggarn skrev:
mkt bra garage det där. luft luftvärmepump till uppvärmning fungerar mkt bra men köp en som går att ställa på 10 grader eller ännu lägre om det finns det, ofta så går dom billiga pumparna bara att köra på 15 grader som lägst och då rinner kilowatten iväg. värmepump i kombination med en braskamin som eldas med billig ved är en utmärkt kombination och speciellt om braskaminen har en inbyggd fläkt så får du ut värmen på ett effektivt sätt i hela garaget. lycka till med bygget, mvh från mariestad
Frågan är om en pump med underhållsvärme (+8/10grader) förbrukar så mycket mindre än som går till +16 som lägst?
I underhållsläget får pumpen jobba mer för att frosta av, och kanske oftare.
Hade en Pana NE9JKE (med underhållsvärme) i garaget förra vintern, och kan inte påstå att jag märkte nån enorm skillnad i förbrukning mellan 8 och 16grader, sen var de ju overkligt kallt jan/feb också men.. :)
 
hej igen, intressant ide det där fredrik, ska örsöka att prova med att höja tempen och se vilken skillnad det blir i förbrukning,
det var installatören av min lvp som sa till mig att köpa en som gick ner till tio grader han sa även att det var bra om man körde pumpen på lägsta fläkthastighet så att pumpen fick arbeta så mycket som möjligt utan att termostaten slår av och på hela tiden när man kör på underhållsvärme 10 grader.
vet inte om han har rätt i det men han verkade kunna det där.
ska bli intressant att prova med en elmätare och se vilken skillnad det blir i elförbrukning.
tack för tipset
 
Ja testa lite och återkom gärna. :)
Det var pumpinstallatören som tipsade mig om att testa, och han var inte samma person som säljaren så han hade inget att vinna på endera så att säga.
 
En annan variant är att skärma av en liten del av garaget med typ svetsduk och låta värme läcka ut i resten av garaget, då tror pumpen att det är full temperatur och slår ifrån. Den skapligt billiga pumpen jag kikar på har underhållsvärme, men funkar så att den värmer upp till 16 grader, slår ifrån och väntar tills tempen närmar sig inställt och går igång igen. Verkar bättre än de som står och flåsar hela tiden. Om jag nu fattat rätt.
 
Dålig på att uppdatera!!!

Kommer bilder så snart jag tagit nya.

Panelen snart klar, portar uppe, färdig isolerat, snart klar med elen.

Håller på inne och drar all el. Bara taklampor, utelampor och två uttag ute kvar.
Har bestämmt mig för att köpa en luft luft värmepump.
Panasonic NE12LKE
0,6 – 6,6 kW värme
Underhållsvärme 8-10grader
Värmedrift ner till -20grader.
Blir nog bra.

Som sagt, bilder kommer asap!

MVH
Fredrik
 
En sådan pump borde klara jobbet riktigt fint.

MEN, det var länge sen det lovades några bilder.. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.