Jo, som jag skrev så har jag haft den tanken.
Stommen på garaget är redan klar och klädd med panel.
Taket blev 22 grader och täckt med betongpannor.
Vanliga takstolar fast konstruerade för hängande belastning.
 
Ekberg skrev:
Min tanke är att ha en någon typ av balk med löpvagn och vanlig kedjeblock i mitten av garaget i längdriktningen. (6x8m).
Takstolarna sitter cc1200 och är konstruerade för en balk med egenvikt av 40 kg per meter och max lyftkapacitet är satt till 300 kg.
Jag har samma förutsättningar som TS. Tänker lyfta maximalt 300 kg men troligen aldrig i närheten av detta. En balk och enkel löpvagn på denna får det bli? Jag antar att man kan hitta prisvärda vagnar för en liten IPE-balk?
Har du förresten hunnit ordna med detta ännu Ekberg? Vore kul med någon kommentar.

Jag har högt i tak så en IPE-balk 100 mm tänker jag mig. Jag funderar dock på infästningen. Skall sätta ångspärr under takstolarna i veckan och sprutisolera, vilket begränsar möjligheterna att göra nåt senare.

Jag funderar på möjligheten att borra hål i IPE-balken och dra fransk träskruv rätt upp i varje takstol, då kan jag göra det när som helst. Alternativet är att springa och köpa balk och svetsa på järn redan nu, och montera innan plastningen. Men jag får då ett helvete att få plasten tät runt dessa infästningar.

Så vad tror ni? Rejäla träskruv två stycken i varje takstol på cc 1200 mm, totalt 6 takstolar.? Eller hur hade ni löst detta?
 
Använd inte "fransk träskruv" till att hänga upp balken, de finns normalt "bara" i 4.6 kvalitet. Går att hitta annan kvalitet men det är inte lagerkavalitet.
Kan genomgående gängstång vara ett alternativ, du måste dock borra hål genom hela takstolens underramstång. Eller så använder du Jetting skruv T6SF som är ett mycket bättre alternativ än "fransk träskruv".
 
roli skrev:
Använd inte "fransk träskruv" till att hänga upp balken, de finns normalt "bara" i 4.6 kvalitet. Går att hitta annan kvalitet men det är inte lagerkavalitet.
Kan genomgående gängstång vara ett alternativ, du måste dock borra hål genom hela takstolens underramstång. Eller så använder du Jetting skruv T6SF som är ett mycket bättre alternativ än "fransk träskruv".
Jag köper gärna och använder den bästa skruven för ändamålet. Frågan är väl mer om det är ett tillräckligt bra sätt att fästa upp balken då det skulle underlätta väldigt för mig att göra på det sättet.
 
Hej
Jag är klar med upphägning av av min balk nu och den sitter skruvad direkt i takstolarna precis så som du har tänkt ut själv.
Då kan du först fixa ordning med plast och isolering.

Jag valde en IPE 100 balk som jag alltså borrade två 10 mm hål där den träffar varje takstol och använde en skruv från ESSVE köpt på Beijer.
http://www.beijerbygg.se/store/priv.../träskruv-cutters-med-sexkantsskalle-corrseal

Välj denna skruv istället för vanliga franska, funkar riktigt bra, jag drog i dom utan att förborra och dessa går inte av så som franska gör om man drar åt dom hårt.

Angående löpvagn så kommer jag att köpa Biltemas för 499kr, en kompis har en på en likadan balk och det funkar utmärkt.
 
Ekberg skrev:
Hej
Jag är klar med upphägning av av min balk nu och den sitter skruvad direkt i takstolarna precis så som du har tänkt ut själv.
Då kan du först fixa ordning med plast och isolering.

Jag valde en IPE 100 balk som jag alltså borrade två 10 mm hål där den träffar varje takstol och använde en skruv från ESSVE köpt på Beijer.
[länk]

Välj denna skruv istället för vanliga franska, funkar riktigt bra, jag drog i dom utan att förborra och dessa går inte av så som franska gör om man drar åt dom hårt.

Angående löpvagn så kommer jag att köpa Biltemas för 499kr, en kompis har en på en likadan balk och det funkar utmärkt.
Biltemas löpvagn specas för balkar med bredd 68 mm och uppåt. En IPE 100 är 55 mm. En IPE 120 är 64 mm. En IPE 140 däremot funkar (73 mm bredd). Ett alternativ är att ta en HEA 100 mm (den är 100 mm bred) så funkar det direkt och bygger mindre på höjden dessutom. Prisskillnaden mellan IPE 140 och HEA 100 är nog ett par hundralappar på en sex-metare till ett vanligt garage.
Eller så hittar man en annan löpvagn.... :)
 
Som sagt så funkar Biltemas löpvagn i verkligheten på en IPE 100.
Den har ett gäng distansbrickor för att justera bredden och man kan lätt få den att passa till IPE 100.

Har inte kollat runt på alla olika löpvagnar som finns att köpa, men gissar på att Biltemas är den billigaste som gör sitt jobb.
 
Ekberg skrev:
Som sagt så funkar Biltemas löpvagn i verkligheten på en IPE 100.
Den har ett gäng distansbrickor för att justera bredden och man kan lätt få den att passa till IPE 100.

Har inte kollat runt på alla olika löpvagnar som finns att köpa, men gissar på att Biltemas är den billigaste som gör sitt jobb.
OK, är du säker så låter det bra. Då slipper jag fundera mer på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.